27.06.2024 @ 16:00

Feltet.dk har været i Spanien på besøg hos Trek for at teste den nye generation af Trek Madone-serien. En cykel, som Trek selv beskriver som det ultimative våben til alle formål og Mads Pedersens nye supercykel.

Datoen siger i dag d. 27/6, og om to dage går årets Tour de France løs. For storholdet Lidl-Trek bliver verdens største cykelløb i år på en helt ny cykel. Trek Madone Gen 8, som er overtitlen for en flåde af nye cykler i alle prisklasser, er også den selvsamme cykel, som danske Mads Pedersen og co. stiller til start på i årets udgave.

 

 

Faktisk er cyklen allerede blevet smuglanceret, idet selvsamme Mads Pedersen vandt 1. etape af opvarmningsløbet Criterium du Dauphine på netop denne cykel, hvilket kun tilføjede til spekulationerne om den nye cykel.

 

Nogen kalder det en pandang til Specialized Tarmac. Spørger man Trek selv, er det noget helt andet. De kalder cyklen et supervåben og den eneste cykel, deres ryttere behøver at køre på.

 

Trek Émondas afgang

I forlængelse af det vil det også markere enden på den velkendte bjergcykelserie fra Trek, Émonda. Den nye Trek Madone er nemlig også en bjergcykel, og for kenderen vil det måske undre en smule. For Trek Madone har traditionelt set været anerkendt som en aero-cykel, altså en cykel for de hurtige ryttere. Under Tour de France sidste år gjorde Mads Pedersen sig bemærket ved blandt andet at vælge sin Madone selv på de hårde bjergetaper.

 

Og faktisk har det ønske været tilstede hos flere af holdets ryttere, ja selv bjergryttere, som ikke følte, de havde en cykel, der kunne holde feltet stangen i udbrud. Det har de så nu, for den nye Trek Madone er et mix af begge.

 

Farten er den samme som de tidligere Madone, hvilket vil sige, at ved 200W kører Trek Madone Gen 8 præcis 77 sekunder hurtigere i timen end en Émonda under samme forhold. Men det helt store er, at den nye Trek Madone vejer det samme som en bjergcykel. Hvordan gør man lige det? Det gør man f.eks. ved at ændre på rammestørrelser, gøre rammerne dynamiske afhængig af størrelsen på cyklen og implementere superlette men aerodynamiske dunke og dunkeholdere.

 

Vi er ude i et "best of both worlds".

 

 

Vores test af cyklen

Vi fik lov at køre et par testture på den nye cykel til Treks media camp på et hemmeligt sted i nærheden af Madrid. Det kan I læse meget mere om i vores digitale cykelmagasin på Motionsfeltet.dk, som udkommer netop i dag. Her viser vi flere billeder, videoer og beskriver oplevelsen af at køre på den nye cykel i større detaljegrad. Men alligevel får I selvfølgelig lidt her. For sikke en cykel. Den nye Madone er en hurtig cykel, men vi testede den faktisk i bjergene.

 

 

For det, vi skulle opleve, var momentet, når man rejste sig første gang opad, og cyklen med det samme gav efter. Det var en så let og legende acceleration og medgørlighed ved en cykel, som jeg ikke selv har oplevet før. Man har lyst til at klatre på denne cykel.

 

Nedkørslen var også en leg, og pludselig kom hurtigheden til sit gode. Man flyver afsted, og det er uden tvivl et legetøj for fartdjævlen. For den danske motionist får man pludselig en maskine, der kan køre hurtigt på de flade veje, men også være en hjælp selv på de små bakker. Ja, og så kan man jo pakke cyklen i bilen, tage til Alsace og uden bekymring klatre løs i Vogesernes bjerge. Om aftenen kunne man så fejre succesen med et lokalt glas vin.

 

De vigtigste detaljer

  • - OCLV 900 Carbon er det store salgsargument for denne cykel. Vi holder os på det bedste carbon på markedet, hvilket gør meget godt for cyklen både på vægt, stivhed og fart.
  •  
  • - Nye former på rammen gør, at cyklen er bedre optimeret. Formerne afhænger af størrelsen på cyklen, hvilket gør, at selv de helt små eller helt store ryttere får mest muligt ud af denne racer.
  •  
  • - Hurtige nye RSL Aero-drikkedunke (og holdere). Disse dunke fås også separat, og holderne kan også holde andre dunke. Man skal altså som løbsrytter ikke være bekymret for kompatibiliteten med neutrale dunke.
  •  
  • - ISOFlow er forbedret og endnu engang implementeret. Den velkendte hulformede udgang på bagsiden af rammen, også kendt som ISOFlow, findes også på denne model. Formålet er både aero og komfort, og en af de nyere ting ved cyklen er, at stød absorberes bedre op gennem sadlen.

 

  •  
  • - Mere kompakt form på styret. Så kan man jo også være så aero som Skjelmose med et 3 cm smallere styr.
  • Plads til bredere dæk. Hvilket jo altid er en kamp mellem aerodynamik og krav fra omverdenen. 33 mm er den nye øvre grænse. Så er den jo også klar til Paris-Roubaix.

 

Den første vurdering

Med mulighed for en senere mere dybdegående test starter vi med førstehåndsindtrykket. Trek Madone Gen 8 er en cykel, som virkelig lever op til enhver forventning, man kunne have.

 

Du sætter dig på cyklen, og med det samme føler du, at du kan køre hurtigt. Ikke bare lidt hurtigt, men virkelig hurtigt. Cyklen overrasker også opad. Da jeg rejste mig i pedalerne, accelererede cyklen lige med det samme. Den slags giver efter for rytterens vilje er intet andet end motiverende. Du får simpelthen lyst til at køre videre på cyklen.

 

 

Derfor er jeg allerede klar til at give en forsigtig anbefaling til denne cykel. Netop fordi du får alt i en pakke. Om du er ægte væddeløber eller bare motionist, så får du her den eneste landevejscykel, du strengt taget behøver at eje. Og er det ikke lidt et stort salgsargument i sig selv?

 

Ud over det kan du selv designe udseendet på din cykel, hvis du altså vil betale det ekstra for det. Med Project One, som de tidligere generationer, kan du altså sætte dit eget personlige præg på din cykel.

 

Men du kan selvfølgelig også gå med de ellers fine standardfarver. Selv kørte jeg på en Bordeauxrød cykel, men hvis du virkelig er i den rigtige stemning, så hvorfor ikke gå med teamfarverne, som nærmest ligner en vaskeægte LEGO-cykel?

 

Vi gemmer karakteren til den rigtige test, så følg med på siden, når vi vender tilbage.

 

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

VUELTA-SPILLET STARTER KL. 17.30 - TILMELD DIG NU!
Deltag i årets Vuelta a España managerspil, som starter lørdag den 17. august 2024 klokken 16.30 med en 12 km enkeltstart. Spillet slutter søndag den 8. september 2024.
Vuelta a España: Ruten, etaper og etapeprofiler
Vuelta a España 2024 har flade enkeltstarter som både åbning og afslutning, men derimellem er der næsten intet fladt terræn i en rute, der lefler for klatrere og afskrækker sprintere.
Cykeldrømmen på Mallorca: Efterårssol, frihed og din nye carbon-racer
Når de danske efterårsregnbyger truer med at dræbe cykelglæden, hvorfor så ikke flygte til Mallorcas flotte bjerge og solrige strande og forvandle drømmen om den perfekte cykelferie til virkelighed? Python Pro ApS præsenterer et unikt tilbud, som ikke kun lader dig nyde en uforglemmelig cykeltur, men også giver dig chancen for at tage din drømmecykel med hjem til en uhørt pris.
Uno-X får ny dansk tøjsponsor
Uno-X Mobility har fra den kommende sæson fået ny dansk tøjsponsor. 
Test: Cannondale Scalpel 1 Lefty
Den nyeste version af Cannondales Scalpel er en rendyrket fartmaskine, der er eminent på de stejle stigninger og nu endnu mere effektiv på de tekniske nedkørsler end tidligere modeller. Cyklen kommer med 120 mm. affjedring foran og bagpå, er blevet mere ”slack” med en kronrørsvinkel på 66,6 rader og øget akselafstand, men bibeholder en racegeometri, hvorved cyklen følger de moderne forskrifter for XC-mountainbikes.
Udskiftning i landsholdet før PostNord Danmark Rundt
En udtagelse til Vuelta a Espana og et brækket kraveben betyder udskiftning på det danske landshold i Danmarks største etapeløb.
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Dansk stortalent bliver europamester
Ved europamesterskaberne i mountainbike i Sverige er der stor dansk succes.
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?
På ét punkt er Danmark historisk dårlige - på et andet er vi blandt eliten
Gårsdagens resultater er de dårligste siden 1988, men sammenligner man nationernes gennemsnitsresultater er Danmark stadig blandt de bedste.
Det så du ikke på TV: Video viser Koretzky oversatsede
Det franske cykelpublikum havde travlt med at pege fingre af Tom Pidcock ved OL i mountainbike, men var Victor Koretzky selv skyld i, at Tom Pidcock kom tilbage og tog guldmedaljen. 
MTB-legenden i tårer efter OL
En ting gjorde Nino Schurter speciel ked af det efter mountainbikeløbet.
Highlights: Se Pidcocks store comeback
Tom Pidcock blev i dag olympisk mester i mountainbike, trods en kritisk punktering og en kontroversiel afslutning, som bestemt ikke behagede det franske hjemmebanepublikum.
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i år?
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i mountainbike i år?
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Vi kunne også nævne VM i Australien, hvor han lå i en særdeles fordelagtig position og så bare - ligesom de øvrige udbrydere helt i front - gik helt i stå til sidst, fordi de kørte sygt taktisk. Han har i hvert fald af og til virket som om, at han har fået gummiben i afgørende situationer... I dag ærgrede han sig (kunne jeg se i pressen) over, at han ikke var gået med, da favoritterne rykkede over den næstsidste stigning. Der skete det, at Skjelmose kørte overdrevet forsigtigt, fordi han ikke stolede på sig selv. I stedet skulle han bruge en masse kræfter på et lukke hullet. Men han sagde bagefter, at han egentlig tror, at han godt kunne være gået med i rykket, men her fik han altså nok igen en form for "gummiben" og tog en forkert beslutning. Dog kom han med modstridende udmeldinger, for til Feltet.dk har han sagt, at han havde en dårlig dag og følte sig dårligt kørende. Så det kan jo være lidt både og. Ellers har han kørt fornuftigt og meget taktisk i Vuelta´en. Hans kørsel minder egentlig lidt om Fuglsang i de Grand Tour´s hvor han kørte for klassementet. Han tager ingen chancer og prøver bare at køre konservativt og hænge i. Jeg tænker f.eks. på den GIRO i 2019, hvor Fuglen blev nr. 6 (en relativt svagt besat Giro det år, hvor Tao Geoghegan Hart vandt). Efter at have kørt helt anonymt, men taktisk klogt og bare havde prøvet at hænge med hver dag. En Giro, hvor hans bedste etapeplacering blev en 4. plads. - Jeg mener dog, at Skjelmose er hurtigere end Fuglsang nogensinde har været eller var og derfor burde han i højere grad end Fuglen kunne gå med i de ryk, som vi ser fra favoritterne. Der var Fuglsang undskyldt, i og med han aldrig helt havde det ryk til at gå med og derfor blev nødt til at køre lidt konservativt og finde sit eget tempo. Men Skjelmose HAR jo tempoet i sig, mener jeg... Jeg lagde også mærke til, at Skjelmose før lørdagens etape skrev, at han var "bange" (for at kikse). Måske har han et problem med at leve op til pres, både fra sig selv og omgivelserne. Nu må vi se om han ender som nr. 5 eller 6. Men vinder han ungdomstrøjen og bliver nr. 5-6 stykker, har det været en absolut godkendt Vuelta af Skjelmose. Så må tiden vise, om han har det i sig, som der skal til for at kæmpe om podiet i en Grand Tour de kommende år. Eller om det er bedre, at han satser på mesterskabsløbene eller klassikerne, hvor han jo især i Ardennerne viste et stort potentiale i 2023. Jeg synes stadig, at han mangler lidt for at kunne køre med de allerbedste i en Grand Tour. Men han har vist sig mere holdbar end tidligere og har om ikke andet vist, at han godt kan køre en Top 5-10 stykker. Det kunne Fuglsang jo også, da han blev nr. 7 i Touren og nr. 6 i Giro´en som sine bedste klassementsresultater i Grand Tours. Spørgsmålet er, om Skjelmose nogensinde bliver god nok til at køre om mere end en Top 5-10 stykker i en Grand Tour. Hvis ikke risikerer han at ende som en Fuglsang, der satsede for meget på Grand Tours og først i en sen alder begyndte at indse, at hans virkelige force var endagsløbene... Når dette er sagt, så er han kun 23 år og jeg synes det er helt fair, at han de næste par år prøver at se, hvor langt han kan drive det i Grand Tours. Det ville jo også være ærgerligt, hvis han aldrig får prøvet sig af der. Men som jeg har skrevet før, tror jeg egentlig stadig, at han typemæssigt er mere en klassikerrytter eller en mesterskabsrytter. Men det må tiden vise. ;) Om ikke andet har han da nu vist, at han ikke er uden potentiale for at køre omkring Top 5 i en Grand Tour. Derfor er det nok også fair nok, hvis han igen næste år vil prøve sig af i enten Giro´en, Tour´en eller Vuelta´en. Blot håber jeg, at han ikke helt glemmer endagsløbene, som en vis Vingegaard jo har gjort!Tour of Britain 2024 afrundes med en flad etape, der køres i et vindblæst kystområde, hvorfor en regulær massespurt kan blive forpurret af sidevindsræs, der også kan ændre klassementet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_of_britain_2024/ takker - jeg er helt på bar bund med kassetter, så der er nok at sætte sig ind i. jeg troede vist, naivt nok, at det mest var “11 gear, det er den her fra Shimano, værsgo’”… hvilket det vel også er, med lidt ekstra oveni. At kunne bruge samme kæde ville være helt optimalt. Det kuperede, italienske endagsløb GP Industria & Artigianato har i et forsøg på at tiltrække større navne indtaget en ny plads i september måned, men kun tre WorldTour-hold er til start. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_gp_industria_amp_artigianato_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet