Allez-modellen har eksisteret siden 1981, hvor den første model i stål så dagens lys. Siden fulgte flere modeller i varierende materialer indtil Specialized helligede sig aluminium i 2013 og fulgte trop med den første version af Allez Sprint i 2015.
De hurtigste crit-racere i USA fra Legion of Los Angeles skal køre på Allez Sprint i 2022.
Alu-supercykel
Specialized er nok de eneste der udvikler på aluminiumsteknologien på markedet lige nu.
Det skyldes primært, at amerikanerne benytter deres egen teknologi kaldet Smartweld. Den gør, at de kan flytte svejsningerne fra de traditionelle punkter ved rørsamlingerne. Det fjerner overflødigt materiale og dermed vægt. Et godt eksempel herpå er den nye krankboks og skrårør, som er lavet i det samme stykke aluminium for at minimere unødvendige svejsninger, men samtidig maksimerer kraftoverførsel og sikrer rammens struktur.
Specialized har brugt en masse af den samme teknologi, som de har udviklet i tilblivelsen af Tarmac SL7 og ombygget det i aluminium. Derfor er mange af egenskaberne ret ens og en del af grunden til at amerikanerne selv har døbt cyklen verdens første supercykel i aluminium.
Specialized har benyttet erfaringerne fra Tarmac SL7 til at skabe den nye Allez Sprint - her i LTD-udgaven.
2022 Allez Sprint
Specialized har fokuseret på en række punkter i udviklingen af den nye Allez Sprint - fællesnævnerne for dem alle er, at de er rodfæstet i at skabe optimal performance for rytteren, der gerne vil køre stærkt.
Aerodynamik og integration
Den nye Allez Sprint er mere aerodynamisk end sin forgænger. Den er 41 sekunder hurtigere over 40 kilometer i vindtunnelen end sin forgænger - som Peter Sagan i øvrigt har kørt Tour Down Under på for et par år siden.
Dette er takket være alle timerne som Tarmac SL7 bankede igennem i Specializeds egen vindtunnel. Fra Tarmac SL7 tog designerne det mest komplekse kronrør de nogensinde har bygget og overførte det til den nye Allez Sprint med integrerede kabler og rørformer.
Kronrøret er skåret fra et enkelt stykke aluminium. Derefter er det formet mekanisk for at skabe en endnu mere aerodynamisk kronrørsform. Kronrøret har en ensartet tykkelse i hele røret og tilsvarende lejre foroven og forneden for at give mulighed for indvendig kabelføring, som er blevet et moderne kendetegn for væddeløbscykler.
Kronrøret er gjort ultra-aerodynamisk og kan desuden huse alle kabler, så man får total integration.
Stor kraftoverførsel
På den nye Allez Sprint er krankområdet og skrårøret hydroformede ud fra samme stykke aluminium, hvor der er fjernet to svejsningspunkter fra forgængeren. Med kun tresvejsninger i krankområdet (sadelrøret og sadelstræberen) balanceres kraften ved pedalerne og styret, hvilket giver rå effektivitet og stabilitet som kun fås med aluminium ifølge Specialized.
Det skal sikre en cykel som kan omsætte en masse watt og gerne hurtigt. Altså et tydeligt fokus på væddeløberne og gerne de kraftfulde af slagsen.
Smartweld-teknologien gør det muligt at flytte svejsningerne for optimal styrke og krafoverførsel.
Løbsinspirerede styreegenskaber
Allez Sprint er også lavet til at opføre sig som en race-maskine ude på vejen og i de små sving.
Cyklen kommer med sadelpind, forgaffel, sænkede sadelstræbere og plads til 32 millimeter dæk fra Tarmac SL7. Målet er at give nogle af de samme fornemmelser som carbon-succesen og give rytteren tilsvarende egenskaber på den nye Allez Sprint.
Specialized har brugt meget energi på at udvikle indgangs- og udgangsvinkler for de indvendige kabler, så alle gearskift vil føles jævne.
Ønsker man at benytte et 1x-setup, så er det også muligt.
Allez Sprint Comp kommer i to farver med 105-geargruppe fra Shimano.
Allez Sprint LTD og Comp
Specialized introducerer to modeller på markedet nu. Alle modeller er kompatible udelukkende med hydrauliske skiverbremser.
Allez Sprint LTD kommer i en fræk lilla farve med SRAM Force 1x-geragruppe og Roval Rapide CL-hjul. Som noget nyt, så kommer denne model udelukkende til at blive solgt online direkte fra egen amerikanernes egen hjemmeside til 59.000,- kroner.
Comp-versionen fås i to farver - sort og en mere iøjnefaldende grøn - med Shimano 105-gruppe med en pris på 26.000,- kroner.
Et rammekit kan erhverves for 14.000,- kroner og fås i seks farver.
Allez Sprint er lavet til fart.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger