16.08.2019 @ 06:45

Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!

Det har altid været en kamp på gram, når man kører cross-country - altid en konkurrence om at udvikle den letteste maskine. Den nye Epic HT er med sin vægt på under 800 gram, for en medium størrelse S-Works ramme, den letteste serieproduceret hardtail til dato. Og samtidig den mest komfortable og alsidige hardtail overhovedet. 




Det er ofte den letteste cykel, som sætter de bedste tider og nye rekorder. Derfor er Epic HT også lidt af en game changer, fordi den nye Epic HT sætter nye standarder - for alle ryttere, i alt terræn og på alle typer spor.


Verdens letteste hardtail til dato 
Specializeds ingeniører har arbejdet som besatte i deres komplette optimering af den nye Epic HT. Rammens overflødige gram er skåret fra og cyklens geometri er finjusteret.  Som den letteste serieproduceret ramme i verden, ifølge Specialized, sætter den nye Epic HT nye standarder for fleksibilitet og komfort.

 



"Vi har udført en komplet optimering af rammen. Vi har finjuseret fibrene såvel som cyklens støbeblanding, og dertil har vi specialtilpasset hvert lag for at eliminere overlap i støbningen. Vi har sågar fjernet alminium indlæggene i cyklens baggaffel drop-outs. Alt sammen medvirkende til at give dig en bemærkelsesværdi let ramme på 790 gram," lyder det fra Specialized i forbindelse med offentliggørelsen af den nye ramme.

Cross-country sporene er blevet hårdere og mere udfordrende, og for at følge den udvikling, har Specialized altså designet den nye Epic HT endnu mere fleksibel. Det hele starter med en helt nye geometrien. Specialized har reduceret kronrørsvinklen med 68,5 grader, hvilket har
resulteret i en forskydning af forgaflen. Derudover har cyklen et længere overrør og monteret en kortere frempind på alle rammer.

 



Med sin korte hjulafstand giver Epic HT en mere livlig håndtering af cyklen. Dog vil den tilbyde dig en mere centeret rytterpositionerting, som vil medføre bedre kontrol. Alt sammen med målet om, at kunne præsentere den letteste, mest alsidige og bedste hardtail til dato.




Plads til bredde dæk
Den nye ramme kan både passe til 2,3” og 2,4” dæk, endda med plads til overs. Tendensen er, at fælgbredden bliver større. Og selv cross country ryttere kører med bredere dæk og lavere dæktryk end tidligere. Selv hvis du ikke kører løb, så vil muligheden for tilføje større dæk gøre den nye Epic HT mere alsidig og give en mere komfortable køreoplevelse.

 


Derfor har Specialized også på deres Epic HT øget afstanden mellem dækket og selve rammen, så man nemt kan skifte til en større og mere fordelagtig dækvolume. Samtidig har Specialized udstyret cyklen med en 30,9 millimeter sadelpind, som giver dig mulighed for at eftermontere en dropperpost med længere vandring. Det vil give en endnu mere kontrol på tekniske sektioner.

Den nye Epic HT har finjuseret cyklens sammensætning af carbon lay-up og rørform. Selv ved modstand og tunge ben vil du opleve en mere komfortabel køreoplevelse, uden at det svækker din fart. Tværtimod. Derudover er cyklen udstyret med et smallere sadelrør, som fungerer til alle typer dropper-posts. Sammen med et nyt og buet udtryk vil dette gøre sadelpinden mere fleksibel end tidligere, lyder det fra cykelproducenten. 


Annika Langvad på Epic HT med bredde dæk

 

10 skarpe spørgsmål til Specialized om den nye cykel


1. Hvad var målet med rammens stivhed?
Nøglen var at skabe en optimal og helstødt stivhed i cyklen. Hvis forenden blev for blød, ville cyklen være for fleksibel. Omvendt hvis bagenden blev for stiv, ville cyklen have dårlige styreegenskaber i snævre sving og på længere sektioner, vil den svække rytterens energi. Vores mål var at skabe den perfekte balance mellem en stiv forende, som ville medføre stor styringenprecision, og som på bedste vis ville overføre rytterens energi ned i cyklen, samt en bagende med gode styreegenskaber og som giver den nødvendige fleksibilitet til udfordrende nedkørsler. Rørets udformning og bredde var en stor faktor i at imødekomme de mål.

Vi investerede også en stor andel i udviklingen af vores Rider-First™ tilgang, som muliggjorde, at vi kunne producere Epic HT-rammer med en konsistent kvalitet og personlighed. Små rammer er ikke stivere end større rammer, og større rammer er ikke mere fleksible end mindre rammer. På den måde vil hver enkelte rytter, uanset højde, kunne opleve den samme perfekte og helstøbte køreoplevelse.

2. Hvor mange modeller tilbyder vi?
Vi tilbyder syv komplette Epic HT modeller. Heri også et S-Works-rammekit.

3. Hvad er prisklassen?
Udvalget starter ved 16,999 kroner (Carbon model 29) og går op til 75,999.00 kroner (S-Works SRAM version) Ved køb af udelukkende et S-WORKS rammekit vil prisen være 23,999.000 kroner.

4. Vil alle Epic HT have den samme ramme? Hvis ikke - hvad er forskellen på de forskellige rammer?
Der findes to forskellige rammer. S-Works-modellen er lavet ud fra vores FACT 12M carbon-ramme, mens PRO,- Comp pg Carbon 29-modellerne er produceret ud fra vores FACT 11M carbon ramme. S-Works-rammen er 140 gram lettere.

5. Hvad var målet med det nye design?
Da Epic HT er en XC-cykel, så var det første mål at minimere cyklens vægt. Hertil skal det siges, at da XC-sporene er blevet mere tekniske end før, så var det også et mål at producere en cykel, som skulle give en mere komfortable køreoplevelse på selv teknisk sværere XC-spor. Cyklens geometri er derfor helt ny. Der er lavet plads til større hjul og samtidig givet mulighed for at tilføje dropper post. Epic HT er med andre ord blevet lettere, mere komfortabel og mere alsidig. Derfor vil cyklen føles mere konfortable og kontrolleret.

6. Hvor meget vejer den nye Epic HT?
En mediumstørrelse ramme, malet, vejer 790 gram. Det er mere end 75 gram lettere end det tidligere Epic HT stel og solide 50 gram lettere end den nærmeste konkurrent. Den nye Epic HT er den letteste fuldproduceret hardtail på markedet.

7. Hvordan opnås vægtminimeringen?
Vi har lavet en komplet optimering af rammen - fra en finjustering af carbonfibrene og støbningsbladning til en specialtilpasning af hvert lag for at undgå overlap og på den måde overflødig vægt. Vi har samtidig fjernet aluminium indlæggene i cyklens drop-outs. Det skal nævnes, at vi selvfølgelig ikke har nedprioteret holdbarhed og styrke for at gå yderligere ned i vægt.

Den nye Epic HT er nemlig stadig lige så stærk som før. Der er gjort plads til større dæk, og så kan der tilføjes dropperposts, som kan vandre længere end før. Den er den letteste masseproduceret hardtail på markedet, men stadig mere fleksibel og alsidig end før.

8. Hvordan har vi ændret i geometrien?
Målet var at give rytterne mere kontrol. Det har vi gjort ved at reducere kronrørsvinklen med 68.5 grader. Samtidig var det et mål, at give rytteren og cyklen bedre forudsætninger for, at de hurtigt og sikkert kunne glide igennem snævre og teknisk svære sving, hvilket indebar at afstanden mellem hjulene skulle være kort. Med den reduceret forskydning af forgaflen imødekommes vores mål om en større balance på nedkørsler og bedre håndtering af cyklen ved snævre sektioner på sporene.

9. Den seneste Epic HT havde en 27,2 mm sadelpind, som var designet til større flex og en mere komfortabel køreoplevelse. Den nye Epic HT har et bredere sadelrør og en 30,9 mm sadelpind. Hvorfor?
Hvis hvert sekund tæller - som det jo gør - så er det vigtigt, at have muligheden for angribe nedkørslerne ved at droppe længere ned i sadlen og køre med højere fart og sikkerhed. Den nye 30,9 mm sadelpind giver rytteren mulighed for at køre med en fuld længde dropper. Og takket være et nyt sadelrørs design (se ‘buen’) har vi ikke slækket på komforten, da den er lige så fleksibel, som det 27,2 mm sadelrør, der sad på den tidligere Epic HT.

10. Det nævnes, at den nye Epic HT føles mere komfortable på hårdere terræn end tidligere. Hvordan har vi gjort det?
Selvom den nye Epic HT har en bredede sadelpind end tidligere, så vil den stadig give mere efter og føles langt mere fleksibel, når du sætter dig i sadlen. Med sadelrørets nye form opretholdes samme fleksibilitet som tidligere. Dog vil den give mulighed for at benytte længere dropper-posts. Derudover har den nye Epic HT fået smallere bagstivere, som også fremmer cyklen vertikale fleksibitet.

Priser
S-Works Epic Hardtail 75,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail Ultralight 67,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail XTR 66,999.00 kroner
Epic Hardtail Pro 45,999.00 kroner
Epic Hardtail Expert 33,999.00 kroner
Epic Hardtail Comp 21,999.00 kroner
Epic Hardtail 16,999.00 kroner
S-Works Epic Hardtail Frameset 23,999.00 kroner

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

VUELTA-SPILLET STARTER KL. 17.30 - TILMELD DIG NU!
Deltag i årets Vuelta a España managerspil, som starter lørdag den 17. august 2024 klokken 16.30 med en 12 km enkeltstart. Spillet slutter søndag den 8. september 2024.
Vuelta a España: Ruten, etaper og etapeprofiler
Vuelta a España 2024 har flade enkeltstarter som både åbning og afslutning, men derimellem er der næsten intet fladt terræn i en rute, der lefler for klatrere og afskrækker sprintere.
Cykeldrømmen på Mallorca: Efterårssol, frihed og din nye carbon-racer
Når de danske efterårsregnbyger truer med at dræbe cykelglæden, hvorfor så ikke flygte til Mallorcas flotte bjerge og solrige strande og forvandle drømmen om den perfekte cykelferie til virkelighed? Python Pro ApS præsenterer et unikt tilbud, som ikke kun lader dig nyde en uforglemmelig cykeltur, men også giver dig chancen for at tage din drømmecykel med hjem til en uhørt pris.
Uno-X får ny dansk tøjsponsor
Uno-X Mobility har fra den kommende sæson fået ny dansk tøjsponsor. 
Test: Cannondale Scalpel 1 Lefty
Den nyeste version af Cannondales Scalpel er en rendyrket fartmaskine, der er eminent på de stejle stigninger og nu endnu mere effektiv på de tekniske nedkørsler end tidligere modeller. Cyklen kommer med 120 mm. affjedring foran og bagpå, er blevet mere ”slack” med en kronrørsvinkel på 66,6 rader og øget akselafstand, men bibeholder en racegeometri, hvorved cyklen følger de moderne forskrifter for XC-mountainbikes.
Udskiftning i landsholdet før PostNord Danmark Rundt
En udtagelse til Vuelta a Espana og et brækket kraveben betyder udskiftning på det danske landshold i Danmarks største etapeløb.
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Dansk stortalent bliver europamester
Ved europamesterskaberne i mountainbike i Sverige er der stor dansk succes.
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?
På ét punkt er Danmark historisk dårlige - på et andet er vi blandt eliten
Gårsdagens resultater er de dårligste siden 1988, men sammenligner man nationernes gennemsnitsresultater er Danmark stadig blandt de bedste.
Det så du ikke på TV: Video viser Koretzky oversatsede
Det franske cykelpublikum havde travlt med at pege fingre af Tom Pidcock ved OL i mountainbike, men var Victor Koretzky selv skyld i, at Tom Pidcock kom tilbage og tog guldmedaljen. 
MTB-legenden i tårer efter OL
En ting gjorde Nino Schurter speciel ked af det efter mountainbikeløbet.
Highlights: Se Pidcocks store comeback
Tom Pidcock blev i dag olympisk mester i mountainbike, trods en kritisk punktering og en kontroversiel afslutning, som bestemt ikke behagede det franske hjemmebanepublikum.
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i år?
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i mountainbike i år?
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Vi kunne også nævne VM i Australien, hvor han lå i en særdeles fordelagtig position og så bare - ligesom de øvrige udbrydere helt i front - gik helt i stå til sidst, fordi de kørte sygt taktisk. Han har i hvert fald af og til virket som om, at han har fået gummiben i afgørende situationer... I dag ærgrede han sig (kunne jeg se i pressen) over, at han ikke var gået med, da favoritterne rykkede over den næstsidste stigning. Der skete det, at Skjelmose kørte overdrevet forsigtigt, fordi han ikke stolede på sig selv. I stedet skulle han bruge en masse kræfter på et lukke hullet. Men han sagde bagefter, at han egentlig tror, at han godt kunne være gået med i rykket, men her fik han altså nok igen en form for "gummiben" og tog en forkert beslutning. Dog kom han med modstridende udmeldinger, for til Feltet.dk har han sagt, at han havde en dårlig dag og følte sig dårligt kørende. Så det kan jo være lidt både og. Ellers har han kørt fornuftigt og meget taktisk i Vuelta´en. Hans kørsel minder egentlig lidt om Fuglsang i de Grand Tour´s hvor han kørte for klassementet. Han tager ingen chancer og prøver bare at køre konservativt og hænge i. Jeg tænker f.eks. på den GIRO i 2019, hvor Fuglen blev nr. 6 (en relativt svagt besat Giro det år, hvor Tao Geoghegan Hart vandt). Efter at have kørt helt anonymt, men taktisk klogt og bare havde prøvet at hænge med hver dag. En Giro, hvor hans bedste etapeplacering blev en 4. plads. - Jeg mener dog, at Skjelmose er hurtigere end Fuglsang nogensinde har været eller var og derfor burde han i højere grad end Fuglen kunne gå med i de ryk, som vi ser fra favoritterne. Der var Fuglsang undskyldt, i og med han aldrig helt havde det ryk til at gå med og derfor blev nødt til at køre lidt konservativt og finde sit eget tempo. Men Skjelmose HAR jo tempoet i sig, mener jeg... Jeg lagde også mærke til, at Skjelmose før lørdagens etape skrev, at han var "bange" (for at kikse). Måske har han et problem med at leve op til pres, både fra sig selv og omgivelserne. Nu må vi se om han ender som nr. 5 eller 6. Men vinder han ungdomstrøjen og bliver nr. 5-6 stykker, har det været en absolut godkendt Vuelta af Skjelmose. Så må tiden vise, om han har det i sig, som der skal til for at kæmpe om podiet i en Grand Tour de kommende år. Eller om det er bedre, at han satser på mesterskabsløbene eller klassikerne, hvor han jo især i Ardennerne viste et stort potentiale i 2023. Jeg synes stadig, at han mangler lidt for at kunne køre med de allerbedste i en Grand Tour. Men han har vist sig mere holdbar end tidligere og har om ikke andet vist, at han godt kan køre en Top 5-10 stykker. Det kunne Fuglsang jo også, da han blev nr. 7 i Touren og nr. 6 i Giro´en som sine bedste klassementsresultater i Grand Tours. Spørgsmålet er, om Skjelmose nogensinde bliver god nok til at køre om mere end en Top 5-10 stykker i en Grand Tour. Hvis ikke risikerer han at ende som en Fuglsang, der satsede for meget på Grand Tours og først i en sen alder begyndte at indse, at hans virkelige force var endagsløbene... Når dette er sagt, så er han kun 23 år og jeg synes det er helt fair, at han de næste par år prøver at se, hvor langt han kan drive det i Grand Tours. Det ville jo også være ærgerligt, hvis han aldrig får prøvet sig af der. Men som jeg har skrevet før, tror jeg egentlig stadig, at han typemæssigt er mere en klassikerrytter eller en mesterskabsrytter. Men det må tiden vise. ;) Om ikke andet har han da nu vist, at han ikke er uden potentiale for at køre omkring Top 5 i en Grand Tour. Derfor er det nok også fair nok, hvis han igen næste år vil prøve sig af i enten Giro´en, Tour´en eller Vuelta´en. Blot håber jeg, at han ikke helt glemmer endagsløbene, som en vis Vingegaard jo har gjort!Tour of Britain 2024 afrundes med en flad etape, der køres i et vindblæst kystområde, hvorfor en regulær massespurt kan blive forpurret af sidevindsræs, der også kan ændre klassementet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_of_britain_2024/ takker - jeg er helt på bar bund med kassetter, så der er nok at sætte sig ind i. jeg troede vist, naivt nok, at det mest var “11 gear, det er den her fra Shimano, værsgo’”… hvilket det vel også er, med lidt ekstra oveni. At kunne bruge samme kæde ville være helt optimalt. Det kuperede, italienske endagsløb GP Industria & Artigianato har i et forsøg på at tiltrække større navne indtaget en ny plads i september måned, men kun tre WorldTour-hold er til start. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_gp_industria_amp_artigianato_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet