30.06.2016 @ 10:00

Hvad enten turen går til alperne, vinlandet eller nye uudforskede egne af Danmark, har man behov for transportere sine cykler sikkert og forsvarligt. Ikke kun overfor omverdenen, men også for at beskytte cyklerne, som bør sidde robust og urokkeligt under den lange tur.

Overordnet set findes der tre løsninger, når man skal transportere sin bil med sig på ferie. Enten skal man montere en cykelholder på anhængertrækket, sætte den fast på bagklappen eller smække den på taget. Lad os tage dem én af gangen.

 

Til anhængertrækket

Har din bil anhængertræk, er en platformsløsning klart at foretrække. Du er helt fri af bilen, du får lys og nummerpladeramme, og så står cyklerne langt mere forsvarligt, end hvis de hænger på en såkaldt saksmodel - den som hyppigt bruges, hvis man for eksempel skal hente børnenes punkterede cykler efter fodboldtræningen. Samtidig er platformscykelholderne mere stabile, og enkelte modeller er så stærke, at de må laste elcykler, som ellers er for tunge til de fleste andre typer af cykelholdere.

 

Der er stor forskel på de såkaldte platformscykelholdere. De fleste gør som udgangspunkt deres arbejde fint nok, men går turen med 130 kilometer i timen ned gennem Danmark og Europa, vil vi anbefale en løsning, hvor holderen sidder stabilt og ikke ryster under kørslen. Det bevirker også, at cyklerne står rigtig godt. Skæver vi til Tyskland, er der skærpede krav dernede for sådanne produkter, og ikke alle opfylder de tyske krav.

 

Hold øje med om produktet er TÜV/GS-certificeret. Det er en del af dem, som markedsføres i Danmark, desværre ikke. TÜV/GS-certificeringen har store krav til stabilitet, men også at lygterne opfylder nyeste EU-normer. Det skal understreges, at TÜV/GS ikke er et krav for danske bilister, ej heller undervejs i for eksempel Tyskland - det giver altså bare en god mavefornemmelse, at tyskerne har sat deres stempel på produktet.


Mange er bekymret for den ekstra belastning, der er på bilens trækkugle og bilen som sådan, men overholder man trækkets maksimale kugletryk er det fuldt ud forsvarligt. Bilen og træk er nøje afstemt hertil. Mange biler i mellemstørrelse og opefter har et kugletryk på 60-90 kilo. Du kan aflæse dette på typepladen på dit anhængertræk.


Tyske Atera, som vi testede i november med en model Strada Sport, må og kan laste helt op til fire cykler og maksimalt 68 kilo. Vi gav cykelholderen en varm anbefaling, idet den er nemt at anvende, den er sikker, cyklerne står urokkeligt, og så har den en integreret spændeanordning, som ikke ødelægger eksempelvis carbonstel. Atera Strada Sport koster fra 2.899 kroner på internettet.

 

Vær opmærksom på, at de fleste producenter af saks-cykelholdere anbefaler maksimalt 110 kilometer i timen, mens et ordentligt platformsprodukt anbefales maksimalt 130 kilometer i timen. Ikke at de ikke kan holde til mere, det er bare ikke forsvarligt, hvis du pludselig får brug for en kraftig undvigemanøvre.

 

Læs Motionsfeltet.dks test af Atera Strada Sport her.

 

Til bagklappen

Hvis din bil ikke har trækkrog, så findes der gode alternativer. Det ene er at anvende bagklappen til at hægte en cykelholder på.

 

Vi har tidligere kigget nærmere på amerikanske Saris Cycling Group, som også ejer cykeltrænerne Cycleops samt Powertap watt-målere. Saris laver ikke andet end cykelholdere. Deres produkter leveres med en evighedsgaranti, som ingen anden cykelholderproducent tilbyder.


Når det kommer til montering på bagklappen, vil vi i deres sortiment umiddelbart pege på Saris Bones som bedste køb. Den sidder solidt fast på bilen, og så er den faktisk TÜV/GS-certificeret, som ikke mange bagklapscykelholdere er.  Saris Bones koster fra 999 kroner på internettet.


Skal det være det bedste af det bedste, har de lanceret en SUPERBones, hvor remmene er integreret i produktet, og man ”skralder” dem på bilen. Den sidder så solidt, at du nærmest føler, at produktet er skruet fast på bilen. Den er desuden aflåselig til bil, og cyklerne kan også aflåses.

 

Hvis du bruger en bagklapscykelholder, skal du være opmærksom på lovkravene. Dækkes bilens baglygter og/eller nummerplade, skal der hægtes en lygtebom yderst på cyklerne. Der findes også modeller, hvor baglygter og nummerplade går fri.


Ved brug af bagklapscykelholdere fra Saris anbefales en maksimal hastighed på 120 kilometer i timen.

 

Til biltaget

Løsningen med at sætte cyklen på taget er ikke langt fra optimal. Det er kun, hvis du ikke har et ledigt anhængertræk og ikke har mulighed for at hægte noget på bagklappen. Hvis man alligevel har en campingvogn sat på anhængertrækket, er farten nedsat, og så er tagløsningen ganske fortrinlig. Til de bedste af dem anbefales maksimalt 120 kilometer i timen.

 

Atera Giro AF er en af dem, som er TÜV/GS-certificeret og CityCrash-certificeret, og den har fået gode anmeldelser i forskellige tyske cykel- og bilmagasiner. Leder man lidt, kan man finde den til 799 kroner, så det er umiddelbart den billigste løsning.

 

Atera Giro AF.

 

Både Atera og Saris-cykelholdere forhandles over hele landet af førende cykelbutikker, frie biludstyrsbutikker samt bilforhandlere og selvfølgelig online. Se eventuelt Tourgear for nærmeste forhandler.

 

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet