I dag lancerer Canyon den længe ventede næste generation af deres aerodynamiske topracer: Aeroad Den nye platforms fulde navn er ’Aeroad R065’ og den er kulminationen af flere års arbejde fra Canyons ingeniører, designere og produktmanagere i tæt samarbejde med de sponsorerede ryttere på World Touren.
Straks efter lanceringen i juli 2014 - som en af de cykler, der var med til at lancere aero-bølgen i landevejscykling - markerede Aeroad sig med Grand Tour-sejre og siden også klassikere.
Som noget ganske bemærkelsesværdigt, i en omskiftelig cykelverden, er den oprindelige platform forblevet uændret i hele seks år og alligevel forblevet konkurrencedygtig. Senest tydeliggjort med Mathieu Van Der Poels sejr i Amstel Gold Race i 2019 ombord på en Aeroad.
Nu lancerer Canyon så den opdaterede version.
2021 Aeroad-platform
Den oprindelige version af Aeroad-modellen har performet så godt, at det faktisk har været svært for ingeniørerne at forbedre den væsentligt. Derfor har rammen ladet vente lidt på sig.
Holdet af udviklere har arbejdet med en række mål for den nye ramme, som tilsammen skulle give opdateret performance og hurtighed:
Forbedret aerodynamik, reduceret vægt, moderne integration, justerbarhed for flere ryttertyper, komfort, præcis styring og et rent design.
Lad os kigge på de enkelte mål:
Aerodynamik
Den vind man bryder og efterfølgende trækker efter sig, er den største modtandsfaktor i cykling. Derfor er aerodynamikken så vigtig.
Canyon har i udviklingen af den nye Aeroad allieret sig med aero-eskperterne fra Swiss Side, som har hjulpet med hele processen omkring udvikling og testning af den nye ramme.
Det har betydet en betragtelig, udvidet testkapacitet i tilblivelsen af rammen, således at Canyon i processen har testet hele 22 rammegeometrier / forme, i forhold til blot tre forme, da den oprindelige model blev til.
Det har blandt andet betydet, at Canyon har kunnet kigge på elementerne på rammen i sin helhed såvel som enkeltvis og derved udvikle de allermest effektive rørformer.
Når softwaren har bestemt de mest effeltive former, så har Canyon taget rammen med i vindtunellen for at verficere resultaterne. Her har de desuden benytter sig af et sæt pedalerende ben, da turbulensen omkring benene er en væsentlig faktor for cyklens aerodynamik.
Endeligt har Canyon arbejdet på den såkaldte ’sejlereffekt’, hvor rørformerne har potentiale til at fungere som sejl, når vinden rammer rigtig, og derved faktisk være med til at drive rytteren fremad - præcist som med et sejl.
Resultatet er en ramme med dybere rørformer end dens forgænger og en slankere profil på cockpittet.
Performancemæssigt giver det:
7.4 watts forbedring, når man måler på cyklen alene
4.4 watts forbedring med bevægende ben
5.4 watts forbedring med bevægende ben samt to dunkholdere
Reduceret vægt
En rendyrket aeroracer benytter mere materiale grundet de dybe rørformer, hvilket oftest også betyder mere vægt. Hvor den letteste ramme hditil har vejet ind på 1010 gram, så er Canyon nu lykkes med at barbere godt 100 gram af vægten, så den letteste rammeversion lander på 915 gram.. Det er endda med en forøget stivhed på 14 % ifølge Canyon.
Canyon har desuden arbejdet på at udvikle det nye cockpit til at være lettere. Således er det 27 % lettere end det nuværende - omsat til 37 gram på vægten.
Yderligere har Canyon arbejdet med sadelpinden. Stykket der er synligt over sadelrører, er dybt og aerodynamisk, mens den del, som stikker ned i rammen, blot er halvt så dybt. Derved spares der vægt og man reducerer tilmed vibrationer.
Tager man den hidtil letteste model (SLX) og sammenligner den med den letteste version i det nye line-up, så sparer man cirka 160 gram på vægten.
Moderne integration
Tidssvarende integration fordrer en cykel uden synlige kabler. Lækkert for øjet, men sjældent praktisk. Slet ikke for Canyon, som sælger deres cykler online og sender dem direkte til brugeren.
Derfor er udviklingen af det nye cockpit en af de allermest væsentlige innovationer på den nye model og et sted, hvor Canyon virkelig har tænkt ud af boksen.
På cykler med skivebremser kan det være svært at pille ved cockpittet uden at skulle rode med slanger med huydralisk væske til bremserne, så Canyon var nødt til at opfinde en løsning, for at kunne sende cyklerne til kunderne og desuden give kunderne en åbenlys fordel, når de selv skal rejse med cyklen.
Løsningen er det nye CP0018 cockpit med en helt unik konstruktion, hvor det yderste af styret kan afmonteres på begge sider uden at influere på ledninger eller slanger. Det betyder, at man let kan reducere styret til den midterste base på 23 centimeter, som derved let kan pakkes i en kasse eller passe i en cykelkuffert.
De aftagelige ender gør desuden, at man kan justere bredden på sit styr. Styret kan reguleres 20 millimeter på begge sider og giver altså 40 millimeter spillerum i alt. Et standardstyr på 41 millimeter kan altså justeres op til 43 millimeter eller reduceres til 39 millimeter.
Justerbarhed for flere ryttertyper
Højden på styret er et af de essentielle områder, når en rytters position skal justeres ind.
Ønsker man en lav styrhøjde, så kræver det sædvanligvis, at man skærer stilken til for oven. Et træk som ikke kan gøres om - når først stilken er skåret til, så er beslutningen taget og det kan være svært at vende tilbage til en mere afslappet position, hvis det ønskes senere.
Også her har Canyon udviklet en ny løsning. Stilken er delt i to sektioner. Den nederste sidder fast på forgaflen, mens den øverste sidder fast på frempinden. Disse to kan så sættes sammen og sikres med en klampe og en kile, i et system som er selvlukkende. Det betyder, at selv hvis man ikke har fået spændt det godt nok, så sidder styret stadig fast og peger den rigtige retning.
Til gengæld får rytteren hele 15 millimeters spillerum at justere styrhøjden med, som kan justeres med 5 millimeters forskelle. Derved kan man let arbejde med sin position eller skifte den undervejs i sæsonen uden at skulle skære i stiklen.
Komfort og præcis styring
Aeroad er en væddeløbercykel, som hidtil har benyttet sig af Canyons ’Pro Geometry’ som giver rytteren en lang, lav og aggressiv position.
Men geometrien har vist sig at være lidt for radikal for selv nogle af verdens bedste ryttere og sammenholdt med kundedata som pegede i samme retning, en den nye Aeroad en anelse mindre aggressiv.
Kigger man på en størrelse medium, så betyder det et 9 millimeter højere stack, mens reach er gjort 5 millimeter kortere. Altså en geometri som åbner for flere ryttere og ikke blot dem, som kører meget og kan tåle en aggressiv position.
Da Canyon i 2017 satte skivebremser på den tidligere model, måtte de forlænge kædestræberne for at få plads. Det betød en lidt sløvere fornemmelse i styringen. Det er nu elimineret, så styreegenskaberne er tilbage ved udgangspunktet.
Endeligt så tilbyder Canyon 650B-hjul på de mindste rammestørrelser. Den reducerede hjuldiameter er med til at sikre styreegenskaberne forbliver ens uanset om rytteren er 158 centimer eller +200 centimer høj.
Tre udgaver af Aeroad 2021
Den nye ramme kommer i tre udgaver: CF SL, CF SLX og CFR.
De leveres alle med den nye SP0046 sadelpind, der er endnu mere aerodynamisk.
Aeroad CF SLX og den nye dreng i klassen Aeroad CFR leveres med det revolutionære, nye cockpit med fuld integration og justerbarhed i højden. CF SL-modellerne er udstyret med det nuværende cockpit fra den tidligere model.
CL SL-modellerne kan desuden leveres med den mindre 650B hjulstørrelse.
Den nye Aeroad er tilgængelig fra tirsdag den 6. oktober 2020 eksklusivt på canyon.com.
Priserne starter fra 25.999,- kroner for Aeroad CF SL 7, Aeroad CF SLX 8 Di2 koster 39.399,- kroner mens topmodellen Aeroad CFR 9 EPS koster 70.999,- kr.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger