Feltet.dk på Cannondales Ride Camp i februar 2023, hvor vi eksklusivt fik lov at prøvekøre den nye SuperSix EVO 4.
Så er den her - en af årets mest ventede releases i cykelverdenen, nemlig den nye Cannondale SuperSix EVO 4.
Som altid med lancering af nye topcykler, så er det en dårligt bevaret hemmelighed, da profferne ofte bliver set på cyklerne lang tid før lancering og så er katten ligesom ude af sækken, som man siger. Det gælder også for den fjerde generation af den ikoniske SuperSix - amerikanernes flagskib - da den faktisk har en lang række sejre på CV’et endnu før den officielt bliver lanceret i dag.
Feltet på Cannnondale Ride Camp i Girona
Vi har været så heldige, at få lov til at opleve den nye SuperSix på egen krop før den officielle lancering, da vi i forrige uge var med Cannondale i Girona for at se på sagerne og ikke mindst få et første indtryk af cyklen på stigningerne omkring det spanske cykelparadis.
Derfor kan du eksklusivt læse om cyklens egenskaber og vores indledende indtryk af cyklen, når vi bringer vores ’First Ride’-test.
Turen med Cannondale har også gjort det muligt for os at lære den nye platform grundigt at kende og snakke med de folk som har udviklet den. Du kan se vores interview med Cannondales Road Bike Product Manager, Sam Ebert senere i denne artikel.
Her er allerførst en introduktion til den nye SuperSix EVO 4:
<iframe width="650" height="650" src="https://www.youtube.com/embed/XOmVcJikKPM" title="" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
SuperSix Evo 4 - missionen
Antallet af ingeniører og specialister i aerodynamik i cykelbranchen har næppe været højere end i dag. Derfor sker der stadig en betragtelig udvikling, selvom cyklerne er underlagt en række restriktioner af UCI.
Cannondale sendte sig selv på en ambitiøs mission med den nye SuperSix da målet var trefoldigt:
1. Cyklen skulle have præstere samme drag som en decideret aerocykel
2. Den samlede systemvægt skulle være lavere end tidligere
3. Cyklen skulle rumme de mest moderne integrationer og egenskaber
Derudover var der de æstetiske mål for at opnå en cykel, som også er venlig ved øjnene.
Her udfordrede amerikanerne sig selv til at bryde med de gængse aero-rørformer og ved at tænke designerne ind langt tidligere i processen i forhold til farver, lakering og finish.
Mere aero
Det erklærede mål for de aerodynamiske forbedringer var at indhente noget af den fordel som Cannondales rene aerocykel SystemSix, hidtil har haft. Hvis man ser på det mellemrum, som der var rent aerodynamisk mellem SystemSix og den hidtidige SuperSix, så har Cannondale halveret den fordel, som den rene aeromaskine SystemSix har. Altså kommer man meget tæt på det samme drag som en rendyrket aeroracer, hvilket var et erklæret mål.
Forbedringerne er opnået ved hjælp af blandt andet nye rørformer, som er mest markante i sadelrøret, der ar en helt ny form. Det samme gælder sadelpinden og samlet set giver det et bedre luftflow i områret omkring ben og hofter, som har stor betydning for en cykels effektivitet.
Sammen med disse nye rørformer, så er den mest iøjnefaldende, visuelle forskel på den nye ramme, at sadelstræberne er sænkede endnu mere end før. Igen for at gøre cyklen endnu hurtigere.
Desuden er der lavet en mere utraditionel opdatering, som også giver mere fart via en reference til netop SystemSix’en: Man kan nemlig tilkøbe de såkaldte Gripper aero-drikkedunke, hvor siderne er flade snarere en runde. Sammen med de tilhørende ReGrip-flaskeholdere, så efterligner de profilen fra aerocyklen og er med til at få luften til at glide forbi mere effektivt.
Stadig alsidig
En af de ting som cykelfans altid har rost tidligere generationer af supersix for, er køreegenskaberne. Vi var selv svært begejstrede for den tidligere version, som udmærkede sig med masser af komfort og en rolig styring. Det har Cannondale gjort alt for at bibeholde, og derfor kan man stadig sagtens genkende de fleste elementer i rammen. Desuden er der bibeholdt samme geometri for at opnå de samme køregenskaber.
På størrelsesfronten, så er de tidligere størrelser 60 og 62 gledet sammen i en ny størrelse 61, som altså henvender sig til de allerhøjeste ryttere.
Nyt cockpit - fuld integration og fleksibilitet
Cockpittet spiller en helt central rolle på de moderne cykler. For det første spiller det voldsomt ind på aerodynamikken og så skal det kunne integrere kabler og slanger både sikkert og effektivt.
SuperSix EVO 4 kommer naturligvis med fuld integration og til forskel fra den tidligere generation, så er er kablerne helt skjulte inde i styr og ramme, hvor de før sad under frempinden og låb ind i rammen via en åbning i toppen af kronrøret.
Topmodellen - versionen i den nye LAB 71-serie, som dækker over Cannondales ypperste produkter - kommer med et helt nyudviklet, integreret cockpit. Navnet er SystemBar R-One. Cockpittet er udviklet i samarbejde med MOMO Design, som er kendte fra racerløb.
Men den nye ramme er også kompatibelt med de fleste andre systemer, så man kan benytte en løsning, hvor frempind og styr er adskilt eller bare køre med sit foretrukne setup.
Cannondale har lavet en frempind, som passer til rammen og er kompatibel med de fleste styr - den såkaldte Conceal-frempind. Men andre systemer kan også benyttes - eksempelvis kører profferne fra EF Education First med komponenter fra Vision og opnår stadig fuld integration.
I den moderne cockpit er integrationen af kabler og slanger den største, tekniske udfordring. Det er et delikat stykke arbejde, hvor de hydrauliske slanger til skivebremserne ikke må blive beskadiget eller slidt, når man drejer på styret. Her har Cannondale lavet en forbedret løsning, hvor gaflens stilk ikke er rund, men snarere trekantet - her kaldet Delta.
Helt konkret betyder det, at cyklens benytter sig af styrfittings i standardstørrelse, så man undgår et kronrør på størrelse med en cola-dåse for at huse alle komponenterne, men samtidig har god plads til slangerne uden at de er udsatte. Et mindre kronrør giver bedre aerodynamik og så er det med til at holde æstetikken mere traditionel.
Delta-designet betyder også, at der ikke er noget ’styrstop’ som begrænser hvor meget styret kan drejes. Noget man ellers ofte ser på cykler med fuld kabelintegration.
LAB71, Hi-Mod og Carbon
SuperSix EVO 4 lanceres den 1. marts over hele verden og modellen kommer i tre varianter.
LAB71 = toppen af poppen
Som skrevet er LAB71 er betegnelse for Cannondales produkter fra øverste hylde. Der hvor ydeevnen presses maksimalt og det udstry som profferne kører med.
Som noget nyt har Cannondale benytte en ny carbon-konstruktion, kaldet Series 0 med et nano-resin som bindemiddel for at minimere materialebrug og opnå en rammevægt på 770 gram for en lakeret størrelse 56.
LAB71 er født med Shimano Dura-Ace Di2 R9250, Hollowgram R-SL 50-hjul, som er udviklet sammen med rammen for optimal aerodynamik for hele systemet samt det nye MOMO cockpit.
Prisen er 119.999,- kr. for en fuld cykel og 43.999,- kr. for en løs ramme.
SuperSix EVO Hi-Mod
Hi-Mod -versionen benytter et andet carbon-layout, så rammevægten tikker ind på 810 gram (størrelse 56, lakeret).
Den findes i to udgaver:
Hi-Mod 1
Født med SRAM RED eTap AXS HRD, 2x12, HollowGram 50 R-S-hjul samt MOMO cockpit.
Prisen er 107,899,- kr., mens rammekittet koster 33.599,- kr.
Hi-Mod 2
Kommer med Shimano Ultegra Di2 R8150, HollowGram 50 R-SL-hjul og den nye Conceal-frempind med et Vison Trimax Carbon Aero-styr.
Prisen er 71.899,- kr.
SuperSix EVO Carbon
Her er rammevægten 930 gram og den kommer I to versioner:
Carbon 1
SRAM Force AXS, HollowGram 50 R-S-hjul samt den nye Conceal-frempind med et Vison Trimax Carbon Aero-styr.
Prisen er 55.999,- kr.
Carbon 2
Shimano Ultegra Di2 R8150, HollowGram 45 R Carbon samt den nye Conceal-frempind med et Vison Trimax Carbon Aero-styr.
Prisen er 54.399,- kr.
Overblikket
Vi har samlet en række af de nye og spændende detaljer nedenfor i punktform. Du kan desuden se vores interview med Sam Ebert, som er Road Manager for Cannondale i bunden af artiklen.
Aerodynamiske rørformer og ny sadelpind
Man lægger især mærke til forskellen på sadelrør og sadlepind på den 4. generation af SuperSix, som er langt mere aero. Sadelstræberne er yderligere sænket, hvilket også er en markant visuel forskel.
Batteri i rammen
Batteriet sidder i rammen med adgang fra under krankboksen. Det gør det lettere at rejse med cyklen, i forhold til når batteriet sidder i sadelpinden.
Fuld integration
Helt fri for synlige kabler - også en markant, visuel forskel ift. den tidligere generation.
Delta-forgaffel
En helt ny from på stilken gør kabel- og slangeintegrationen lettere og sikrere.
Konisk thru-axle = mindre brake rub
Gevindet til thru-akslen er æstetisk flot skjult og selve gevindet er konisk, hvilket giver en større mulighed for at sætte hjulet nøjagtigt som før et slangeskift eller efter transport, hvilket resulterer i mindre brake-rub.
Aero-drikkedunke
De runde former er høvet af siderne på drikkedunkene og der er fremstllet en dedikeret holder, som tilsammen giver væsentlige aerodynamiske fordele. Holderen kan stadig tage i mod almindelige, runde flasker.
MOMO cockpit
Topmodellerne er udstryet med det nye, integrerede cockpit udviklet med MOMO Design. Det kan desuden tilkøbes etferfølgende, hvis man ønsker.
Kompatibel med de fleste cockpit setups
Rammen er kompatibel med de fleste cockpits - her med Cannondales egen C1 Conceal-frempind og et Vision-styr på Hi-Mod 2-modellen.
Interview med Sam Ebert
<iframe width="650" height="650" src="https://www.youtube.com/embed/wsBaLpVz21A" title="" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
First Ride
Vi har prøvekørt den nye SpuerSix EVO 4 i Girona i Spanien og du kan glæde dig til vores indeledende indtryk af cyklen og vores tanker om udviklingen.
Læs med senere, når vi løfter sløret for vores indtryk af den nye cykel.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger