Hvorfor skal jeg pendle på cykel?
Ja, du skal pendle på cykel af rigtig mange gode grunde.
Hvis du pendler på cykel hver dag, så lever du længere, du sparer mange penge på transport, du sparer miljøet for en masse CO2, der bliver mere plads på vejene, til dem der er nødt til at tage bilen.
Og med moderne el-cykler kan du sagtens pendle 15-20 km, uden at være gennemsvedt, når du kommer frem, du har plads til din taske og indkøbene på vej hjem, og selv om du får hjælp til at træde i pedalerne, får du masser af frisk luft og let motion.
Canyon Commuter:ON
Commuter:ON er Canyons bud på en el-cyke,l som kan klare den daglige pendling, uden at det ligner en stor tung el-cykel.
Designet er baseret på en ramme af aluminium, et Fazua elmotor system, og 12 udvendige gear fra Shimano, og naturligvis skærme og bagagebærer.
Rammen kommer i en herre- og dame udførsel, med batteriet integreret i skrårøret. Dette batteri er på 252 Wh og giver dig op til 75 km rækkevidde.
Dette batteri kan udskiftes med et cover, og så kan cyklen fungere som en normal cykel. Når du fjerner batteriet, sparer du 3,3 kg på vægten af cyklen, og da den i forvejen kun vejer 17 kg med batteri, kommer vægten ned på det samme som en normal city bike.
Fazua systemet udmærker sig ved, at være et meget lettere system end konkurrenterne fra Bosch og Shimano, men det yder heller ikke lige så kraftigt et moment.
Til gengæld opleves det mere naturligt at træde i pedalerne, og med 3 forskellige programmer kan du selv bestemme, hvor meget hjælp du ønsker fra systemet.
Commuter:ON kommer med 12 udvendige gear hentet fra Shimano’s nyeste MTB serie.
Bagskifteren er en Shimano XT, og med en klinge foran med 48 tænder og en kassette bagpå med 10-51 tænder, skulle det være muligt for alle, at besejre bakkerne på vej på arbejde med lidt hjælp fra motoren.
Til at stoppe dig igen, er Commuter:ON udstyret med et sæt hydrauliske skivebremser, som man kender det fra mountainbiken.
En pendler cykel skal være et praktisk redskab i det daglige, og derfor er Commuter:ON også udstyret med et sæt gode skærme, som holder opsprøjt fra de våde veje væk fra buksebenene, samt en kraftig bagagebærer, som kan klare et læs på 15 kg.
Har du behov for at montere en cykeltaske er bagagebæreren kompatibel med en Ortlieb QL3.1 cykeltaske.
Hvis man er seriøs pendler, tager man også turen i den mørke tid på året, og når man nu har et stort batteri integreret på cyklen, så et det jo naturligt at integrere en for- og en baglygte på cyklen.
Derfor kommer Commuter:ON med et par gode og kraftige lygter, som sikrer at du bliver set i trafikken.
Med et par 40 mm Schwalbe G-One graveldæk, er du sikret en god komfort i storbyens jungle, og skulle du tage et smut gennem skovens grusveje er disse dæk i deres es, hvor de med deres mønster og store volumen gør at du kommer sikkert og komfortabelt hjem.
Prisen for en Commuter:ON er 25.999,- kroner
Canyon Precede:ON
Med Precede:ON har canyon udviklet en el-cykel, hvor de er gået all-in på integration af cyklens forskellige funktioner, og hvor det skal være så let og problemfrit at være el-cykel pendler som muligt.
For at kunne have maksimal frihed til at indbygge forskellige funktioner i cyklen, har Canyon valgt at fremstille rammen af carbon, som kommer i en herre- og dameudgave. Og ligesom på Commuter:ON er batteriet integreret i skrårøret.
Modsat Commuter:ON kan batteriet oplades, mens det sidder på cyklen, eller du kan tage det med dig og oplade det, mens det er afmonteret fra cyklen.
Batteriet er på 500 Wh, og med det kan du køre op til 65 km på en opladning. At Precede:ON ikke kører længere, når nu batteriet er dobbelt så stort som batteriet på Commuter:ON, skyldes at Precede:ON er udstyret med en Bosch Performance CX motor, som er væsentligt kraftigere end den Fazua motor, der sidder på Commuter:ON. Systemet er også væsentligt tungere, hvilket også sender vægten op på 22 kg for Precede:ON.
Med Bosch motoren følger også en Kiox cykel computer, hvor man kan se alle de sædvanlige funktioner, som hastighed, distance, batteristatus osv.
Displayet kan tilpasses, så du får vist præcist de informationer du ønsker at se. Men derudover kan computeren også forbindes til Bosch E-bike appen på din smartphone, og derved kan den bruges til GPS navigation. Computeren er aftagelig og sidder i en integreret magnetholder, så den er let at tage med sig, når man stiller cyklen fra sig.
Og når det gælder styret, har Canyon også tænkt integration ind i designet. Ud over den magnetiske holder til computeren, er Precede:ON også udstyret med et specielt udviklet sæt bremser fra TRP, som er flot integreret i styret, så der ikke er nogle synlige kabler.
Lige som på Commuter:ON er forlygten også integreret i styret, og her er det en kraftigere lygte end på Commuter:ON.
En Supernova Mini 2 Pro, som ved et tryk på en knap på styret giver op til 550 lumen, til at oplyse de mørke veje og stier, når turen går hjem efter solnedgang. En Supernova E3 Tail sikrer, at du altid kan ses bagfra.
Lygterne bruger naturligvis strømmen fra det store batteri, og det er så smart indrettet, at når batteriet er ved at være tomt, og du har brug for lyset, reserverer den strømmen til lygterne, i stedet for til motoren.
Precede:ON kommer i 2 udstyrsversioner, hvoraf den billigste er udstyret med samme gear og kassette som Commuter:ON, og den dyrere model kommer med noget så usædvanligt som et trinløst automatgear.
Systemet hedder Enviolo, og sikrer at du altid er i det rigtige gear. Du sætter bare den kadance du foretrækker at køre med, og så klarer systemet resten, uanset hvor hurtigt du kører. Og for at gøre systemet så vedligeholdelsesfrit som muligt, er Precede:ON drevet af en Gates tandrem i stedet for en kæde.
En cykel som Precede:ON skal være praktisk, og derfor kommer den naturligvis også med skærme og en bagage bærer. Men derudover kan du opgradere den med en front bagagebærer med en lasteevne på 5 kg samt store cykelkurve på hver side af den bagerste bagagebærer, som kan indeholde 25 kg varer.
En cykel som Precede:ON er selvsagt ikke billig, og Precede:ON 9 (den med automatgear) koster da også 39.399,- kroner mens den lidt billigere Precede:ON 8 koster 33.899,- kroner.
Future Mobility Concept
Selv om el-cykler er en del af nutidens og fremtidens transportmiddel i det urbane rum, så går Canyon et skridt videre i deres søgen efter fremtidens transportformer, og derfor præsenterer de nu deres bud på et alternativ for bilen.
Future Mobility Concept er en 4-hjulet lukket kabinecykel med el-motor, som er i stand til at skifte mellem en max hastighed på 60 km/t og 25km/t, og som kan transportere en voksen og et barn eller en del bagage.
Pointen er, at du kan skifte mellem at køre på vejen og have en maksimal hastighed på 60 km/t eller at køre på cykelstien med 25 km/t.
Med et batteri på 2000 Wh, skulle det være muligt at tilbagelægge 150 km på en opladning. Med en vægt på 95 kg er det naturligvis en tung sag, men så sidder man også beskyttet mod vejrets rasen, hvilket for mange er en begrænsende faktor, i forhold til at ville pendle i alt slags vejr.
Future Mobility Concept kommer naturligvis med alt hvad der skal være på en moderne kabinecykel, så som opkobling til smartphonen, lygter, vinduesvisker og et varmesystem for at undgå at forruden dugger til.
Om den kommer på gaden i dens nuværende form, er endnu uvist, men den giver et spændende fingerpeg om, i hvilken retning den urbane trafik bevæger sig.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger