På dette års Eurobike præsenterede Ridley deres nyeste bud på en aero-fuldblodsracer, modellen NOAH SL. Selvom den bærer samme fornavn som Ridleys mellemklasse racer, så er det de sidste to bokstaver, SL, som gør hele forskellen. SL’et betyder at der er tale om Ridleys nyeste top racer, som vi vil, ifølge Ridley, se Lotto-Belisol køre på i 2015 sæsonen.
Fra enkeltstart til racercykel
Udviklingen af cyklen startede faktisk med udviklingen af Ridleys enkelstartscykel DEAN og udviklingen af det som Ridley kalder ”the Fast Concept”. Tidligere tænkte man aerodynamik som måden vinden blev ledt uden om cyklen, og man udviklede derfor rammer som fokuserede meget på at vinden kom forfra - derfor så man tidligere mange dråbeformede stel.
Ridley har arbejdet i deres vindtunnel med at udvikle et design, som sørger for, at vinden bliver holdt så tæt på rammen som muligt, for derved at minimere vindmodstanden og skabe en aerodynamisk fordel.
Dette er gjort i rammeopbygningen, men også ved at lave en overflade som har en struktur og kanaler der i udsatte områder holder vinden tæt på cyklen, også ved sidevind, Ridley kalder dette for ”F-surface”.
Ifølge Ridley, viste dette koncept utrolig gode resultater i vindtunnellen og man besluttede at tage konceptet og videreudvikle det til en racerramme, og NOAH SL var født.
Lav vægt og optimeret aerodynamik
NOAH SL rammen er opgivet til at veje 950 gram, og der er tænkt en række aerodynamiske løsninger ind i rammedesignet. Selve rammen anvender den førnævnte ”F-surface” teknologi i opbygningen, men også placeringen af bagbremsen er tænk aerodynamisk. Bremsens placering følger rammen og bagstagernes udformning, således at den næsten ikke skaber turbolens.
På mange aerocykler ser man, at bagbremsen er placeret helt nede ved krankboksen, men Ridley har med vilje fravalgt dette, da de siger, at det skaber en mere ustabil bremsning. Desuden vil man, i mange tilfælde, opleve at bremsen gnubber på hjulet.
Området hvor forgaflen møder rammen er formet, så rammen omslutter forgaflen, og dermed skaber mindre luftmodstand i det område.
Forgaflen er en hel historie i sig selv. Ridley har valgt at lave det de kalder en ”splitfork”, altså en forgaffel hvor der i hver side er skåret to store huller, som skal lede luften væk fra hjulet og langs rammen, for at fjerne noget af den turbulens der er omkring forhjulet.
Samtidig har Ridley tænkt komfort ind i rammen, bagstagernes lave placering skal være med til at sikre en mere komfortabel følelse af rammen, hvor den meget kødfulde bund omkring krankboksen, som er en BB 30, skal være med til at sikre optimal stivhed.
Prisen i Danmark er ikke endnu offentliggjort, men cyklen kommer i en lang række forskellige prismodeller, alt efter udstyrsniveau.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger