20.01.2017 @ 15:00

FSA står for Full Speed Ahead og det er netop den kurs, som firmaet har udstukket i 2017.

Her bryder FSA nemlig den monopollignende tilstand, som henholdsvis Shimano, SRAM og traditionsrige Campagnolo har haft på markedet for gearsystemer. Det sker, når det allernyeste bud på en elektronisk geargruppe rammer markedet i maj måned.

 

Gruppen kommer til at lystre navnet KE-Force WE, hvor WE som det vigtigste står for ’Wireless Electronics’.


Geargruppen adskiller sig fra konkurrenternes tilsvarende ved at være en såkaldt hybridgeargruppe. Det betyder, at signalet fra skifterne i bremsegrebene går trådløst til forskifteren, hvorfra der går et kabel til bagskifteren. Kombinationen mellem den trådløse teknologi og den kablede sikrer det mest præcise gearskifte. Den samlede pakke vejer i alt 2090 gram.

 

    

       

FSA har brugt fem år på at udvikle deres know-how og på at finjustere teknologien i KE-Force WE. De sidste to år er gruppen testet ekstensivt på landevejen. Et arbejde som har inkluderet flere ryttere fra Pro Tour-hold som Quickstep og Astana, samt de hedengangne Tinkoff og Bora-mandskaber. Tests som tydeligvis har været godkendt, da Astana i 2017 kører med gruppen på deres cykler.


Desuden har Ivan Basso spillet en væsentligt rolle i udviklingen, da har taget del i udviklings- og testarbejdet.

 

Geargruppen rammer markedet med et prisskilt på kr. 21.499,- for en komplet gruppe.

 

Nyudviklet gearskifte

FSA introducerer med K-Force WE en let ændret måde at skifte gear på. Det er nemlig den samme plade, hvorpå man skifter op og ned - en såkaldt ’Rocketpad’ som kan vippes i hver sin retning. Pladen har forksudt højde og afstand, som ifølge FSA gør skiftet lettere. Det gør desuden, at det er lettere at betjene med handsker.

 

 

Gearet betjenes med ’Single Tap’, som flytter gearet et tandhjul på kassetten, mens man også kan skifte flere gear på én gang ved at holde knappen inde. Skifterne fodres af et almindeligt coin-batteri, som har en estimeret levetid på to år.

 

Selve grebene har fået stor opmærksomhed i udviklingen. Det er nemlig i positionen i skiftegrebene, at man tilbringer allermest tid, så det skal være behageligt. Således er de udviklet i to størrelser for at akkommodere varierende håndstørrelser, ligesom de kan indstilles i tre forskellige placeringer.

 

ANT+-teknologi sørger for pålideligt skifte

FSA benytter sig af den gennemprøvede ANT+-protokol, når skiftegrebene skal kommunikere med forskifteren. Systemet giver et hurtigt, sikkert og pålideligt gearskifte, mens det samtidigt er strømeffektivt. Det giver lang batterilevetid - batterierne i skiftegrebene holder som nævnt i cirka to år, men et fuldt opladet batteri til for- og bagskifter giver rytteren mellem 4000 og 6000 kilometer alt efter køre- og skiftestil.

 

Opladningen foretages via en kabeltilslutning i bagskifteren og det tager omkring halvanden time at oplade et fladt batteri.

 

Skulle man være i tvivl om, hvor mange skift man har tilbage i systemet, så kan man tilslutte geargruppen til en app, som fortæller hvor mange der er tilbage. Denne kan desuden bruges til at finindstille gearskift, fejlfinde samt sørge for at holde systemet opdateret med de seneste opdateringer fra FSA. I fremtiden vil FSA tilføje flere funktioner til app’en og dens software, således at alt data kan gemmes og bruges effektivt.

 

Krank, kassette og bremser

FSA har undervejs i udviklingsprocessen ikke blot fokuseret på teknologien, men også i høj grad skelet til designet. Målet har ikke alene været at lave en teknologisk og funktionel løsning, men også at tilfredsstille det æstetiske behov, som er en central del af cykelsporten for mange.

 

Således er hele gruppen udført i et underspillet sort design prydet af en carbon-finish med detaljer i et titanium-look.

 

BCD-kranksættet benytter sig af hollow-teknologi i krankarmene, som man kender fra andre high-end kranke, mens de andre delkomponenter er forstærket af aluminium. Sættet kommer i længderne 165, 170, 172,5, 175, 177 og 180 millimeter. Klingesammensætningerne hedder 53/39, 52/36 samt 50/34.

 

Kassetten er naturligvis 11-speed udført og tandhjulene er forstærket af både titaniums- og varmebehandling. Variationerne tæller 11-25, 11-28 og 11-32, så man kan gardere sig til alle forhold.


Kassetten vejer ind på 198 gram. K-Force-gruppen er desuden kompatibel med Shimano og SRAM-kassetter.

 

Bremsesystemet er et avanceret dual-pivot design, som er udviklet med fokus på både stopkraft og aerodynamik. Bremserne passer til fælgbredder på op til 28 millimeter og er således lavet med den seneste udvikling på hjulfronten in mente. Bremserne vejer ind på 332 gram for hele sættet.

 

 

Klassens nye dreng

Markedet for geargrupper har længe været et af de mindste, når det kommer til antal af aktører, i hele cykelbranchen. Derfor bliver det ekstra spændende at følge lanceringen af FSA’s nye flagskib. Sponsoratet af Astana viser ikke kun kommercielle muskler, det er også en solid blåstempling af både teknologi, pålidelighed og kvalitet - et tophold med ambitioner har ikke råd til at køre på udstyr, som ikke er fra øverste hylde.

 

FSA sigter efter skyerne med K-Force WE og at dømme ud fra detaljegraden i alle komponenterne, så kan markedet forvente at have fået endnu en seriøs spiller, når rytterne skal vælge en af de vigtigste komponenter til cyklen.

 

 

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet