23.06.2015 @ 10:30

Den amerikanske gigant introducerer ikke alene deres nye aero-landevejscykel, S-Works Venge ViAS, men også nye hjul, dæk, sko og skinsuit. Sammen med den allerede populære Evade-hjelm har Specialized i deres vindtunnel i Californien målt sig frem til, at anvender man alt dette på samme tid, er der hele fem minutters tidsbesparelse over 40 kilometers kørsel.

Aerodynamik har i efterhånden nogle år været et vigtigt element i cykelsporten. Det vil sige: evnen til at bryde vinden bedst muligt har til alle tider været afgørende, hvis man ønskede at køre hurtigt og langt, hvis energien skulle bruges effektivt. Men hvor aerodynamik i mange år var noget meget nørdet og fjernt - noget der fyldte mindre i mange almindelige rytteres bevidsthed end eksempelvis vægt - har aerodynamik de seneste år fået en fremtrædende rolle.

Så godt som alle taler i dag om aerodynamik. Bevares, vægt, komfort, pris osv. er stadig meget vigtige parametre for den almindelige rytter og forbruger, men det at være aerodynamisk på cyklen er blevet noget, de fleste med bare nogle ambitioner går op i.

Det skyldes flere faktorer; for eksempel at metoderne til at sætte tal på målingerne, hvor meget der er at ’vinde’, er blevet bedre og mere udbredte. Men det store fokus på aerodynamik kommer også fra industrien; af ønsket om at producere - og sælge - flere og bedre produkter. Stadig flere mere ’aero’ kommer på markedet - aero er uden tvivl ’det nye sort’, som man siger.

Og af gode grunde, for hvem ønsker ikke at få mere ud af anstrengelserne på cyklen.


Foto: Feltet.dk

I denne proces har amerikanske Specialized i et stykke tid været blandt de absolut førende og mest ambitiøse. Mærket, der sidste år fejrede sit 41 års jubilæum, har i høj grad været eksplicitte i deres fokus på at gå højteknologisk til værks i deres produktudvikling.

Og med stadig hyppigere brug af den vindtunnel ved deres hovedkvarter i Morgan Hill, ikke langt fra San Fransisco i Californien, som stod klar i 2013 (og allerede har været anvendt til 1.600 timers test), har de stor succes med at skubbe til udviklingen i aerodynamisk grej til de nysgerrige og krævende atleter. Professionelle såvel som amatører og motionister.

”Aero er ikke en kategori, aero er alt,” som de selv siger - og har åbenlyst alle parter i tankerne.

’5-minutes’
Nu er Specialized så klar til at sætte en ny standard. Ifølge dem selv, selvsagt. Efter årelang produktudvikling kunne Specialized sent på foråret invitere den internationale cykelpresse - heriblandt Feltet.dk - til Morgan Hill for at vise og forklare deres seneste frembringelser. Alt sammen under overskriften ’5-minutes’.

 

Som Specialized selv beskriver, menes der hermed et ”aero-økosystem af fem topprodukter, som, hver for sig, på aerodynamiske fordele er foran på sit felt, men sammenlagt smadrer det mulige ved at give rytteren en aerodynamisk besparelse på fem minutter over 40 kilometer”.

De fem produkter, der er tale om, er den nyudviklede Venge-model, topmodellen S-Works Venge ViAS (som vakse hoveder allerede har set Mark Cavendish og Peter Sagan konkurrere på, i ’hemmelige’ versioner), de nye Roval CLX64-hjul med tilhørende S-Works Turbo-dæk, S-Works 6-cykelskoene, den nye S-Works Evade GC skinsuit samt den allerede kendte og populære S-Works Evade-hjelm, som altså ikke er ny, men regnes som medlem af denne nye ’aero-familie’.


Foto: Feltet.dk

Holdt op imod andre topprodukter, egne såvel som konkurrerende, har Specialized således bl.a. i deres vindtunnel målt sig frem til, at produkterne giver en samlet tidsbesparelse på fem minutter over en cykeltur på 40 kilometer. Målt ud som følger:

- S-Works Venge ViAS (med Roval CLX64 hjul) - 120 sekunder
- S-Works Turbo dæk - 44 sekunder
- S-Works 6 sko - 35 sekunder
- S-Works Evade GC skinsuit - 96 sekunder
- S-Works Evade hjelm - 46 sekunder

Tilsammen 332 sekunder eller 5.32 minutter, men altså rundet ned til fem minutter. Naturligvis nævner Specialized selv en række forbehold i denne måling og udregning, men budskabet skulle være klart: Der er ikke tidligere produceret så effektivt cykeludstyr.


S-Works Venge ViAS
”Dette er ikke en aerocykel, men en landevejscykel, som er virkelig aerodynamisk,” fastslår Mark Cote, der er Road Marketing Manager med særligt fokus på aerodynamiske produkter. Det er ham og Specialized’ leder af aero-udviklingen, Chris Yu, som har fået æren af på det overordnede plan at præsentere den nye cykel: S-Works Venge ViAS, som ikke erstatter den tidligere Venge-model, men overtager dens status som Specialized’ hurtigste landevejscykel.

Mark Cote efterlader ingen tvivl: ”Det er den hurtigste landevejsracer, som findes,” med tilføjelsen, ”i hvert fald af dem, vi har produceret”. Og den er altså ankeret i det stort anlagt ’5-minutes’ projekt, som 15 ingeniører har været involveret i over de sidste fire år, beretter Mark Cote og foreslår, inden selve cyklen skal præsenteres og gennemgås som det første af de nye produkter, at man tænker over, hvad fem minutter egentlig betyder:

”Fem minutter. Fem minutter! Siden vi var børn og legede, og vores mor kaldte på os, at maden stod på bordet, og vi råbte, bedende, tilbage: ’Bare fem minutter mere?’, har vi drømt om at få fem minutter. Det vi vil vise jer, er det setup, som sparer jer - giver jer - de fem minutter.”


Foto: Feltet.dk

Og så til selve cyklen!

Der er nok at bide mærke i ved den nye Venge ViAS, udover at man naturligvis har anvendt Specialized’ nyeste og bedste FACT-carbon, skabt en ramme med bedst mulig aerodynamisk design og i mærkets ’Rider-Fist’-koncept, så alle syv rammestørrelser geometrisk får samme fordele. Og at man, ifølge Specialized, har øget forgaflens laterale stivhed med 30% for at forbedre styreegenskaberne. Vigtigt har det været, at aero-tiltagene ikke har ødelagt følelsen af at sidde på og styre en ’almindelig’ landvejsracer, understreges det.

Det er navnlig cockpittet og bremserne, der tiltrækker sig opmærksomhed, og som der bruges tid på at forklare. Ramme og cykel som helhed, navnlig i kombination med de nye hjul, er designet til at skabe en aerodynamisk og stiv cykel. Måske ikke den stiveste i sortimentet, erkender Chris Yu, men det mere end opvejes af de aerodynamiske fordele, hævder han - og understreger her behovet for grundig og korrekt fitting. Men på cyklen er det altså cockpit og bremser, som synligt skiller sig mest ud.

Cockpittet har således ingen synlige, løst hængende kabler. Et nøje og sindrigt udviklet styrfitting (headset) har gjort dette muligt, så kabler kan trækkes gennem styr og frempind og direkte ned i rammen. Samtidig er selve cockpittet - kaldet ’ViAS Aerofly cockpit’ - udgjort af en specialfremstillet frempind, der peger 17 grader nedad, og et styr med løftede ’vinger’ op til 25mm for den rette komfort, afhængig af rytterens smidighed. Alt sammen, fordi vindtunneltest af adskillige prototyper overbeviste Specialized’ ingeniørerne om, at dette gav mest på den aerodynamiske konto.


Foto: Specialized

De integrerede bremser er skabt efter samme devise: at give aerodynamiske fordele uden at koste på funktionalitet, her effektiv bremsestyrke. Den del krævende naturligvis en del udvikling, forklarer Chris D’Alusio, der har været ledende ingeniør på projektet. ”Alt starter med en idé,” siger han. Man startede først med helt andre løsninger, fx V-bremser som ikke fungerede, da bl.a. kabler kom i vejen. I sidste ende endte man altså med kompakte, integrerede bremser, som, erkender Chris D’Alusio og Chris Yu samstemmende, nok er så svære at have med at gøre, at der udkommer særlige video-manualer, og at setup kræver erfarne fagfolk.

”Da mekanikerne på de store hold (bl.a. Etixx-QuickStep og Tinkoff-Saxo, red.) hørte, at rytterne ikke selv ville kunne finde ud af at justere på deres bremser, var de helt solgte og sagde: ’Vi elsker allerede denne her cykel’,” kommer det grinende fra Chris D’Alusio.

Særligt bagbremsen krævede udvikling, forklarer han. Når den traditionelle bagbremses placering sidder, hvor den gør, er det mestendels, fordi det er det nemmeste. Bremse-placeringen under krankboksen, som ses på mange aero-cykler, er ifølge Specialized-ingeniøren valgt, navnlig fordi man så ikke kan se den. Altså et æstetisk hensyn og ikke et funktionelt. Men her ville de mere og eksperimenterede derfor med placeringen midt på saddelrøret - de efterfølgende test både overraskede og overbeviste dem. Både på funktionalitet og aerodynamik var tallene gode, og som sidegevinst viste det sig, at placeringen af bremsen bevirkede mindre fleks i rammen.

S-Works Venge ViAS kommer som ramme i syv størrelser fra 46-61cm. Den danske pris på cyklen er endnu ukendt, men amerikansk pris på rammemodulet (ramme, bremser, cockpit og saddelpind) bliver $5.800, mens en samlet pris på S-Works Venge ViAS (med bl.a. Shimano Dura Ace Di2, Roval CLX 64 og S-Works Power, Quarq Power Meter-kranksæt) lyder på $12.500. Cyklen vil begynde at dukke op i butikker rundt om i verden i løbet af august og september.

Roval CLX64 og S-Works Turbo
Som det også ses hos andre producenter af både hjul og dæk, forklarer Specialized, at de har gjort særligt meget ud af de fordele, der findes ved at udvikle hjul og dæk samtidig - og til at blive anvendt sammen. Et ’hjul-dæk system’ kaldes det.

Den 64mm høje profil carbonfælg - knap 21mm brede på indersiden og tubeless-ready, hele 29,9 mm brede på ydersiden - giver således i funktion 24mm og 26mm brede dæk (af 22 og 24mm dæk), hvilket giver bedre kontaktflade og mindre modstand, har Specialized målt sig frem til.


Foto: Specialized

 

Med sine 16 og 19 DT Swiss eger og Roval AF1 nav med lejer fra danske CeramicSpeed - og DT Swiss indmad i bagnavnet er vægten holdt i den lave ende: 1.545 gram (695/850 gr.)

Hjulene kommer altså med de nye S-Works Turbo Aero dæk, som naturligvis også kan købes separat. Disse måler 22 og 24mm (for/bag), men bliver som nævnt i praksis 24 og 26mm på de nye Specialized-hjul.

Tydeligt er det, at Specialized også er stolte af disse nye dæk, som de, både ved præsentationen og i pressematerialet, omtaler som de hurtigste dæk på markedet. Dækket hjalp Michal Kwiatkowski til sidste års verdensmesterskab, og hævdes altså at være i top på både rullemodstand, vejgreb og vægt.

Dækket er allerede på markedet og kommer i fire bredder: 22mm (100-125 psi, ca. 200 gr.), 24mm (115-125 psi, ca. 205 gr.), 26mm (115-125 psi, ca. 220 gr.) og 28mm (85-95 psi, ca. 240 gr.)

Roval CLX64 (hjul-dæk system) vil være at finde på markedet fra omkring september og til en amerikansk pris af $2.800.

S-Works Evade GC skinsuit
”En af fordelene ved at have vores egen vindtunnel er, at vi kan teste så godt som alt, vi får lyst til.” Sådan formulerer Specialized det selv, og sådan opstod altså motivationen for at producere lynhurtigt cykeltøj - en skinsuit.

Dårligt siddende, og ofte for stort tøj, er således en væsentlig årsag til, at mange ryttere bruger mere energi til at køre stærkt, end de burde. Chris Yu har lavet masser af den slags målinger, forklarer han. Særligt området omkring skuldrene er vigtigt, og en af de helt store syndere er sømmene. De skulle væk.


Foto: Specialized

Til gengæld har dragten fået tre lommer bagpå, så den stadigvæk kan bruges til lange dage på cyklen. Men uden at det har kostet på aerodynamikken. Og sådan er hele skinsuitens patenterede konstruktion en konstant afvejning, forsikrer Chris Yu - men altså med fokus på bedre aerodynamik. Ikke mindst omkring skuldrene og i stoffets vævning.

Alt i alt har Specialized, forklares det, designet en let, tætsiddende, men komfortabel dragt, som er udviklet i åndbart og fugttransporterende VaporRize™ stof. Ved hjælp af en Cold Fabric-teknologi holder dragten tilmed huden kølig trods stoffets mørke farve, hævdes det. Nyudviklet indlægspude og UV50+ beskyttelse i stoffet fremhæves også.

S-Works Evade GC skinsuiten forventes først på markedet i foråret 2016 og til en amerikansk pris på $500. Den vil komme i 11 forskellige størrelser.

S-Works 6
Sidst men ikke mindst præsenterer Specialized ’5 Minute’ teamet altså den nyeste model af Specialized’ S-Works skomodel, nummer 6 i rækken. (Da Evade-hjelmen allerede i noget tid har været på markedet og også blevet testet her på siden, vil heller ikke vi gøre mere ud af dette produkt her).

Som med de tidligere udgaver af den særdeles populære sko er kodeordene effektivitet (i eksplosivitet og fart) og komfort. Der er på de områder tale om opgraderinger af den tidligere Specialized-topmodel, hvortil bl.a. en ny hæl (’PadLock’) i kombination med endnu lettere overdel giver et bedre fit og en lettere sko. Eller som Specialized lancerer det: En sko med endnu mere og bedre kraftoverførsel.


Foto: Specialized

Skoen er som tidligere bygget op omkring mærket Body Geometry koncept, med deres seneste Fact Powerline carbonsål (stiffness index 13.0) og boa-lukning.

S-Works 6 kommer i tre farver (sort, rød/sort og hvid/sort), men kommer også en variant: Sub-6. Den er med snørrebånd og derfor lettere, uden at det ifølge Specialized koster på aerodynamikken. Tværtimod hævder Spceialized, at det er den mest avancerede sko, de endnu har produceret, når man tager vægt og aerodynamik i betragtning. Et overtræk, der kan trækkes op over snørrebåndene, skaber yderligere aerodynamik.

 

S-Works 6 har fået en amerikansk pris på $400, Sub 6 koster $325. 
 

Billedgalleri

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet