Feltet.dk har, sammen med en række andre medier, været til produktfremvisning og test af den nye SCOTT Addict RC. SCOTT havde inviteret os til deres nybyggede hovedkvarter i Schweiz, som blev færdig ultimo april måned.
Der var blandt andet mulighed for at prøvekøre den nye landevejscykel, samt få en detaljeret gennemgang af produktet fra ingeniørerne bag cyklen.
Designet til bjergrytterne
Ingeniørerne bag mener, at den nye SCOTT Addict RC er så komplet, som den kan blive, når det kommer til den perfekte high-performance landevejscykel. Så uanset, om du forsøger at vinde cykelløb, går efter et virtuelt segment eller kører om kap med dine venner på den lokale stigning, så gør Addict RC det mere sandsynligt, at du tager sejren.
SCOTT Addict RC blev første gang introduceret i 2008 og Simon Yates vandt Vuelta de España i 2018 på en Addict RC. Han udtaler:
”Siden jeg blev professionel, har Addict RC været min foretrukne cykel. Jeg er blevet meget komfortabel på cyklen i bjergene, især på grund af letheden. Nu er den nye version ikke kun let, men den er også stivere, fuldt integreret, mere aerodynamisk og bygget med skivebremser til hurtigere bremsning, især i regnen, hvilket gør den til den ultimative klatrecykel."
Integration
Den nye Addict RC er den første cykel med en fuldstændig integreret kabelføring til både mekanisk og elektrisk gearskifte, uden nogen form for kompromis med gearskifte, bremseevne, styreegenskaber eller rammens stivhed.
Dertil kommer, at SCOTT’s interne kabeldesign gør det nemt for mekanikere at skifte kabler samt vedligeholde cyklen. Fra begyndelsen af udviklingsprocessen var målet at bringe integrationen af kabelføring til et helt nyt niveau, hvilket må sige at have lykkes.
Kernen af integrationen er den internt udviklede og nu patenterede "Eccentric bicycle fork shaft".
Omdrejningspunktet i denne innovation er, at rotationsaksen ved den øverste spacer har en forskydning på tre millimeter mod rotationsaksen ved den nedre spacer.
Denne kombination af en tre millimeter forskudt 1¼" gaffelstyreraksel inde i en 1,5" top-spacer giver tilstrækkelig plads til at føre både mekaniske og elektroniske skiftekabler, såvel som begge hydraulikslanger, på indersiden af rammen.
På bunden af kronrøret er gaflens rotationsakse igen koncentrisk til midten af lejet og efterlader cyklens styring upåvirket. Resultatet er et rent udseende og et fuldt integreret cockpit.
Combo Creston IC SL cockpit
SCOTT’s nye Syncros combo-cockpit gør det muligt at føre alle kabler indvendigt igennem styret, frempinden og videre ind i rammen. I samarbejdet med en internationalt anerkendt partner, GebioMized, har de ifølge dem selv skabt den ultimative ergonomiske form til cykelryttere.
Kabler føres internt, uanset om elektroniske eller mekaniske foretrækkes, så hverken kabler eller bolte er synlige.
Carbonkonstruktionen er kernen i Syncros og den unikke V-form er udviklet til dette med glatte overgange og ingen skarpe kanter, især ved overgangen mellem frempind og styr.
På baggrund af SCOTT’s specifikke design og geometri har de opnået en forbedring på 26 procent i stivhed. Brugen af Ultra-high Modulus carbonfibre spiller en central rolle i denne forbedring. Den specifikke og unikke V-form muliggør også en bedre integration af cykelcomputeren.
I samarbejdet med GebioMized har SCOTT optimeret toppen af styret med en oval form for at lempe trykpunkter. Skiftegrebene har fået en glat overgang og en kompakt form, hvilket udgør dette one-piece cockpit.
Creston IC 1.5 RR IC frempind
SCOTT har også forsøgt at reproducere det samme design som one-piece cockpittet med deres separate styr og frempind.
Der er fuld integration til kablerne inde i styret samt frempinden til både mekanisk og elektronisk kabelføring. Der er også mulighed for at integrere en cykelcomputer. Endelig betyder frempindens magnethætte, at der ikke er nogen bolte synlige på styret, hvilket fuldfører det rene udseende.
Den innovative frempind gør det muligt for mekanikere at ændre frempinden, uden at skulle røre ved bremserne og sammen med de nye delevenlige spacere kan man let hæve og sænke frempinden.
Letvægt og stivhed
Kombinationen af strukturoptimering og sofistikeret lagring af Ultra-high Modulus carbonfibre giver, foruden cyklens stivhed, også en signifikant forbedring af krankens stivhed. Den nye Addict RC ramme er dermed 14,5% mere stiv end den forrige.
Det komplette rammesæt er hult indeni, hvilket aldrig er set før og gør rammen endnu lettere. Derudover er Addict RC designet til at blive integreret i thru-axle systemet.
Det nye ultralette sadelspænde vejer kun 12 gram og er derfor et meget carbonvenligt spænde. Dette gjorde det også muligt at spare endnu mere vægt på sadelpinden, som kun vejer 142 gram.
Foto: Jeg tester cykler i Schweiz / Foto: Jochen Haar
Aerodynamik
Foruden forbedret stivhed og fuldt integrerede kabler, er den nye Addict RC nu også mere aerodynamisk end nogensinde før. SCOTT’s patenterede airfoil design er blevet anvendt på rammen (skrårør, kronrør, sadelpind, sadelrør og sadelstræbere) med det formål at optimere luftstrømmen og reducere den samlede modstand.
Derudover er sadelstræbere sænket og den integrerede kabelføring skaber ikke kun et rent udseende, men gør også cyklen mere aerodynamisk.
Køreegenskaber
Kombinationen af lavere sadelstræbere og en sofistikeret anvendelse af karbonfibre, giver en strømlinet køreoplevelse, selv under svære forhold. Dette er opnået uden påvirkning af pedaltrådet og krankens stivhed.
Geometri
Den nye Addict RC bruger en geometri, der opfylder kravene fra både de professionelle ryttere og motionister, der foretrækker en mere aggressiv position samt en meget direkte styring.
For at gøre det muligt, arbejdede SCOTT tæt sammen med fagfolk hos Mitchelton-SCOTT teamet og én af de mest anerkendte bikefittere, Radlabor. Dette samarbejde gav dem mulighed for at evaluere tusindvis af positioner, så de kunne finde den optimale til performanceorienterede ryttere.
Syncros Komponenter
Ny i SCOTT’s række af sadler er Belcarra Regular 1.0, som er udviklet til ryttere med normal til lav bøje- og lændefleksibilitet.
Det er personer, som oftest sidder på midten eller bagsiden af sadlen. Disse ryttere sidder primært på siddeknoglerne og dermed den bredere del af sadlen. Sadlen har carbonbøjler for at gøre den let og med en central kile til støtte og komfort.
Feltet.dk’s udsendtes oplevelse
Selve cyklen er super flot og det rene look uden kabler ser godt ud. Undertegnede er ikke bjergrytter, men jeg elsker alligevel at klatre i bjergene. Ingen tvivl om, at den nye Addict RC er en letvægter og gør sig godt i de schweiziske bjerge, som vi kørte i.
Det gælder både, når det går op og ned. Cyklen føltes hurtig nedad, var nem at styre igennem sving og skivebremserne virkede perfekt på de stejle nedkørsler.
Som konkurrencerytter, og vant til en aggressiv position, sad jeg komfortabelt på den nye Addict RC og jeg bemærkede især cyklens aggressive ergonomi på nedkørsler og i sving, hvor jeg susede igennem og følte jeg kunne lægge mig ned uden at miste styringen.
Jeg tester cyklen opad / Foto: Tom Schlegel
Som kvindelig cykelrytter kørte jeg med den kvindespecifikke sadel Syncros Celista V Concept 1.0 carbon, som jeg også har fået med hjem til test. Men, allerede nu kan jeg sige, at jeg var positiv over at køre med sadlen under besøget hos SCOTT.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger