26.02.2019 @ 18:00

Specialized har lanceret en ny highend cykelsko, som er den letteste og mest revolutionerende, som den amerikanske gigant nogensinde har skabet. Navnet på skoen er S-Works EXOS. 

S-Works EXOS er barberet ned til det essentielle i en cykelsko, mens den stadig bevarer alle kvaliteterne, som rytteren forventer fra en S-Works sko - såsom Body Geometry komfort, perfekt pasform, maksimal stivhed og effektivitet. Dette resulterer i en funktionel sko med en vægt på kun 150 gram pr. sko (størrelse 42).

"Flere af vores professionelle hold har allerede benyttet S-Works EXOS-skoene til Tour Down Under i januar og deres feedback var udelukkende positiv, især skoenes performance og pasform hæftede rytterne sig ved. Vi er derfor begejstrede over at kunne lancere disse sko til ryttere, som ønsker de ultimative letvægts, performance cykelsko," forklarer Specialized i en pressemeddelelse om skoene. 

Ny topsko: S-Works EXOS 99 til over 5.000 kroner

I forbindelse med lanceringen af S-Works EXOS, lanceres S-Works EXOS 99-skoene, der er synonym med topperformance og teknologi.

"Vi har gjort brug af alle vores erfaringer i udviklingen af denne sko, hvilket har resulteret i en vægt på 99 gram i størrelse 42, dette uden at gå på kompromis med hverken komfort, performance eller stivhed. Alle detaljer er endevendt, fra den retningsbestemte carbon sål, materialet og snørebåndenes placering, i jagten på den laveste vægt og maksimal performance," lyder forklaringen fra Specialized, som har sat et prismærke på skoene på hele 5.199 kroner. 


 
Produktionen af S-Works EXOS 99 skoene er utrolig kompliceret, hvorfor de kommer i et meget begrænset oplag på 500 par sko. Disse 500 par sko sælges via forudbestilling, hvilket foregår gennem din lokale Specialized forhandler.

Skoene har en vejledende udsalgspris på:

S-Works EXOS: 3.899.-
S-Works EXOS 99: 5.199.-

 

 

FAQ: S-Works EXOS 

 

Q: Hvad er formålet med disse sko?

A: Komme hurtigere frem.


Q: Hvad gør skoene så specielle og hvorfor koster de 3.899/5.199.-?

A: Det hele starter med skoens overdel, hvor vi har benyttet det eksklusive Dyneema®-materiale, der kendes fra vores S-Works 7 sko. Dette er kombineret med et mesh materiale, hvilket har muliggjort at skoene er utroligt lette, stærke og adaptive, og ikke kræver nogen forstærkninger. Dette giver en markant vægtbesparelse. Derudover har vi gjort hælen blødere og brugt et strækbart, adaptivt materiale til at beskyttelse tæerne.

 

Den anden markante detalje er den nye carbon sål, der er skabt af vores carbon ingeniører, som også skabte vores Rider-First Engineered™ Tarmac.  Ved at benytte en trykmåler har vi identificeret, hvor vi kunne nedbringe vægten på ydersålen, uden at gå på kompromis med stivheden. Dette er årsagen til, at du kan se flere udskæringer på ydersålen.

 

Q: Er disse sko stadig udstyret med Body Geometry detaljer?

A: Ja, begge sko er udstyret med alle tre Body Geometry detaljer - Varus kilen i forfoden, svangstøtte (longitudinal arch support) og forfodshævningen (metatarsal button). Skoene kommer med en BG+ sål og er kompatible med alle vores aftermarket såler og forfods kiler.


Q: Er pasformen den samme som S-Works 7?

A: Pasformen og den indvendige rummelighed føles som S-Works 7, men skoene er markant anderledes på alle andre punkter. S-Works EXOS vil stadig yde perfekt fit om rytterens fod og perfekt kraftoverførsel (ligesom S-Works 7), men S-Works EXOS er designet uden en specifik hælkappe og forfodsboks, hvilket betyder, at skoen har meget mindre struktur i overdelen end S-Works 7, som gør at skoene har et mere tilpassende fit. S-Works EXOS er lavet af Dyneema® materiale, med en stræktbar, blød overdel, hvilket giver den perfekte pasform.

 

Q: Hvad er ’stiffness index’ og hvorfor er det 13.0?

A: ’Stiffness index’ (stivhedsindeks) er et nummer som vi benytter for at beskrive ydersålens stivhed. Vi får dette nummer ved at tilføje et pres på 40kg og måle bøjningen i sålen. Stivhedsindeks 13 betyder, at der er mellem 1.32 og 2.11mm bøjning ved en påvirkning på 40kg. Sammenlignet med stivhedsindekset på S-Works 7 sålen (15 = 0-0.61mm), så er der en anelse mere bøjning i sålen, men 13 er stadig utrolig stift og matcher sålen på vores S-Works 6 sko.


Q: Skal jeg være bekymret for mine tæer?

A:  Selvom der er mindre beskyttelse omkring tæerne, så er det meget usandsynligt at du vil påføre tæerne skade.

 

Q: Hvorfor bruger I ikke BOA-spænderne fra S-Works 7 skoene?

For at opnå den laveste vægt på disse sko var det nødvendigt at gå væk fra zonelukkesystemet, da to BOA-spænder forøger vægten markant. Men vi ønskede stadig at S-Works EXOS skulle være udstyret med et BOA-spænde, derfor er skoen udstyret med BOAs IP1-spænde. Disse spænder er dual-pull, hvilket betyder de trækker i snøren fra begge sider og gør tilspændingen let og kan løsnes ved blot at hive op i spændet. Dette har muliggjort, at S-Works EXOS har ét BOA-spænde, hvilket betyder, at den samlede vægt derfor kan nedbringes.

 

Q: Er hælen udskiftelig?

A: Ja, hælen er udskiftelig på samme måde som S-Works 7 skoene.

 

Q: Hvordan er EXOS forskellig fra EXOS 99?

A: Der er få forskelle på disse sko, som har muliggjort, at vi endelig har produceret en sko, som vejer under 100 gram - som de første nogensinde. Den mest markante forskel er at EXOS 99 er udstyret med snørebånd, fremfor BOA-spænder. Dette har muliggjort en markant vægtbesparelse. Derudover er tungekonstruktionen også lettere på grund af snørebåndene. Derudover er skoene udstyret med en speciel sål, som ligner den fra EXOS, men er 20% lettere. Denne sål er utrolig svær at producere, hvorfor vi har begrænset oplaget til 500 par sko på global plan. På EXOS 99 findes herudover en ny og specialfremstillet hæl og vi har fjernet TPU for at spare ekstra vægt.

 

Q: Hvad gør jeg, hvis mine EXOS 99 i størrelse 42 vejer mere 99g?

A: Vi tjekker alle sko, for at sikre, at de lever op til nedenstående vægtgrænser i hver størrelse:  

 

Maksimalt tilladte vægt pr. sko (g)

40 - 92 gram

42 - 99 gram

43.5 - 106 gram

45 - 116 gram

46.5 - 123 gram

48 - 132 gram

 

Q: Hvor holdbare er de nye S-Works EXOS og EXOS 99?

A: Meget holdbare! Vi har testet disse sko i tusindvis af timer og de er ligeså holdbare som den nuværende S-Works 7 sko.

 

Q: Kan du køre cykelløb i disse sko?

A: Begge sko er designet til cykelløb. Mange af vores testere har indikeret, at dette er deres foretrukne sko, når rygnummeret skal på trøjen. En af vores testere beskriver skoene som et skinsuit til fødderne - perfekt til de dage, hvor han skal yde noget ekstraordinært.

 

Q: Hvad gør jeg, hvis jeg har en reklamation på EXOS 99?

A: Vi står bag alle sko vi laver og vi vil selvfølgelig tage os af alle garantisager, der potentielt kan opstå.

 

Q: Hvordan er pasformen og holdet omkring hælen i sammenligning med S-Works 7 skoene?

A: Pasformen er god, og skaber et sikkert hold om hælen, men er forskellig fra S-Works 7 versionen. På S-Works 7 skoene benyttede vi en sprøjtestøbt hælkappe, som sidder til på hælen og holder foden fast. På EXOS og EXOS 99 har vi fjernet denne hælkappe og benyttet kvaliteterne fra Dyneema® materialet til at skabe det perfekte hold om foden. Ved at tilføje et CubicTec™ lag, kan hælen tilpasse sig fodens konturer og giver et perfekt hold og den ultimative pasform.

 

Q: Kan BOA-spændet udskiftes?

A: Ja. Da spændet er placeret på skoens tunge er vi gået væk fra Snap-monteringen og du finder derfor et BOA IP1-spænde, som giver forbedrede justeringsmuligheder.

Du finder her en instruktion til, hvordan IP1-spændet skiftes: 
 

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet