Performance Gravel
Gravel-disciplinen udvikler sig lynhurtigt. I sine første leveår var sporten rettet mod eventyrpræget cykling, hvilket den første Grail sigtede imod, men i de seneste år er sporten ligeledes rykket i en væddeløberretning, hvilket stiller krav til både cyklernes hurtighed og alsidighed.
Canyon har identificeret de to retninger for sporten for længst og har allerede deres Grizl-model til de eventyrlystne, mens den nye version af Grail er tyskernes gravelracer.
Alle gravel-event rummer sine egne udfordringer og det skal den nye platform tage højde for ved at være hurtig først og fremmest, men også tilbyde en fleksibel platform til både varierende terræn og i forhold til diverse integrationer.
Derfor kommer den nye Grail i en række konfigurationer, så man kan tilpasse dens ens akutte behov. Når den står afklædt, så er den optimeret til race, mens den også kan sættes op klar til de længeste dage i sadlen.
Hurtig = aerodynamisk
Et af kalenderens store gravelløb er SBT GRVL i Steamboat Springs, hvor Canyon-rytteren Peter Vakoc i i år sluttede som nummer to med en gennemsnitsfart på 38 km/t over 227 kilometer med 3000 højdemeter. Det ville være hurtigt, selv i et landevejsløb og her var der intet felt at sidde i vel at mærke.
De store gravelløb bliver hurtigere og hurtigere og, når farten er så høj, så er aerodynamik en faktor, selv om nogen tidligere har trukket på smilebåndet, når aero og gravel blev nævnt i samme sætning.
Canyon havde faktisk allerede været i vindtunelen med den første model og det stod klart, at det tidligere cockpit med dobbelt styr, skabte et for stort frontalareal til at opnå den fornødne hurtighed, da den nye version kom på tegnebrættet.
Derfor har den nye model fået en overhaling, så de lettere snyder vinden.
Canyon har brugt rørformerne fra landevejsmaskinen Ultimate, lanceret et nyt cockpit og lavet en semi-integration af kablerne. Desuden kan der tilkøbes aerobars, som man kender det fra triatlon, til de helt lange løb.
I forhold til den tidligere model er der barberet over 9 watt af ved 45 km/t.
Den nye Grail har allerede bevist sin hurtighed i flere af de største gravelløb.
Aero Load System
Gravel kan være hårdt ved udstyret, så det er nødvendigt at have værktøj, CO2-patroner og så videre med, når man er afsted.
Også det har Canyon forsøgt at finde en aerodynamisk løsning på. Således kommer alle modellerne på nær SL-versionen med et rum i skrårøret, hvor der er plads til minitool, pumpe og Canyons Load Tool Pack, som indeholder dækjern, CO2-patroner og pumpe samt slange til dækket.
Aero Load-systemet givermuligheden for at opbevare sine ting i skrårøret - væk fra vinden.
Samtidig kommer den nye Grail med muligheden for at montere en innovativ rammetaske - den såkaldte Fidlock Quicklocker - som installeres i trekanten mellem overrør, kronrør og skrårør. Her sættes den fast med tre magneter, så man undgår spænder og andet der fylder. Begge løsninger er lavet for at rytteren ikke behøver at køre med sadeltaske eller overfyldte lommer, som hæmmer aerodynamikken.
Faktisk er den nye Grail 1.5 watt hurtigere med Quicklocker’en monteret end uden.
Den integrerede rammetaske passer perfekt ind i designet, så den faktisk gør cyklen hurtigere.
Double Drop Bar
Den første generation af Grail, blev hurtigt kendt og berygtet for sit dobbelte styr, som delte vandene rent æstetisk, men havde det formål at gøre cyklen bedre i hårdt terræn.
På den nye model er styret umiddelbart mere konventionelt, men der gemmer sig en del overvejelser under overfladen. Først og fremmest rent ergonomisk for at booste komforten.
Således er der lavet en 5 graders vinkling på grebene, som også sidder en anelse lavere end frempinden. Det skal sikre en mere naturlig håndposition, som reducerer presset på håndleddene og holde albuerne tættere inde ved kroppen. Desuden er der en del flare i styret, så de 5 grader i bremsegrebene er øget til 16 grader nede i bukkene.
Det nye cockpit er ergonomisk opgraderet for bedre komfort.
Desuden har Canyon implementeret et nyt interface i cockpittets centrum kaldet Gear Groove.
Systemet giver plads til sikker og integreret montering af aerobars, cykelcomputer, telefon, lygter eller kamera - alt efter ens behov og præferencer.
'Gear Groove' integrererer cykelcomputer, telefon, lygter, kamera eller aerobars efter rytterens behov.
’Skærende’ styreegenskaber og komfort
Canyon har bygget på den tidligere Grail og forsøgt at forfine køregenskaberne. Målet var stabilitet, men en race-orienteret cykel til terrænet skal være smidig også.
Selv siger Canyon, at de nye køreegenskaber kan beskrives som at der er større neutralitet og balance i styringen, som øger selvtilliden i hurtige sving - med andre ord, cyklen ’skærer’ mere og bedre. Samtidig er rytterens vægt bedre centreret imellem fronten og bagenden, hvilket gør cyklen mere forudsigelig på løst underlag og det gør det lettere at rette sin køelinje, hvis enten fronten eller bagenden begynder at skride.
Den nørdede forklaring er, at Canyon har opnået dette ved at slække kronrørsvinklen med én grad og øget hjulafstanden med 27 millimeter.
I forhold til komforten, så har Canyon videreudviklet på sadelpinden fra deres Ultimate og giver den lidt mere fleksibilitet. Dog er Grail også kompatibel med en standard-sadelpind fra tyskerne, hvis man ønsker et mere stift setup.
Klar til eventyr
Selvom den nye Grail på mange fronter er performance-orienteret, så kommer den også med en række features, som gør den klar til eventyr.
Således kan man montere skærme, som er ultralette at få af og på og som dækker op til 42 millimeter dæk.
På forgaflen er det muligt at montere det såkaldte Fork Sleeve, som gør det muligt at montere alt fra flasker til tasker uden at Canyon har behøvet at forstærke forgaflen og derved øge cyklens vægt. Med denne løsning kan man montere op til tre kilo på hver side af forgaflen.
Der er desuden monteringspunkter på både overrøret og undersiden af skrårøret, så man undgår at skulle montere bagage med stropper.
Den nye Grail kan tage dæk op til 42 millimeter, mens der er plads til gearinger op til 52/36, for dem som har brug for ekstra høj topfart.
Der er masser af muligheder for at sætte Grail op til eventyr.
Den nye Grail-kollektion
Der er en bred vifte af opsætninger tilgængelig på tværs af Canyons traditionelle platformsniveauer:
Grail CF SL, Grail CF SLX og den nye topmodel Grail CFR.
Grail CF SL
Grail CF SL er introniveauet, beregnet til at levere konkurrencedygtige specifikationer til mere tilgængelige prispunkter. For at gøre dette muligt, leveres Grail CF SL-rammerne ikke komplet med LOAD Down Tube Storage, men LOAD Fidlock Quickloader er stadig kompatibel.
Derudover kommer Grail CF SL ikke med Gear Groove-interfacet, som er nødvendigt for integrerede Aero Extensions, Computer-mounts og Light-mounts.
Priserne på Grail CF SL starter fra 2.699 Euro.
Grail CF SL er den mest budgetvenlige i Canyons line-up.
Grail CF SLX
Grail CF SLX tilføjer LOAD Down Tube Storage og Gear Groove og fås både med 1x og 2x klinge-setups med elektroniske grupper.
Den GRX Di2-udstyrede Grail CF SLX 8 Di2 koster 4.999 Euro mens en SRAM Force og Zipp 303 Firecrest-udstyret Grail CF SLX 8 AXS koster 5.299 Euro
Grail CF SLX kommer med flere features og flere specifikationer.
Grail CFR
Som topmodellen med de letteste rammesæt og high-end opsætninger, vil Grail CFR Di2 koste 6.999 Euro, mens den Quarq powermåler-udstyrede Grail CFR AXS ligger på 7.999 Euro.
Grail CFR er ypperste ydeevne i Canyons kollektion.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger