TCR rammen var på mange måder en revolutionerende cykel, da Giant, var de første til at introducere det skrå overrør, hvilket dengang resulterede i en udelukkelse fra UCI i de første løb, hvor cyklen skulle deltage. Giant havde det mål, da de i 1997 introducerede rammen for første gang at sætte Giant sammen med de absolutte tophold og komme på verdenskortet, samt cyklen skulle vinde de største cykelløb i verden.
Giant siger selv, at UCI ikke gav rammen, med det omtalte slope i skrårøret, starttilladelse, da de aldrig havde set noget lignende før. Det var nyt, og de kendte ikke noget til det. UCI valgte derfor at sige 'nej'. Analyser viste senere, at det skrå overrør ikke havde en unfair fordel og blev derfor tilladt.
Rammen fik lov at køre cykelløb, og den dag i dag ser vi de skrå overrør på næsten samtlige all-round cykler fra verdens førende cykelproducenter. Det blev samtidigt ikke kun introduceret til det professionelle felt, men til hele omverdenen.
Der er sket meget med rammen siden den første udgave ramte vejene i 1997. Blandt andet integreret headset og saddelpind, sammenspillet mellem en superlet ramme og en stivhed, der kan mærkes. Som en af udviklerne fra Giant selv udtaler: "Det er nemt at lave en let ramme, nemt at lave en stiv ramme, magien ligger i at få de to ting til at spille sammen."
2015 til 2016
Forskellen fra sidste års model ses blandt andet på nedenstående billede. Her ses rammen, som den tog sig ud i 2015. På 2016 modellen er dét markeret med rødt ”skrællet” væk. Giant har derved skabt en anelse mindre ramme med tyndere rør. Som det ses, er næsten alle rørene blevet reduceret, og det eneste, der ikke er blevet ændret, er skrårøret.
Til fremvisningen af den nye cykel fortalte udviklerne fra Giant, at målet med næste sæsons ramme var at gøre rammen mere ”smooth”. Mange af de kanter, der var på rammen, er blevet jævnet ud, så rammen står mere glat. Udseendemæssigt fungerer det rigtigt godt, og man får indtrykket af en elegant ramme uden kanter, der ikke havde den store funktion.
Vægten på den nye TCR gør den ikke til den absolutte letvægter blandt andre toprammer på markedet. Men som Giant-udviklerne selv udtaler det, handler det om at få vægten til at spille sammen med stivheden. Giant har på den nye model alligevel formået at spare 181 gram på rammesættet inkluderende en integreret saddelpind og forgaffel. Det svarer til en sparet vægt på hele 12 % fra den tidligere model.
Dog ligger den i den sjove ende på skalaen med en samlet vægt på ramme og forgaffel på 1158 gram. Til sammenligning vejer Specializeds topramme, S-Works Tarmac, som blandt andet bliver kørt af Tinkoff-Saxo på 1358 gram. Det er oven i købet uden saddelpind, som på TCR-rammen har integreret i rammen.
Ifølge Giant skulle den nye ramme forbedre styringen af cyklen. Cykelgiganten bryster sig af at have revolutioneret styringen af cyklerne. Den nye ramme har fået sænket headsettet, som ifølge Giant skulle gøre det mere optimalt at køre på cyklen på nedkørsler og generel høj fart.
Selve cyklen
Cyklen, TCR Advanced SL 0, som er top-udgaven af TCR serien, er på testkørslen udstyret med Giants egne hjul og dæk, der udkommer samtidigt med de nye modeller. Serien af hjul og dæk hedder SLR og har en variation af pris og ydeevne. SLR hjulsættet er et stift og meget let hjulsæt, som ruller upåklageligt.
Derudover er cyklen udstyret med Shimanos elektroniske Dura-Ace Di2 geargruppe. Det kræver en anelse tilvænning, hvis man aldrig har kørt med elektronisk gearskifte før. Men efter at have vænnet sig til det, skal man være en meget loyal bruger af andre systemer for ikke at synes, det klart er at foretrække med Dura-Ace Di2 gruppen. Sadlen er ligeledes Giants egen - en meget let og behagelig saddel, som følger med cyklen ved køb af en hel cykel.
Der er altså tale om en cykel, hvor der ikke burde være noget at klage over med hensyn til udstyret. Samtlige af delene, som TCR rammen er udstyret, ligger i den dyreste ende af skalaen og må derfor forventes at virke upåklageligt.
Sådan er cyklen blevet testet
Cyklen blev prøvekørt over to dage, hvor den første tur var en 50 kilometers rundstrækning, hvor cyklen blev kørt på lidt af hvert. Blandt andet en stigning på fem kilometer med en gennemsnitlig stigningsprocent på 5 %. Det ikke den sværeste stigning i verden, men meget passende til lige at mærke cyklen an.
Første opfattelse af cyklen bekræftede, hvad Giant havde fortalt om den. Den er stiv! Sammen med de nye carbon hjul, der også bidrager til stivheden, er denne cykel noget af stiveste og samtidigt lettelse denne tester har kørt på. Det mærkes op af stigningen, at man ikke bærer på et stort monstrum, men en god og let alt-mulig cykel.
Komforten er heller ikke ringe, da rammen ikke er specielt aggressiv bygget og med det integreret saddelrør og headset er det en meget kompakt cykel at køre på. Giant’s nye serie af sadler, der er specialiseret til tre forskellige siddetyper, bidrager til en behagelig oplevelse.
På nedkørslen mærker man både, hvor let en cykel det er samt kvaliteten af udstyret, der sidder på rammen. Dura-Ace bremserne og carbonfælgene har ikke noget problem med at få cyklen tilstrækkeligt ned i fart samt har Giant dækkene et godt greb i vejen, så man ikke bemærker noget, der ikke er, som det skulle være. Selve cyklen har en behagelig styring, og den kompakte, men samtidig afslappede ramme, krænges godt rundt i svingene, og man har ikke noget problem med at give den gas nedad.
Problemet med carbon fælge har normalt været, at de blev for varme efter være blevet bremset meget på, hvad man ofte gør på en nedkørsel. Men den nye SLR serie af hjul fra Giant, mærker man ikke forskel på bremseevnen, selv når man giver hjulene en hård omgang.
Dagen efter ventede der en længere tur, såvel som længere stigninger. En af de mest populære stigninger på Mallorca, Puig Major (14 km, 6,2 %), skulle forceres. Det er en lang stigning dog uden vanvittige stigningsprocenter, men en jævn stigning over en lang distance.
Her mærker man for alvor komforten, der kommer med den nye TCR-model. Man har ikke behov for at skifte position, men man kan nøjes med, blot at sidde i den stilling man foretrækker hele vejen til toppen - uden har føle mén under- eller efter turen.
På turen var der flere længere nedkørsler, og her blev de ting, Giant påpegede ved præsentationen bekræftet. Det er en stiv ramme, men der er ikke gjort kompromisser med vægten og omvendt. Den er kompakt, på trods af skribenten kører en størrelse large ramme. Den kommer godt rundt i svingene og er i det store hele en fornøjelse at sidde på. Det er sjældent man er i stand til at ligge nede i bøjlerne over flere kilometer uden at få smerter i den nedre ryg eller skuldre. Men efter et langt stræk på omkring 10 kilometer opdager man pludselig, at man faktisk kan blive siddende i samme position uden at få skavanker.
Til slut på testkørslen skulle der prøves nogle grusstier af med huller i vejene og meget andet. Her skulle cyklen for alvor have nogle tæsk, hvilket var en ligeså positiv oplevelse, som resten af cyklen havde været prøvet på. Man har god kontrol over cyklen, selv når man skrider lidt med baghjulet på et stykke med meget sandet grus. Cyklen har en rigtig god handling og gør det godt på tekniske passager.
Giant selv er også stolte af den cykel, de har formået at produceret. Efter den cirka 120 kilometer lange tur sætter en medarbejder fra Giant sin cykel fra sig og udbryder: ”Jep! Best bike we’ve ever made.”
Konklusionen er, at det i den grad er en all-round cykel, de har formået at forbedre fra Giants side. Der er ikke taget nogle genveje eller slækket på fornyelsen af Giant’s flagskib af en topmoderne racercykel. Giant har både formået at skære ned på vægten - uden at lade dette gå ud over stivheden eller køreevnen. Ligeså positiv må tilbagemeldingen være på de nye typer af carbonhjul fra Giant. De er ligeså stive som rammen, og de nye sadler gør det behageligt at køre på cyklen, selv over et stykke med brosten, hvor man virkelig mærkede samtlige stød gennem cyklen.
Hvem er cyklen lavet til?
Cyklen bliver blandt andet kørt af de professionelle og eliten, som cyklen der kan vinde etapeløb og meget andet. Det er med andre ord en cykel, der kan det hele. Du kan sprinte på den, køre i bjerge, nedkørsler og flad vej.Uden at savne at cyklen var opbygget andeledes. Cyklen kan sagtens erhverves blot som rammekit, uden Giants egne komponenter eller Dura-Ace gruppen, og derved bygge cyklen op med de hjul og den geargruppe man nu foretrækker.
Ønsker man en cykel i topklasse, og har man ingen kvaler med at skulle give en snas mere end gennemsnittet, er TCR modellen et rigtig godt køb. Den kan bruges til at køre løb, motion og meget andet. Det er en cykel, der står distancen til langt de fleste formål uden at slække på enkelte egenskaber. I forhold til hvor stor nytteværdien er for cyklen, får man ikke for lidt for pengene.
Cyklen kan købes i USA fra august af, men det vides endnu ikke, hvornår præcis den kommer til de danske forhandlere. Med hensyn til prisen kommer topmodellen, TCR Advanced SL 0, til at ligge på omkring 9.000 amerikanske dollars svarende til godt 60.000 danske kroner. Denne pris er dog kun vejledende, men giver et godt praj på, hvad man må slippe for at få fingrene i en vaskeægte topklasse cykel.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger