Hvorfor en hardtail?
Hvorfor skal man købe en hardtail, når der nu findes så mange gode og effektive full suspension XC MTB’er, der ikke vejer meget mere end en hardtail?
En hardtail giver god mening for en masse mennesker, som ønsker en let og effektiv MTB, der kræver mindre vedligehold og giver mere værdi for pengene end en full suspension XC racer. Og selv om sporene udvikler sig, er mange spor i dag ikke mere tekniske end, at en god hardtail, med den rette geometri og en dropper post, sagtens kan klare de tekniske nedkørsler.
Den nye Exceed
Exceed rammen har indtil videre kunne fås i 2 udgaver, CF og SLX, hvoraf SLX har været den lette og dyre udgave. Nu tilføjer Canyon endnu et niveau. Canyon Factory Racing, CFR er nu det nye topklasse niveau. CFR udgaverne har Canyon også gennemført på flere af deres andre cykel modeller, på både landevej og MTB.
Målet med den nye Exceed har været at skabe en MTB, der er så let og så effektiv og som muligt, samtidig med, at tilpasse geometrien til de stadig mere tekniske XC spor, ikke mindst på World Cuppen.
For at komme ned i vægt på den nye CFR udgave, har de benyttet sig af en dyr og svært tilgængelig kulfiber fra Toray kaldet M40X. Denne fiber er både stærk og stiv, hvilket ikke er normalt for en kulfiber. Normalt er en stærk kulfiber ikke så stiv, og en stiv kulfiber er ikke så stærk.
Men med denne kulfiber er det lykkedes Canyon at udvikle en ramme i str. M som vejer 835 gram, inkl. maling, diverse rammebeskyttelse, gear hænger og integreret sadelklampe. På det punkt må Canyon se sig slået af de nærmeste konkurrenter, men forskellen er ganske få gram, som ikke gør nogen forskel.
Vægten for de 2 andre udgaver i størrelsen M er 1312 gram for den billigste CF og 1015 gram for mellemudgaven CF SLX.
Vægten gør det jo ikke alene, og derfor har Canyon også arbejdet med geometrien på den nye Exceed, ikke radikalt som nogle af dens konkurrenter, men nok til at gøre Exceed bedre i stand til at håndtere de tekniske udfordringer, som sporene byder på i dag.
Kronrørsvinklen er nu 69 grader (0,5 grader mindre end den gamle model, reach er øget med 10 mm, og kædestagene er nu 2 mm kortere. For at kompensere for det øgede reach er frempinden nu 80 mm på alle størrelser. Disse subtile ændringer skulle bevirke, at cyklen opfører sig mere stabilt på tekniske nedkørsler.
På en hardtail har man ikke en dæmper, der sidder og fylder i rammen, så derfor er der plads til 2 flasker inden for rammen på alle størrelser.
Dimensionerne på den nye ramme tillader en dækbredde på 2.35-2.4 monteret på en fælg med en indvendig bredde på 30 mm. Dæk varierer lidt i størrelse afhængig af fabrikat, så du skal gerne tjekke om dit foretrukne dæk hører til i den brede afdeling.
Mere integration
Canyon har også arbejdet med integration af de forskellige dele på Exceed. IPU headsettet, som forhindrer styret i at ramme overrøret, er nu en mere integreret del af headsettet, hvor også den nye interne kabelføring løber igennem, som det også ses på mange racercykler i dag.
Kablerne løber ind i headsettet ved det øverste leje, og drejer med når man drejer styret. Derved kan man reducere kabellængden, da der ikke er behov for ekstra kabel slack.
Og nu vi taler om styret, så introducerer Canyon en ny integreret styr/frempind combo i carbon. Dette nye styr kommer standard på CFR og CF SLX modellerne.
I de senere år har man set flere ryttere på World cuppen, der har valgt at køre med dropper post selvom det koster 200-300 gram på vægten.
Derfor har Canyon udstyret CFR og SLX modellerne med DT Swiss ultra-lette D232 dropper post, som giver rytterne mulighed for at sænke sadlen 60 mm med en remote fra styret. CFR modellen kommer endda med en carbon udgave, D232 One, så man sparer yderligere 30 gram.
I integrationen navn har Canyon også implementeret den muddersikrede, integrerede sadelklampe fra deres cross cykel Inflite.
Sortimentet
Canyon Exceed kommer i størrelser fra XS til XL, og i alt er der 8 forskellige modeller.
CF udgaven kommer i 5 modeller, heraf 2 kvinde modeller.
Priserne går fra 13.399,- kroner til 21.299,- kroner
CF SLX kommer i 2 modeller til 29.199,- kroner og 36.999,- kroner
CFR modellen kommer i 2 modeller til 44.899,- kroner og 51.299,- kroner
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger