Jævnligt præsenterer cykelproducenter nye teknologiske tiltag, der udvikler landevejscykler i en mere effektiv retning.
Har man fulgt med i de seneste cykelløb, har man måske været heldig at spotte en noget anderledes udgave af Trek´s mest aerodynamiske landevejscykel. Den nye Trek Madone SLR kommer med et udfordrende og innovativt design, hvor det mest iøjnefaldende er sadelrørets udformning - den helt nye IsoFlow-teknologi - hvor vinden ledes gennem en åbning i stellet lige under sadelrøret.
IsoFlow-teknologien
IsoFlow er navnet på den nye og unikke stødabsorberende samt aerodynamiske sadelrørs-teknologi som Trek har udviklet. Teknologien, hvor sadelrøret er bygget op på en ny måde, er den første af sin slags.
Designet gør efter sigende sadelrøret mere eftergivende, når cyklen møder ujævnheder på vejen og giver den ønskede komfort.
I udviklingen af IsoFlow opdagede ingeniørerne bag designet, at sadelpindsrøret var et punkt på cyklen, med en forholdsvis stor luftpåvirkning og drag.
Derfor var dette punkt på cyklen i fokus i udviklingsprocessen og med det unikke design ledes vinden nu gennem åbningen i cyklen, hvilket giver klare aerodynamiske fordele.
Mere aerodynamik
Det er ikke blot IsoFlow-teknologien der bidrager til en øget aerodynamik og hurtighed, men også en ny udformning af stellet. Ifølge Trek vil den nye kammtail-formning (dråbeformet rør med en brat afslutning) af rørene og geometrien tilsammen skabe en forbedring på 19 watt ved samme ydelse sammenlignet med tidligere modeller, hvoraf udformning af stellet sparer de første 10 watt, mens optimering af rytterposition sparer de sidste 9 watt.
Ifølge Treks beregninger svarer det til 60 sekunders forbedring over en time med en hastighed på 45 km/t.
Det er dog ikke udelukkende professionelle ryttere, som kan få gavn af de aerodynamiske fordele, da fordelene forbliver stort set de samme ned til en hastighed på 25 km/t. Efter sigende skulle en rytter kørende med 35 km/t spare 59 sekunder og en rytter kørende med 25 km/t spare 58 sekunder på en time.
Det ny design og mindre drag kan altså give aerodynamiske fordele til en bred gruppe af ryttere.
Styr med fokus på ergonomi og aerodynamik
Trek har udviklet et nyt cockpit til den nye Madone SLR med et kortere reach og med udad-vinklede drops, således at afstanden mellem droppene bliver større end afstande mellem skiftegreb.
Helt præcist er differencen på 3 centimeter - det betyder, at et styr med en bredde på 42 cm vil få en bredde på 39 cm mellem skiftegrebene.
Den kortere afstand mellem skiftegrebene giver ifølge Trek en mere naturlig og ergonomisk position og optimerer samtidig aerodynamikken, da man samler armene en smule.
Den nye IsoFlow-teknologi samt den innovative udformning at stel og styr gør 2023-Madone hele 300 gram lettere end de tidligere modeller.
Line up og fakta
Den nye Trek Madone SLR kommer med forskelligt udstyr, men fælles for alle modellerne (SLR 6, SLR 7 og SLR 9) er, at de kommer med 800 OCLV karbon.
SRL 6 og SLR 7 kommer med Bontrager Aeolus Pro 51 hjulsæt og SLR 9 kommer med Bontrager Aeolus RSL 51 hjulsæt.
Største dækbredde er 28C.
SLR 6 kan fås med Shimano 105 eller Sram Rival eTap AXS, SLR 7 kommer i en udgave med Shimano Ultegra og med SRAM Force eTap AXS, mens SLR 9 kommer med Shimano Dura-Ace eller SRAM Red eTap AXS.
Udgaverne med SRAM er alle med integreret powermeter.
Madone SLR vejer mellem 7,36 og 8 kilo i en størrelse 56 cm og priserne går fra 60.499,- danske kroner til 117.999,- danske kroner.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger