Begge grupper er blevet lettere i forhold til forgængere men ifølge Shimano har fokus ikke været at spare vægt men at give endnu flere muligheder i forhold til at kunne tilpasse gear til enhver tænkelige kørestil, samt alle tænkelige køre betingelser. Det til trods er den mekaniske gruppe blevet 85 gram lettere.
Brems som du vil!
Inden det bliver alt for detaljeret er det vigtigt at påpege at mens der teknisk set er tale om 2 nye grupper så er der mulighed for både skivebremse og almindelig rem bremse på begge grupper. Dette er en af måderne hvorpå Shimano har gjort det muligt for forbrugeren at kunne konfigurere deres gruppe til de omgivelser de kører i, og de præferencer de nu engang måtte have. Den mekaniske bremse regulerer bremseevnen alt efter hvor hårdt der trykkes, hvilket er ret genialt på en rembremse.
Skift gear som du vil
Det er dog ikke kun på bremserne at Shimano har valgt kæle for forbrugeren. Når det kommer til gear så kommer den mekaniske gruppe med flere muligheder i forhold til hvad den kan klare af kassetter. Det betyder at man nu kan smide en kassette på med hele 34 tænder, hvilket altså skulle være rigeligt med gear til selv den mest ivrige bjergged.
Samtidig er måden der skiftes gear på også kommer under lup i udviklingen af den nye elektriske gruppe. Der er videreudviklet på syncro shift som er en teknologi der hjælper dig med at skifte gear rettidigt.
Syncro Shift kommer med 3 indstillinger som udgangspunkt. de tre indstillinger er, slået til, slået fra, eller semi. Når syncro shift er slået fra fungerer dit elektroniske gearskifte som med et mekanisk og du skifter gear som det passer dig, med den øgede sikkerhed fra et elektronisk skifte. Når syncro shift er slået til skifter forskifteren automatisk ned hvis du kommer ned i de lave gear på bagskifteren, mens du stadig er på stor klinge, og skifter samtidig et par gear op på bagskifteren for ikke at miste moment. (hvornår der skiftes kan indstilles fra telefon/tablet men mere om det senere). Indstillet i Semi skifter du selv med forskifter og bagskifter, og du kan altså dermed køre stor klinge og laveste gear bagpå lige så tosset som det passer dig hvis du ønsker. Når du vælger at skifte op/ned på klingen foran skifter bagskifteren dog også et par gear bagpå for at tilpasse. Hvor mange gear der skiftes kan selvfølgelig også justeres.
Gear justering.
Som kort nævnt ovenfor så bliver der rig mulighed for at justere på dine gear, helt uden at skulle rode med kabler eller egentlig have nogen form for teknisk forståelse for hvad der foregår med gearene. Shimano har udviklet en app (fungerer også til android) kaldet E-tube
Med appen kan du justere gear fra din telefon eller ipad. Herfra kan du justere hvor hurtigt gearene skal skifte, hvor mange der skal skiftes ad gangen i diverse indstillinger, og sidst men ikke mindst hvad hver elektrisk kontakt skal gøre - du kan altså ændre på hvor du trykker for at skifte bagskifter/forskifter op/ned hvis det ønskes.
Mens du er på cyklen kan der nemt skiftes mellem syncro shift funktionerne med et par tryk på en knap der sidder på højre styrprop.
Feltet.dk har været i østrig for at interviewe Shimano omkring deres nye gruppe samt prøvekørt både den mekaniske og elektroniske version af den nye gruppe. I den næste artikel kommer vi med indledende tanker omkring hvordan det hele fungerer ude på landevejen samt bringer et interview med produktchefen fra Shimano der har været med til at få denne gruppe på markedet.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger