03.07.2013 @ 11:35

Aero er det nye sort. Derfor har Specialized nu lanceret en aerohjelm, der ifølge Specialized selv kan spare dig for watt, være komfortabel og ikke mindst beskytte hovedet optimalt.

 

De nye aerodynamiske landevejshjelme vrimler frem. Senest har vi på Feltet.dk som det første danske medie i Skandinavien kunne fremvise den nye KASK Infinity.
 

Nu har Specialized under starten af dette års Tour de France lanceret en ny aerodynamisk hjelm ved navn Specialized S-Works Evade. Men for den opmærksomme seer er den slet ikke så ny endda. Den blev for eksempel brugt af Mark Cavendish tilbage i Milan-San Remo og er senere hen også taget i brug under Giroen - men først nu er den blevet officielt lanceret.

 

Udgangspunkt i enkeltstartshjelm

Cykeludstyr er utrolig innovativt. Efterhånden har man reduceret vægten på alt cykeludstyr, og nu er den nye tendens at

optimere udstyret, så det bliver så aerodynamisk som muligt.


Derfor har Specialized taget udgangspunkt i deres enkeltstartshjelm S-Works + McLaren TT, som de lavede ventilationshuller i og derefter testede i vindtunnel. Resultatet blev Specialized S-Works Evade, som Saxo-Tinkoff Bank, Astana og Omega Pharma-QuickStep kører med.

 

 

Vind 2,6 meter på en 200 meter spurt

Specialized har regnet grundigt på, hvor meget man kunne forbedre sig ved at køre med Evade-hjelmen. Ifølge Specialized selv kan man forbedre 2,6 meter på en 200 meter sprint ved 1000 watt i forhold til Specializeds 'Prevail', som er en mere traditionel hjelm.

Dog skyder Cavendish og de andre topsprintere højst sandsynligt endnu mere end 1000 watt, og dermed opnår ryttere med Evade-hjelmen en endnu større besparelse. Desuden kan man ifølge Specialized selv spare næsten 20 watt ved en fart på 50 km/t ved at bruge Evade frem for Prevail.

 

 

Komfortabel - og ikke mindst sikker

En ting er aerodynamik. En anden ting er komfort og sikkerhed. I sidste års tur år så man mange af sprinterne skifte hjelm til en ’aerohjelm’ på sidste halvdel af etapen. Simpelthen fordi aerohjelmene var for varme at have på. Dette har Specialized forsøgt at løse med deres ”4th Dimension Cooling System” med ventilationshuller rundt om hele hjelmen.


Men egentlig er hjelmens vigtigste funktion sikkerhed. Den skal nemlig beskytte hovedet, og ved dette års Tour de France er Evade-hjelmen blevet ’crashtestet’ godt og grundigt. Du kan se resultatet af Brajkovics ’crashtest’ her - og hjelmen må siges at have beskyttet hovedet rimelig godt. Bedøm selv.

 

 

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet