23.03.2021 @ 16:29

Specialized har lavet en tredje generation af deres populære Levo Gen 3.

40 år har den været undervejs.

En mountainbike med de bedst mulige køreegenskaber - og så endda med en motor og et batteri. Den nye Levo Gen 3 fra Specialized sætter med sine stabile og naturlige køreegenskaber standarden i kategorien e-MTB.

"Udviklet ud fra sit carbon stel, udstyret med 150 mm vandring bag i, en progressiv geometri, sofistikeret og præcis motorsupport og en nyt avanceret MasterMindTurbo Control Unit. Alt sammen med målet om at give dig en køreoplevelse - som ingen anden," skriver Specialized i forbindelse med produktlanceringen.

 

Udnyt teknologien, styrk indtrykket, få mere fart, kør længere distancer, få større frihed, kør flere spor, ren glæde, uendeligt med uforglemmelige oplevelser… Det er mange argumenter fra producenterne, når den kommer til at vælge en e-MTB.

"Den nye Levo vil give dig muligheden for at køre længere, hurtigere og mere aggressivt. En fuldendt kombination af hidtil uset power, rækkevidde, naturligt boost og sikre styreegenskaber, der i sidste ende er det, som det hele handler om. Den ultimative køreoplevelse," lyder det var producenten.


Mindre baghjul end forhjul

Den nye Levo er sammensmeltningen af alt, vi ved om mountainbikes. 

"Vores 40 år lange opbygning af viden, forståelse og udvikling. Alt sammen puttet ned i én cykel. En potent blanding af selve rammen, suspension designet, geometrien og motorassistancen. Kombineret og komplimenterende med et resultat, som vil give vores kommende Levo ryttere deres bedste trail-oplevelse. Nogensinde." lyder det fra Specialized. 
 

"Helt ydmygt mener vi, at det et et godt bud på den mest livlige, alsidige og agile e-MTB til dato."

 

Udviklingen af den nye Levo er i høj grad præget af et ønske om at tilføre livlige styreegenskaber til cyklen. Altså målet om, at den skulle føles adræt og livlig, når man kastede den ned af sporet. Svaret blev et dedikeret ’Mullet setup’ med et 27.5” baghjul og et 29” forhjul.
 

"Det er en udfordring at udvikle en full-powered e-MTB med livlige styreegenskaber. Grunden er motoren og dens placering, som kræver, at man benytter længere kædestræbere. Derfor blev løsningen altså et mindre baghjul, som derfor muliggjorde, at den nye Levo kunne udstyres med kortere kædestræbere," påpeger Specialized.

 

Geometri skabt for kontrol

Rammens geometri er som nyskabt og udviklet med stort fokus på kontrol og alsidighed. Sadelrøret er gjort stejlere, som gør, at du får nemmere betingelser ved opkørsler.

Fronten er gjort længere, hvilket betyder, at du både får en mere central position på cyklen og samtidig optimerer dit greb og kontrol i skarpe sving. Kronrørsvinklen er gjort fladere, og off-set ved forgaflen er reduceret ud fra en udviklingsmæssige tanke om, at gøre tingene en smule mere stabile ved højere hastigheder og i udfordrende terræn. Dertil skal man også huske at nævne, at Specialized har gjort geometrien justerbar - som altså betyder, at du kan tilpasse den til det terræn, du kører i.
 

Den nye Levo har seks forskellige geometri-indstillinger, som gør, at du nemt og hurtigt kan justere din Levo, så den passer til de udfordinger, som du har forud.

Hvad end det er tekniske singletracks eller storslåede oplevelsesture, så kan du nemt finde den tilpasning, som passer dit behov. Vælg imellem tre kronrørsvinkler, fra 63 til 65.5 grader. Højden på krankboksen kan også finjusteres med 7mm, takket være den flip-chip, som er placeret ved horst pivot-linket. 

 

Affjedring
Den nye Levo er udstyret med 150mm bagvandring / 160mm forvandring (150mm på en S1). Generelt set er vandringen yderst livlig og reagerer hurtigt på blødere, såvel som hårde hits. Den klarer nemt ’G-Outs’, yder stadig stor pedaleringsrespons og giver dig stor effektivitet på jorden.



 

RxTUNE
Specializeds produktingeniører og teknikere har arbejdet dag og nat for at forbedre affjedringen. Her udviklede de specifikke affjedringsventiler, for at optimere fart og power. De skræddersyede alle aspekter af affjedringen - Kinematikken, vandringskurve, dæmping og fjederkraft til at arbejde sammen og levere kontrolleret, responsiv og præcis affjedring, der kan kontrollere bump, som var det en cykel med meget mere vandring.

 

"Den nye Levo er Turbo-udgaven af vores anmelderroste Stumpjumper EVO. Den progressive vandringskurve på den nye Levo er derved inspireret af den tilgang, som vi kender fra vores Stumpjumper Evo. Nøglen er at levere en vandring, som både er følsom overfor små bump, giver støtte på mellemhårde stød, men som også fremstår fuldkommen kontrolleret, når du har brug for den fulde vandring," skriver Specialized.

Den justerede vandringskurve gør det også nemmere at finjustere affjedringen, så den matcher kinematikken. Sagt på en anden måde: Dæmperen gør det, du har brug for, at den skal gøre, så du i stedet kan fokusere på at gøre det, som du vil: At kaste cyklen rundt i svingende.  

 

Bagudgående akselbane

Akselbanen på den nye Levo har hentet sin kinematik fra Specializeds Stumpjumper Evo og er skræddersyet til at opretholde høj fart over alt terræn. Akselbanen bevæger sig bagud i den første tredjedel af vandringen, og derefter vertikalt i midten af vandringen, hvor den til sidst buer fremover mod slutningen af sin vandring.


 

Det betyder altså, at den bagudgående akselbane i den første del af vandringen medvirker til, at hjulet ikke 'hænger fast', når man rammer et bump, men i stedet sikrer forøget fart. Når cyklen bevæger sig længere ned i sin vandring, hvor man typisk ikke træder i pedalerne, går akselbanen fremad. Det minimerer samtidig den kraft, som tilføres kæden, som gør, at bagdæmperen helt uafhængigt kan komprimere responsen fra underlaget.
 

Maksimal batteriudnyttelse

Den nye Levo giver dig mulighed for at køre, hvor end du vil - og hvornår du vil. Har du kun en time? Go for it.

Levo giver supermandskræfter! Den integrerede controller responderer dit eget input, hvilket resulterer i et intuitivt boost til dit eget tråd. Helt op til fire gang - med et naturligt boost.

"Det er i sandhed vores mest kraftfulde motorsystem, som er i stand til at tilføre op til 565 watt og 90Nm. Du har kontrollen. Spørgsmålet er kun, hvornår du ønsker at slippe den. Vores Turbo Full Power System motor er udstyret med et mere robust bælte, som giver dig længere holdbarhed. Dertil kommer den også med et nyt firmware, der vil optimere effektiviteten og power outputtet. Denne motor bruges på alle nye Levo modeller," fastslår producenten. 

 

Den nye Levo tilsidesætter næsten alle begrænsninger, når det kommer til rækkevidde. Hele fem timers support er det, du har i vente. Nu kan du nemt køre længere og opleve mere end tidligere. Med "Smart Control" i Mission Control appen behøver du slet ikke at bruge tid på at bekymre dig om dit batteriniveau. I denne kan du nemlig indtaste, hvor langt du vil gøre, så sørger Mission Control for, at du har batteri til hele turen.

 

En rækkevidde på hele fem timer er kun muligt med integrering af Specializeds 700Wh Turbo Technology batteri, der sammen med Specialized nye MasterMind Turbo Control Unit vil sikre dig maksimal effektivitet.



 

Mastermind TCU 

MasterMind Turbo Control Unit (TCU) kan bedst beskrives som cyklens hjerne. Det er her alt hardware og software udspringer, og det er denne, som kontrollerer, hvordan motoren, batteriet, cyklen og dig selv interagerer.

Med din TCU lige ved hånden kan tilpasse din support, mens du sidder på cyklen. Du kan få indblik i alt relevant data fra din tur. MasterMind TCU sikrer også over-the-air opdateringer, så din nye Levo bliver bedre over tid. Derudover er den nye MasterMind også tilkoblet Specialized Mission Control app, så du nemt kan tilpasse og fintune din Turbo-oplevelse.

 

- Over-the-air updates sikrer, at din Levo bliver bedre med tiden.
 

- MasterMind TCU viser den tilbageværende procentdel af batteriet, som er tilbage - nemt at læse.
 

- MicroTune featuren gør, at du kan finjustere din peak power og support level med 10%, når du sidder på cyklen. Det betyder, at du nemt kan tilpasse dit eget input, så det passer med dem, du kører med, og samtidig opnå længere rækkevidde ved kun at bruge den power, som du har brug for.
 

- Personliggør dit display, så du selv kan bestemme, hvad der vises (4 forskellige valg) og 30 forskellige data enheder.


- Viser tiden
 

- “Live Consumption” viser kilometer per watt-time, som du kan bruge til at opnå størst mulig pedalleringseffektivitet


- Rider Power Value viser, hvor meget power du selv yder


- Heart rate pairing gør, at du kan tage din træning til næste niveau
 

- Præcis tracking af højdemeter

Priser

SW LEVO - 111.999,00 kroner
PRO LEVO - 89.999,00 kroner
SW LEVO ramme - 55.499,00 kroner

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet