”Aero is everything,” hævder den amerikanske storproducent, Specialized. Og deri har de utvivlsomt fat i en meget lang ende. I de seneste år har fokus på aerodynamik nemlig været støt stigende - hvad enten vi snakker cykling eller triatlon. Det kan synes som om, at besættelsen af forbedret aerodynamik er, hvad vægtreduktion var for få år siden.
Men hvor vægt er meget håndgribeligt - du kan jo bare løfte cyklen, hjulene eller pedalerne for at mærke forskellen - kræver forbedret aerodynamik en anden validitet; en anden dokumentation, yderligere bevisførelse. I jagten på de få vigtige sekunder og centimeter, på at være økonomisk med kræfterne og opnå samme fart, er aerodynamik blevet centralt, såvel for udstyret som for rytteren. Derfor tester producenter denne dimension, og de forklarer deres fund.
Det foregår ofte på cykelbaner, men i stigende grad også i vindtunnel, hvor mere teknologiske og præcise målinger af vindens bane mod og rundt om cykel og rytter kan foretages. Vindtunnel-målingerne vil fremover være flere og flere i cykelindustrien, fordi fokus er på de små detaljer. Som den var - og er - på de få gram.
Egne vindtuneller
Forleden kunne vi fortælle, at en del af den belgiske ’Bike Valley’ projekt er opførelsen af en vindtunnel, og i sidste uge kunne også amerikanske Specialized bekendtgøre, at de har opført deres egen vindtunnel.
Det markerer et muligt skifte: Cykelproducenterne vil, hvis de kan komme til det, anvende vindtuneller, som er designet så specifikt til cykling som muligt. Det er sjældent tilfældet i dag, hvor aerodynamik har en noget længere historie inden for eksempel luftfarts- og bilindustrien.
Vi ved alle, at det koster cykelryttere mange procent af deres energi, når vinden skal brydes, og derfor skal den enten blive ens ven, som det populært hedder, eller den skal manipuleres så at sige - eller gerne begge dele. Modsat cyklens vægt, som primært påvirker rytteren i bestemte situationer, skal vinden brydes konstant. Rytter, position, tøj, udstyr mv. har fået betydning i den sammenhæng.
I en skærpet konkurrence, har producenter som Specialized brug for så præcise data som muligt. De har brug for at udtænke og afprøve teorier samt udføre simuleringer, hvilket kræver personale med indgående kendskab til både krav, ønsker og ikke de mindst de forhold, der testes under. Man kan sige, at de selv vil kunne definere testparametrene og have nem adgang til faciliteten.
Vil kontrollere processen
”Hvorfor? Fordi vores team nu kan kontrollere det hele,” som amerikanerne selv forklarer i deres pressemateriale. Det handler også om at dygtiggøre sig yderligere, være på forkant.
”Man kan have adgang til alverdens teknologi inden for aerodynamik, men data og udførelsen af test er kun så god, som de personer, der arbejder med og analyserer det,” hedder det videre i pressematerialet, hvor virksomheden dog bryster sig af at have et team (Chris Yu, Mark Cote, Chuck Teixeira og Chris d’Aluisio) med sammenlagt 50 års erfaring i videnskaben og over 20.000 timer i vindtuneller. Det er også dette team, som har haft ansvaret for at designe den nye vindtunnel: Specialized’ helt egen i hovedsædet i Morgan Hill, Californien.
”Fordi vi har det hele ’in-house’, styrer vi selv processen: hardware, software, hele molevitten. Det er vi det første cykelmærke, som gør.”
Som et eksempel på, at vindtunellen er specieldesignet, oplyses det, at flere ryttere kan testes samtidig, så der kan måles på, hvordan vinden reagerer under disse omstændigheder (hvilket jo kan tænkes at være nyttig viden i forbindelse med holdtidskørsler).
Specialized har produceret en video, som viser opførelsen af den nye vindtunnel. Se den herunder.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger