'Den ultimative racercykel' kalder Trek deres opgradering af den efterhånden klassiske Madone, som længe har været en integereret del af det professionelle felt såvel som ganske mange motionister.
Selv om superlativerne bruges i flæng i disse dage, hvor cykelproducenterne præsenterer deres nyeste produkter op til årets største cykelbegivenhed, så ser det faktisk ud til, at Trek har en lang række velovervejede og om ikke banebrydende, så i hvert fald væsentligt opdaterede features, som meget vel kan gøre den nyudviklede Madone til en af årets absolut mest spændende cykler.
Væsentligt opdateret aerodynamik
Madone-modellen har således undergået et radikalt designskift og er nu tilpasset en af tidens absolut største trends; aerodynamiske rørformer. Trek har udviklet yderligere på deres Kammtail Virtual Foil-teknik, som også er kendt fra deres enkeltstartsmaskiner.
Kammtail har tidligere bevist sit værd på på nogle af de største scener i motorsport og bekræfter endnu en trend, hvor cykelsporten henter værdifuld viden fra producenter af racerbiler, som længe har forsket i aerodynamik.
At detaljegraden er høj, bekræftes af, at selv placeringen af flaskeholderne er optimeret, så den forreste flaske udligner vindmodstanden fra den bageste.
Total integration
En anden trends, som synes at være gennemgående for fremtiden, er mere og mere integration af cyklens dele. Også her synes Trek at have taget et mindre kvantespring med integrationen af bremser, elektronik, kabler og frempind/styr.
Det integrerede styr og frempind er udviklet med aerodynamik for øje samt muligheden for at huse alle kabler, hvilket giver en 'ren' forende - både ift. vindmodstand, men også rent æstetisk. Bremserne er monteret direkte i stellet, Integration af bremser er en disciplin som tidligere har voldt producenterne problemer med nedsat bremsekraft og justerbarhed, så det bliver spændende at se, om Trek er lykkedes med denne udvikling.
Endelig har Trek fundet en smart løsning, når det kommer til at huse batteriet til elektroniske geargrupper. I skrårøret er der således indbygget et dæksel, som let og elegant rummer batteriet.
Isospeed - stivhed + komfort
Stive og aerodynamiske cykel kan være hårde at køre på, grundet lav eftergivenhed. Derfor har Trek brugt deres IsoSpeed-teknologi i saddelpinden og i koblingen mellem saddelpind og ramme. Faktisk består saddelpinden af to separate rør. Et indvendigt som sikrer stor lateral stivhed samt et ydre rør, som med sin dråbeform sørger for at holde de aerodynamiske egenskaber intakte. Desuden skulle dette forbedre køreegenskaberne væsentligt.
Stor fokus på tilpasning
Supercyklerne i toppen af producenternes hieraki er som oftsest udviklet med proffernes behov for øje og med deres feedback in mente. Det kan give nogle udfordringer for motionisten, der gerne vil køre på drømmecyklen, når denne skal tilpasses.
Det forsøger Trek at løse ved at fremstille cyklen med flere forskellige fits. H1 er den mest aggresive og aerodynamiske, som profferne vil vælge, mens H2 er det optimale fit for de fleste motionister. Ligeledes kommer cyklen i et kvindespecifikt design.
Trek Madone frigives i fire forskellige prisklasser.
Vejledende udsalgspriser for 2016 modeller
2016 Madone 9 Series H1 Frameset - 41499 kroner
2016 Madone 9 Series H2 Frameset - 33499 kroner
2016 Madone 9.2 H2 - 47999 kroner
2016 Madone 9.5 H2 - 63999 kroner
2016 Madone 9.9 H2- 94999 kroner
2016 Madone 9.9 Women's - 94999 kroner
2016 Madone Race Shop Limited H1 - 102999
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger