11.07.2014 @ 09:25

Udstyrsnørder i mere eller mindre ekstrem grad har øjnene på stilke, både ved fjernsynsskærmene, langs landevejene og i start- og målområderne, når de følger Tour de France - der er nemlig altid en mulighed for at spotte det nyeste nye under rytterne: Deres cykler. Vi har taget et kig på nogle af de nye og lækre cykler.

Verdens største cykelløb og en af verdens største mediebegivenheder, Tour de France, ruller i disse dage over tv-skærmene verden over. Udover at tryllebinde alverdens cykelfans er det også en tid på året, hvor rigtig mange nye produkter bliver lanceret. I år har ikke været nogen undtagelse.

 

Der gemmer sig derfor en række nye cykler i Tour-feltet, og Feltet.dk kommer her med en gennemgang, over hvilke cykler og hold, man skal holde øje med, hvis man vil se det nyeste flere af cykelproducenterne har at byde på.

 

Trek Émonda (Trek Factory Racing)

Amerikanske Trek har rykket grænserne, for hvad der er muligt, og lavet verdens letteste serieproducerede racercykel nogensinde, med navnet Trek Émonda.

 

Den nye Émonda-serie består, ifølge producenten, af ufattelige lette cykler med uovertruffen balance og køreegenskaber. Hver eneste komponent og detalje tjener samme formål - at skabe en så let cykel som muligt.  Trek har i den forbindelse udviklet det nye Bontrager XXX styr, med integreret frempind, for at barberer yderligere vægt af.

 

Den nye Émonda-serie består af 15 forskellige modeller, hvor topmodellen, der hedder Émonda SLR 10, koster kr. 99.999 og den billigste model, Émonda S 4, koster 11.999. Den billigste model vejer 8,74 kg i en str. 56, mens topmodellen SLR 10 vejer utrolige 4,65 kg i en str. 56.

 

Trek Factory Racing, med profiler som Fabian Cancellara, Jens Voigt og Schleck brødrende, debuterede allerede på den nye Émonda i årets Critérium du Dauphiné, og de vil også benytte sig af denne lette cykel til årets Tour de France, selvom deres cykler dog skal overholde UCI’s officielle vægtgrænse på 6,8 kg. 

 

Fuji Transonic (NetApp-Endura)

Fuji, der er en forholdsvis ukendt cykelproducent i Tour-sammenhæng, har i forbindelse med Tour de France lanceret deres bud på en aerodynamisk landevejscykel, med navnet Fuji Transonic. Udover at være 55 sekunder hurtige end forgængeren, Fuji Altamira, ved 300 watt over 40 km, har Fuji også fokuseret på at skabe stor kontrol gennem forbedret stivhed og geometri.

 

Brugervenlighed har også været prioriteret højt fra Fuji. Derfor har de, modsat mange andre aerodynamiske landevejscykler, blandt andet placeret bagbremsen på bagstagen i stedet for under kædestagen.

 

Tyske Team NetApp-Endura, der er med til Tour de France på et wildcard, er sponsoreret af Fuji og vil køre på Fuji Transonic under Touren. De har profiler som Leopold Konig, der vandt en etape og blev nummer ni i Vueltaen sidste år, samt Tiaga Machado, der kommer fra Amgen Tour of California med en fjerdeplads.

 

Fuji Transonic er i handlen fra 4. kvartal 2014.

 

Pinarello Dogma F8 (Team Sky)

Pinarello Dogma F8 er seneste skud på stammen i Dogma serien fra italienske Pinarello, og den overgår, ifølge producenten, den ellers så succesfulde Dogma 65.1 på både aerodynamik, vægt og kontrol.

 

Pinarello F8 er, ifølge producenten, 47 % mere aerodynamisk, 120 g lettere og 16 % bedre balanceret end forgængeren Dogma 65.1. Det er især gjort muligt af en ny forgaffel, Onda F8, inspireret af enkeltstartscyklen Bolide, der har 54 % mindre drag (vindmodstand) og er 10 % lettere. Derudover er den nye F8 også Pinarellos første cykel til at bruge det nye T11001K Dream Carbon, der både er stivere og lettere end det de tidligere har brugt.

 

Pinarello bliver, som de fleste er bekendt med, brugt af Team Sky, og bliver altså den cykel, Richie Porte nu skal forsøge at løfte arven efter Chris Froome og Bradley Wiggins på - det er Sky-holdets nyeste våben i kampen om sejren. En målsætning, som dog ser noget sværere ud at opnå, nu hvor Froome er udgået af løbet.



 

Colnago V1-r (Europcar)

Colnago har, I samarbejde med den legendariske bilproducent, Ferrari, udviklet en helt ny ramme kaldet V1-r, der, ifølge Colnago selv, er den bedste ramme, de har produceret i mærkets 60-årige historie.

 

Alle stellets rør, inklusiv forgaffel og saddelpind, er formet aerodynamisk og lavet af høj kvalitets carbon fiber for at skabe det bedste forhold mellem vægt og performance. Derudover er forgaflen også designet til at integrere forbremsen endnu mere end på Colnago’s tidligere modeller. Colnago V1-R kommer også i en skivebremseudgave, og alle modeller har det attraktive Ferrari-logo på stellet.

 

Den nye Colnago V1-R skulle også være til at få øje på under årets Tour de France, da de sponsorer franske Team Europcar med de evigt angrebsivrige franskmænd Thomas Voeckler og Pierre Rolland, der altid er gode for TV-tid.

 

Merida Reacto KOM (Lampre-Merida)

Merida har lavet en specialudgave af deres topmodel, Merida Reacto, kaldet Merida Reacto KOM, der ifølge producenten, har alle de aerodynamiske fordele med en meget lavere vægt.

 

Merida har med Merida Reacto KOM, forsøgt at lave en aerodynamisk cykel, der når UCI’s minimums vægt på 6,8 kg. Den nye Merida Reacto KOM skulle være cirka 500 gram lettere end sin forgænger, hvilket blandt andet er gjort muligt gennem et lettere rammesæt og en nydesignet saddelpind.

 

Cyklen er indtil videre kun produceret i tre eksemplarer, så man skal ikke forvente at se den i butikker før 2015. En af de tre eksemplarer bliver brugt af verdensmesteren Rui Costa, som den eneste på Lampre-Merida mandskabet, der også er at finde på startstregen til Tour de France. Rui Costa debuterede på cyklen, da han vandt Tour de Suisse i juni måned.



 

Canyon Aeroad CF SLX (genopfundet - Movistar og Katusha))

Canyons nyeste bud på en aerodynamisk landevejscykel, der skal kunne præstere i alle terræner, Canyon Aeroad CF SLX, er netop blevet lanceret forud for Tour de France.

 

Canyon Aeroad CF SLX er en videreudvikling af Canyon’s Aeroad CF, der blev lanceret i 2010, og er, ifølge producenten, skabt efter filosofien om ingen genveje eller kompromiser i forsøget på at skabe en cykel, der mestrer alle terræner.

 

Der er, ifølge producenten, brugt mange kræfter på at skabe et aerodynamisk cockpit, kaldet Aerocockpit CF, der skal mindske vindmodstanden for både cykel og rytter. Derfor har Canyon brugt Pro Geometry konceptet, der ikke bare forsøger at skabe en aerodynamisk cykel, men også en aerodynamisk position for rytteren. Det betyder blandt andet, at styret er 10 mm smallere.

 

Forgængeren til den nye Canyon, Aeroad CF, har allerede været brugt til at skabe store resultater på Worldtour niveau, og den stil skal Team Katusha og Movistar Team, forsøge at fortsætte til årets Tour de France, med ryttere som Joaquím Rodríguez, Alexander Kristoff og Alejandro Valverde.


 

Specialized Mclaren Tarmac (Tinkoff-Saxo, Astana og Omega Pharma-Quick Step)

Specialized har endnu engang teamet op med McLaren, og det er der kommet en ny S-Works McLaren Tarmac ud af.

 

Den nye S-Works McLaren Tarmac er, ligesom Specializeds Tarmac SL5, Riders-first Engineered, hvilket betyder, at alle størrelser er designet forskelligt, efter teorien om at en rytter i str. 61 har nogle andre behov end en str. 53.

 

Ved hjælp af Mclarens carbon fiber expertise er cyklen gjort 10 % lettere end en standard S-Works Tarmac. Det samme carbon setup er blevet brugt hele vejen i gennem cyklen for, ifølge producenten, at sikre maksimal performance og vægtbesparelse.

 

Der er kun blevet produceret 250 modeller af S-Works McLaren Tarmac, og de kommer alle sammen med en matchende S-Works Prevail hjelm og et par S-Works Road sko. Nogle få af de cykler bliver dog brugt på Tour-etaperne af Jakob Fuglsang og Nicholas Roche fra henholdsvis Team Astana og Team Tinkoff-Saxo.   

 

Ridley Noah FAST og Helium SL (Lotto lakering - Lotto Belisol)

En egentlig produktnyhed er det ikke, men Ridley har i forbindelse med Tour de France, givet deres Ridley Noah FAST og Helium SL en ny rød/hvid retro-lakering og tilføjet et belgisk flag, der skal matche Lotto Belisols trøjer.

 

Sprinteren Andre Greipel og danske Lars Bak vil derfor køre med udstyr, der farvemæssigt går op i en højere enhed. Om det direkte kan give en præstationsfremmende effekt er nok tvivlsomt, men det ser helt sikkert godt ud.  


 

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet