23.12.2016 @ 09:00

Netop nu forbereder de professionelle hold sig til næste sæson under sydligere himmelstrøg.

Følger man holdene og nogle af rytterne på diverse sociale medier, så står det hurtigt klart, at det som flere store producenter af cykeludstyr længe har forsøgt at presse igennem, ser ud til at blive en realitet: Skivebremserne gør i 2017 for alvor sit indtog på landevejscyklerne.

 

Flere profiler har nemlig løbende afsløret 2017-cykler med skivebremser - ofte med en god portion begejstring som underlægning. Om cyklerne primært bliver til træningsbrug eller om UCI tager en klar beslutning om skiverne end den hidtidige testkurs, må tiden gøre os klogere på.

 

To af de teams som med sikkerhed kan få adgang til skiverne er Movistar og Katusha. Deres cykelsponsor Canyon har nemlig netop afsløret, at de tror på skivebremserne til landevejen - endda så meget, at samtlige modeller i landevejskollektionen har fået en overhaling, og nu også fås med skiver.

 

 

Aeroad, Ultimate og Endurance

Sådan lyder navnene på flagskibene i landevejsprogrammet fra tyskerne, som faktisk allerede i 2006 flirtede med konceptet at bringe skivebremser på landevejen. Projektet hed ’Project 6.8’ og skulle illustrere, at det godt kunne lade sig gøre at lancere det anderledes bremsesystem og stadig holde sig på UCI’s vægtgrænse på 6.8 kilo.

 

Alle tre modeller kan fra næste sæson fås med skivebremser og de forbedrede bremseegenskaber.

 

Aero-modellen Aeroad, som hurtigt har positioneret sig som en af verdens mest succesfulde af slagsen, når det kommer til landevejsrammer med fokus på aerodynamikken, opgraderes i SLX-versionen, som er den ypperste version af fartmonsteret.

 

Ultimate-modellen, som med Nairo Quintana som pilot har en Grand Tour på sine palmares, opdateres ligeledes i SLX-versionen, mens også den mere prisvenlige SL-version bliver udstyret med skiverne til næste sæson. Det betyder i praksis, at man kan få en Canyon Ultimate med skivebremser til under 17.000,- kroner.

 

Endurance-modellen, som faktisk allerede blev udstyret med nye bremser tidligere i år, følger trop og tilbydes med skiver i både SLX og SL-versionen. Den komfortorienterede og alsidige pakke kan således erhverves fra 15.799,- kroner op opefter.

 

Vi har allerede haft fingrene i den skiveudstyrede Endurace CF SLX - læs mere her.

 

Re-designede rammer

Da skivebremsesystemet er markant anderledes end de traditionelle fælgbremser, så har Canyon valgt ikke at tilpasse de eksisterende rammeplatforme, da det ikke ville give det optimale resultat for rytteren. Derfor har ingeniørerne bygget rammerne op fra bunden igen, for at sikre optimale køreegenskaber og for at kunne tilbyde den samme performance, som på de eksisterende cykler.

 

2017-modellerne er allerede tilgængelige på Canyons hjemmeside.

Billedgalleri

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet