Produktnyt: Scott Addict RC
Foto: Simon Ricklin
27.06.2019 @ 09:53

Den schweiziske cykelproducent, SCOTT, introducerer deres bud på drømmecyklen til den ambitiøse rytter. En letvægter, der skulle have den bedste carbonstruktur til dato. Samtidig har cyklen fuldintegreret kabelføring, foruden flere aerodynamiske features.

Feltet.dk har, sammen med en række andre medier, været til produktfremvisning og test af den nye SCOTT Addict RC. SCOTT havde inviteret os til deres nybyggede hovedkvarter i Schweiz, som blev færdig ultimo april måned.

 

Der var blandt andet mulighed for at prøvekøre den nye landevejscykel, samt få en detaljeret gennemgang af produktet fra ingeniørerne bag cyklen.

 

 

Designet til bjergrytterne

Ingeniørerne bag mener, at den nye SCOTT Addict RC er så komplet, som den kan blive, når det kommer til den perfekte high-performance landevejscykel. Så uanset, om du forsøger at vinde cykelløb, går efter et virtuelt segment eller kører om kap med dine venner på den lokale stigning, så gør Addict RC det mere sandsynligt, at du tager sejren.

 

SCOTT Addict RC blev første gang introduceret i 2008 og Simon Yates vandt Vuelta de España i 2018 på en Addict RC. Han udtaler:

 

”Siden jeg blev professionel, har Addict RC været min foretrukne cykel. Jeg er blevet meget komfortabel på cyklen i bjergene, især på grund af letheden. Nu er den nye version ikke kun let, men den er også stivere, fuldt integreret, mere aerodynamisk og bygget med skivebremser til hurtigere bremsning, især i regnen, hvilket gør den til den ultimative klatrecykel."

 

 

Integration                 

Den nye Addict RC er den første cykel med en fuldstændig integreret kabelføring til både mekanisk og elektrisk gearskifte, uden nogen form for kompromis med gearskifte, bremseevne, styreegenskaber eller rammens stivhed.

 

Dertil kommer, at SCOTT’s interne kabeldesign gør det nemt for mekanikere at skifte kabler samt vedligeholde cyklen. Fra begyndelsen af ​​udviklingsprocessen var målet at bringe integrationen af ​​kabelføring til et helt nyt niveau, hvilket må sige at have lykkes.

 

Kernen af integrationen er den internt udviklede og nu patenterede "Eccentric bicycle fork shaft".

 

Omdrejningspunktet i denne innovation er, at rotationsaksen ved den øverste spacer har en forskydning på tre millimeter mod rotationsaksen ved den nedre spacer.

 

Denne kombination af en tre millimeter forskudt 1¼" gaffelstyreraksel inde i en 1,5" top-spacer giver tilstrækkelig plads til at føre både mekaniske og elektroniske skiftekabler, såvel som begge hydraulikslanger, på indersiden af rammen.

 

På bunden af ​​kronrøret er gaflens rotationsakse igen koncentrisk til midten af ​​lejet og efterlader cyklens styring upåvirket. Resultatet er et rent udseende og et fuldt integreret cockpit.

 

 

Combo Creston IC SL cockpit

SCOTT’s nye Syncros combo-cockpit gør det muligt at føre alle kabler indvendigt igennem styret, frempinden og videre ind i rammen. I samarbejdet med en internationalt anerkendt partner, GebioMized, har de ifølge dem selv skabt den ultimative ergonomiske form til cykelryttere.

 

Kabler føres internt, uanset om elektroniske eller mekaniske foretrækkes, så hverken kabler eller bolte er synlige.

 

Carbonkonstruktionen er kernen i Syncros og den unikke V-form er udviklet til dette med glatte overgange og ingen skarpe kanter, især ved overgangen mellem frempind og styr.

 

På baggrund af SCOTT’s specifikke design og geometri har de opnået en forbedring på 26 procent i stivhed. Brugen af Ultra-high Modulus carbonfibre spiller en central rolle i denne forbedring. Den specifikke og unikke V-form muliggør også en bedre integration af cykelcomputeren.

 

I samarbejdet med GebioMized har SCOTT optimeret toppen af styret med en oval form for at lempe trykpunkter. Skiftegrebene har fået en glat overgang og en kompakt form, hvilket udgør dette one-piece cockpit.

 

 

Creston IC 1.5 RR IC frempind

SCOTT har også forsøgt at reproducere det samme design som one-piece cockpittet med deres separate styr og frempind.

 

Der er fuld integration til kablerne inde i styret samt frempinden til både mekanisk og elektronisk kabelføring. Der er også mulighed for at integrere en cykelcomputer. Endelig betyder frempindens magnethætte, at der ikke er nogen bolte synlige på styret, hvilket fuldfører det rene udseende.

 

Den innovative frempind gør det muligt for mekanikere at ændre frempinden, uden at skulle røre ved bremserne og sammen med de nye delevenlige spacere kan man let hæve og sænke frempinden.

 

Letvægt og stivhed

Kombinationen af strukturoptimering og sofistikeret lagring af Ultra-high Modulus carbonfibre giver, foruden cyklens stivhed, også en signifikant forbedring af krankens stivhed. Den nye Addict RC ramme er dermed 14,5% mere stiv end den forrige.

 

Det komplette rammesæt er hult indeni, hvilket aldrig er set før og gør rammen endnu lettere. Derudover er Addict RC designet til at blive integreret i thru-axle systemet.

 

Det nye ultralette sadelspænde vejer kun 12 gram og er derfor et meget carbonvenligt spænde. Dette gjorde det også muligt at spare endnu mere vægt på sadelpinden, som kun vejer 142 gram.

 


Foto: Jeg tester cykler i Schweiz / Foto: Jochen Haar

 

Aerodynamik

Foruden forbedret stivhed og fuldt integrerede kabler, er den nye Addict RC nu også mere aerodynamisk end nogensinde før. SCOTT’s patenterede airfoil design er blevet anvendt på rammen (skrårør, kronrør, sadelpind, sadelrør og sadelstræbere) med det formål at optimere luftstrømmen og reducere den samlede modstand.

 

Derudover er sadelstræbere sænket og den integrerede kabelføring skaber ikke kun et rent udseende, men gør også cyklen mere aerodynamisk.

 

Køreegenskaber

Kombinationen af lavere sadelstræbere og en sofistikeret anvendelse af karbonfibre, giver en strømlinet køreoplevelse, selv under svære forhold. Dette er opnået uden påvirkning af pedaltrådet og krankens stivhed.

 

Geometri

Den nye Addict RC bruger en geometri, der opfylder kravene fra både de professionelle ryttere og motionister, der foretrækker en mere aggressiv position samt en meget direkte styring.

 

For at gøre det muligt, arbejdede SCOTT tæt sammen med fagfolk hos Mitchelton-SCOTT teamet og én af de mest anerkendte bikefittere, Radlabor. Dette samarbejde gav dem mulighed for at evaluere tusindvis af positioner, så de kunne finde den optimale til performanceorienterede ryttere.

 

 

Syncros Komponenter

Ny i SCOTT’s række af sadler er Belcarra Regular 1.0, som er udviklet til ryttere med normal til lav bøje- og lændefleksibilitet.

 

Det er personer, som oftest sidder på midten eller bagsiden af sadlen. Disse ryttere sidder primært på siddeknoglerne og dermed den bredere del af sadlen. Sadlen har carbonbøjler for at gøre den let og med en central kile til støtte og komfort.

 

 

Feltet.dk’s udsendtes oplevelse

Selve cyklen er super flot og det rene look uden kabler ser godt ud. Undertegnede er ikke bjergrytter, men jeg elsker alligevel at klatre i bjergene. Ingen tvivl om, at den nye Addict RC er en letvægter og gør sig godt i de schweiziske bjerge, som vi kørte i.

 

Det gælder både, når det går op og ned. Cyklen føltes hurtig nedad, var nem at styre igennem sving og skivebremserne virkede perfekt på de stejle nedkørsler.

 

Som konkurrencerytter, og vant til en aggressiv position, sad jeg komfortabelt på den nye Addict RC og jeg bemærkede især cyklens aggressive ergonomi på nedkørsler og i sving, hvor jeg susede igennem og følte jeg kunne lægge mig ned uden at miste styringen.

 


Jeg tester cyklen opad / Foto: Tom Schlegel

Som kvindelig cykelrytter kørte jeg med den kvindespecifikke sadel Syncros Celista V Concept 1.0 carbon, som jeg også har fået med hjem til test. Men, allerede nu kan jeg sige, at jeg var positiv over at køre med sadlen under besøget hos SCOTT.

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet