09.09.2014 @ 16:09

Optimal aerodynamik, høj stivhed og Lotto-Belisols nye racer til 2015 sæsonen.

På dette års Eurobike præsenterede Ridley deres nyeste bud på en aero-fuldblodsracer, modellen NOAH SL. Selvom den bærer samme fornavn som Ridleys mellemklasse racer, så er det de sidste to bokstaver, SL, som gør hele forskellen. SL’et betyder at der er tale om Ridleys nyeste top racer, som vi vil, ifølge Ridley, se Lotto-Belisol køre på i 2015 sæsonen.

 

Fra enkeltstart til racercykel

Udviklingen af cyklen startede faktisk med udviklingen af Ridleys enkelstartscykel DEAN og udviklingen af det som Ridley kalder ”the Fast Concept”. Tidligere tænkte man aerodynamik som måden vinden blev ledt uden om cyklen, og man udviklede derfor rammer som fokuserede meget på at vinden kom forfra - derfor så man tidligere mange dråbeformede stel.

 

Ridley har arbejdet i deres vindtunnel med at udvikle et design, som sørger for, at vinden bliver holdt så tæt på rammen som muligt, for derved at minimere vindmodstanden og skabe en aerodynamisk fordel.

Dette er gjort i rammeopbygningen, men også ved at lave en overflade som har en struktur og kanaler der i udsatte områder holder vinden tæt på cyklen, også ved sidevind, Ridley kalder dette for ”F-surface”.

 

 

Ifølge Ridley, viste dette koncept utrolig gode resultater i vindtunnellen og man besluttede at tage konceptet og videreudvikle det til en racerramme, og NOAH SL var født.

 

Lav vægt og optimeret aerodynamik

NOAH SL rammen er opgivet til at veje 950 gram, og der er tænkt en række aerodynamiske løsninger ind i rammedesignet. Selve rammen anvender den førnævnte ”F-surface” teknologi i opbygningen, men også placeringen af bagbremsen er tænk aerodynamisk. Bremsens placering følger rammen og bagstagernes udformning, således at den næsten ikke skaber turbolens.

 

 

På mange aerocykler ser man, at bagbremsen er placeret helt nede ved krankboksen, men Ridley har med vilje fravalgt dette, da de siger, at det skaber en mere ustabil bremsning. Desuden vil man, i mange tilfælde, opleve at bremsen gnubber på hjulet.

 

Området hvor forgaflen møder rammen er formet, så rammen omslutter forgaflen, og dermed skaber mindre luftmodstand i det område.

 

 

Forgaflen er en hel historie i sig selv. Ridley har valgt at lave det de kalder en ”splitfork”, altså en forgaffel hvor der i hver side er skåret to store huller, som skal lede luften væk fra hjulet og langs rammen, for at fjerne noget af den turbulens der er omkring forhjulet.

 

 

Samtidig har Ridley tænkt komfort ind i rammen, bagstagernes lave placering skal være med til at sikre en mere komfortabel følelse af rammen, hvor den meget kødfulde bund omkring krankboksen, som er en BB 30, skal være med til at sikre optimal stivhed.

 

 

Prisen i Danmark er ikke endnu offentliggjort, men cyklen kommer i en lang række forskellige prismodeller, alt efter udstyrsniveau.

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet