'One bike to rule them all'
SL8 bygger videre på megasuccesen fra SL7'eren under 'One bike to rule them all'-mantraet.
Altså at én cykel er både tilstrækkelig aerodynamisk og let til at det ikke rigtig giver mening at have flere cykler til at dække flere behov.
Som altid når Specialized bringer en ny landevejscykle på markedet, så har interessen været stor og der har længe været hvisken i krogene om at noget skulle være på vej. Der har floreret utallige spionfotos og igår under VM-løbet blev det så for alvor officielt:
Tarmac SL8 er her med de sædvanlige forbedringer, som en ny platform altid bringer med sig.
Mere aero - mere fart
Når man sammenligner den nye Tarmac SL8 med Tarmac SL7, så er den 16,6 sekunder hurtigere målt over 40 km ved netop 40 km/t, skriver Specialized i en pressemeddelelse.
Som det mest iøjnefaldende, så er en stor del af forbedringerne hentet ved at re-designe fronten af cyklen,
"Tarmac SL8 er altså den mest aerodynamiske cykel, vi nogensinde har udviklet. I udviklingsprocessen fokuserede vi på cyklens forende for at skabe endnu mere aerodynamik, hvilket ledte til det nye kronrørsdesign ved navn 'Speed Sniffer' og det nye Rapide Cockpit. Ja, den er mere aero end Venge," lyder det fra Specialized.
Maksimal fart og lav vægt.
For et par sæsoner siden fik Specialized flere til at løfte øjenbrynene med den ultralette Aethos. Nu har de brugt erfaringerne til at gøre Tarmac SL8-rammen lettere end sin forgænger.
Det er lykkes Specialized at reducere vægten væsentligt, så den nu kun vejer 685 gram.
"Med sin lave vægt på 685 gram er Tarmac SL8 den letteste ramme til WorldTourén, hvilket skyldes vores fokus på aerodynamik, hvor det virkelig gør en forskel, og hvor vi har taget ved lære af Aethos-rammen, der bærer belastningen uden overskydende materiale," skriver Specialized om teknologien der har banet vejen for vægttabet.
Specialized påpeger desuden, at stivhede i forhold til vægten er forbedret.
"Denne Tarmacs niveau af acceleration og håndtering stammer fra den imponerende forbedring af stivhed-til-vægt-forholdet på 33% holdt op mod SL7" fortæller de.
"Det ultimative mål er ikke kun aerodynamik eller letvægt - det er hastighed, der betyder noget. For at levere den hastighed er der store krav til kombinationen af aerodynamik, letvægt, stivhed og smidighed. Gennem racer-simuleringer med virkelige data, foretaget af vores Ride Science-team, ved vi, at Tarmac SL8 er den hurtigste racercykel, der nogensinde er skabt på de ruter, der virkelig gælder - 128 sekunder hurtigere over Milano San Remo og 20 sekunder hurtigere over Tourmalet end SL7," slutter Specialized.
Vil du læse mere om den nye Specialized Tarmac, så kan du køre det her i Specialized Tarmac SL8 White Paper om cyklen eller se ovenstående video.
SL8 kan købes allerede nu og fås i følgende modeller:
Modeller og priser
Tarmac SL8 S-Works DI2 & eTap - 115.000,- kroner
Tarmac SL8 PRO Ultra DI2 & Foce eTap - 73.000,- kroner
Tarmac SL8 Expert - 54.000,- kroner
Tarmac SL8 S-Works ramme - 45.000,- kroner
Tarmac SL8 Ramme - 33.000,- kroner
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger