I de seneste år har der internationalt udviklet sig en trend, hvor de klassiske designtraditioner som længe har dannet basis for cykeltøj, har givet plads til ukonventionelle og anderledes designs med masser af kant og farve. Ofte udsprunget af undergrundscykelmiljøer har mærker som MAAP Apparel, Fiasco Ciclismo og Attaquer fundet en niché for cykeltøj med et stærkt grafisk udtryk.
Disse mærker har aldrig for alvor fundet vej til de danske ryttere og nu behøver man heller ikke længere at ty til oversøiske webshops, hvis man vil skille sig ud på cyklen. For nu følger danske FIBR op på trenden, med en kollektion der stiller skarpt på designet og har markante grafiske detaljer i fokus.
Udfordrer traditionerne
Flere og flere producenter af cykeltøj med dansk dåbsattest dukker op. Det seneste skud på stammen er altså FIBR, som er startet af Jens Kruse. Mærket har sine rødder i København, hvor firmaet har base og hvor tøjet designes.
FIBR’s mission er klar: ‘Målet er at tilføje lidt sjov til din cykelgardarobe’ lyder nemlig sloganet, der gør op med kedeligt og ensformigt cykeltøj.
Den første kollektion fra FIBR indeholder således fem forskellige sæt tøj, som hver især er tematiseret af FIBR.
IDENTITY - Diskret sort-i-sort serie med typografi og grafiske detaljer.
CAMO - Pixel-grafik med effekter i pink
HI-VIZ - Trafiksikker behøver ikke at være lig med kedelig.
POLKA - Prikker til at blive glad i låget af!
BONES - Rock 'n Roll / Sugarskull.
Målet er, at alle sæt skal byde på markante og anderledes detaljer, som adskiller sig fra det øvrige marked.
De fem designs skal give rytterne muligheden for at finde et design, der passer nøjagtigt til temperamentet og som matcher den personlige stil på cyklen og ønsket om at skille sig ud fra mængden.
New School
FIBR rammer nerven i det som nogle kalder ‘New School-stilen’. Her dominerer ønsket om et stærkt og iøjnefaldende udtryk, hvor cykeltøjet nærmest får modepræg. Det bæres ofte af dem, der tør og vil noget anderledes og kendetegnes ligeledes af masser af sans for detaljer.
Dette understreges også af FIBR, som til hvert sæt tilbyder både cap og strømper for at fuldende looket.
Desuden kommer eksempelvis IDENTITY-strømperne i seks forskellige farver, som kan friske de fleste cykelsæt lidt op. Naturligvis med højt skaft som New School-stilen foreskriver.
Made in Italy
Det danske design omsættes i Italien. FIBR lægger sig i starten af high-end segmentet rent prismæssigt, og med passionerede cykelfolk bag og omkring mærket, så er samarbejdspartneren i Italien udvalgt nøje.
Målet er ikke blot at være veldesignet. Kvalitet og funktionalitet skal også være i top. Derfor har FIBR allieret sig med en lille og specialiseret producent, der kan levere teknisk avancerede materialer.
FIBR nævner selv indlægget i deres bukser som et særligt fokus. I samarbejde med Milanos Polytekniske Institut har de udviklet en pude i særligt vibrationsdæmmpende skum, som skulle holde form og elasticitet ekstra længe og give en god køreoplevelse.
FIBR har også åbnet op for produktionen af teamtøj som bliver designet og fremstillet på bestillling.
Feltet.dk har testet ‘POLKA’-sættet fra FIBR. Glæd dig til testen fredag den 4. september.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger