03.07.2015 @ 09:50

I mandags blev den nye version af Cannondales CAAD12 præsenteret i Kitzbühel, Østrig.

Cannondale havde inviteret Feltet.dk, ned til et par dage i de Østrigske Alper, hvor der søndag blev præsenteret den nye SuperSixEvo, og mandag deres aluminiumsramme CAAD12.

 

CAAD rammer har igennem årene vundet rigtig mange cykelløb, nogle husker måske Mario Chippolini og hans Saeco mandskab der kørte på CAAD modeller. Canondale var de første til at gøre rørene på cyklen større, og har været benchmark for aluminiumscykler på markedet. De kalder sig selv “ALUMINATI”.

 

CAAD står for “Cannondale Advanced Aluminum Design”.

 

Der er tale om en helt nyudviklet ramme, med mange nye teknologier og forbedringer, i forhold til den forrige CAAD10. Grunden til Cannondale har valgt ikke at kalde den CAAD11, er fordi de mener at de har lavet så store forandringer og nyheder, at ét trin ikke var nok. Derfor gik de direkte til CAAD12.

 

Rammen er blevet 200 gram lettere i forhold til den gamle, når man tager alle dele med. Cannondale kalder det system vægt, hermed menes ramme, forgaffel HI-Mod, headset og saddelpind.

 

Rammen er blevet 10% stivere i kronrøret, og 13% stivere i krankboksen, i forhold til forrige model. Samtidigt er den også blevet meget mere komfortabel, da man har arbejdet meget med måden rørene er blevet behandlet på. Her er Cannondale meget begrænset med informationer. Men de har gjort rørene mere naturlige i sit flow, uden for mange hjørner og kanter, samt forstærket netop der, hvor der er behov for ekstra styrke.

 

Rammen er først blevet udviklet forberedt til skivebremser, her har Cannondale lavet en meget flad konstruktion til montering af skivebremserne på rammen. Det betyder faktisk at rammen med skivebremser er 4 gram lettere, end rammen med traditionelle bremser. Men endnu vigtigere, betyder denne måde at montere skivebremser på, at rammen er endnu stærkere, for montering af selve skivebremserne, og dermed mere holdbar og samtidigt lettere.

 

Selve CAAD12 rammen vejer 1098 gram til skivebresmer, og 1094 gram uden.

 

Komforten har også haft fokus hos Cannondale, og de har udviklet en helt ny saddelpind som skulle give 36% mere komfort i forhold til sammenlignelige 27,2mm sadelpinde, her har de som ved SuperSixEvo, valgt en ny diameter på 25,4mm. I samme boldgade har de udviklet en helt ny forgaffel, som er støbt ud i et stykke carbon, der skulle give 10% mere bøjning, og 6% mere stivhed i forhold til forrige. Samtidigt kan cyklen monteres med op til 28c dæk der også givere mere komfort.

 

Endnu vigtigere i forhold til komforten, er deres nydesignede bagtrekant, bestående af baggaffel, kædegaffel og saddelrør. Dette kalder Cannondale Micro-Suspension, og skulle give 50% mere lodret bevægelse, og dermed bedre komfort, dog uden at give afkald på stivhed.

 

Rammen kan leveres med de nye Cannondale Si kranksæt, som samlet vejer 735 gram og dermed lettere end Ultegra og Force. Prisen er på niveau med 105, og performer på Ultegra niveau fra Shimano.

 

Prøvetur

Selve præsentationen af CAAD12 valgte Cannondale skulle foregå på toppen af et bjerg, i en bjergcafe. Vi skulle derfor først køre op af et 10 km langt bjerg. Derefter yderligere små 60 km i blandet terræn. Vi fik lov til at køre på Black Inc modellen, altså topmodellen uden skivebremser. Uden tvivl, er der her tale om en super lækker aluminiumscykel, og den kan sagtens måle sig med nogle carbonrammer på markedet, og endda med en lavere vægt samt pris. Black Inc modellen vejer 6.74 kg.

 

En ny ramme på markedet for aluminumscykler der er stivere, lettere og mere komfortabel end den forrige CAAD10.

 

Pris og tilgængelighed

Cyklen vil være tilgængelig i Europa fra september 2015, og kommer til at koste fra kr. 11.900 for 105 modellen, til kr. 39.500 for Black Inc modellen med Dura Ace.

 

Den vil være tilgængelig i 6 modeller, og forskellige farver. Vi har som nævnt, prøvekørt Black Inc modellen, til kr. 39.500.

 

Se galleriet herunder, der er billeder af de forskellige modeller.

 

Billedgalleri

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet