Der findes en række cykelproducenter, som laver cykler specifikt til cykel cross, og en del af disse findes på det danske marked.
Ridley, Cannondale, Trek, Rose, Focus, Specialized, Fondriest, Colnago, Orbea, Nova, Giant, Cube, Fuji, Stevens, Python Pro, Canyon og Koga for at nævne en række af dem.
Når der sælges stadigt flere cross cykler her til lands, skyldes det, at sporten i Danmark har stolte traditioner og aldrig helt har mistet sit tag i danskerne, samt at cykelsporten generelt i disse år tiltrækker mange nye entusiaster med mod på vinteraktiviteterne.
Men også, at danskerne har opdaget, at cyklerne, udover til selve cykel cross disciplinen, er alsidige og egner sig fortrinligt som vintertrænings- og pendlercykler samt for de, som kan lide at køre eller træne på skovveje og grusstier.
Cross cyklen
Cyklerne ligner og føles som en racercykel, men er bygget med en lidt anderledes geometri, for øget stabilitet, og er ikke mindst mere robuste med plads til bredere og mønstrede dæk, til at gribe fat i underlaget, og større afstand mellem hjul og stel, så mudder og anden snavs ikke sidder og bremser unødigt.
Det giver også god plads til at montere skærme - noget de ægte cykel cross’ere selvfølgelig ikke bekymrer sig om.
Kranksættet på en cross cykel er samtidig monteret med mindre klinger end på en racer, og krankboksen er hævet en smule, også kaldet ’frihøjde’. Disse features gør cross cyklen praktisk, stærk og håndterlig i mudret og andet barsk føre, som dog ikke kræver egenskaberne fra en mountain bike.
Men næsten mest af alt, er cross cyklen kendetegnet ved dels, at alle kabler er placeret øverst på overrøret (eller integreret), dels cantileverbremserne, som også skal forhindre mudder og sand i at samle sig og bremse fremdriften. Cantileverbremserne afløses dog i stigende grad af skivebremser - ganske som man har set skivebremsen tage over fra v-bremsen på mountainbiken. (På nogle cross cykler bruges dog også v-bremser.)
Belgiske cross’ere
En af de store cykelproducenter, når det kommer til cykel cross, er belgiske Ridley. Sportens kolossale bevågenhed og popularitet i hjemlandet taget i betragtning, har de et helt naturligt, stærkt incitament for at satse på cross cykler, og mærket har da også leveret cykler til adskillige verdensmestre i løbet af de sidste ti år, sponsorer for tiden to af sportens store professionelle cykelhold og har ulig de mange andre producenter af cross cycler hele fire modeller i sortimentet.
Feltet.dk havde sidste år lejlighed til at tale med Toon Wils, medarbejder i udviklingsafdelingen hos Ridley.
”Vi er jo et belgisk firma i et land, som er kendte for cykel cross, så det er vigtigt for os at kunne tilbyde cykler på alle niveauer,” kunne Toon Wils dengang indledningsvis og ikke overraskende forklare Feltet.dk.
Men hvordan arbejdes der med at udvikle på cross cykler, ville vi gerne vide. Som med alle andre produkter er der jo nogle udviklingstendenser. Hertil kunne Toon Wils forklare, at hvor fokus på landevejscykler i høj grad er flyttet fra vægt og til aerodynamik, blandt andet på grund af UCI’s vægtbegrænsninger, så er vægt stadig en særdeles vigtig parameter på cross cyklerne.
”I cykel cross er ønsket stadig at gøre cyklerne lettere, fordi der fortsat er meget at vinde på det område,” uddybede han og understregede samtidig, at ”cyklens stivhed også er i højsædet”. Der accelereres meget og ofte i cykel cross, og hele cyklen skal kunne reagere prompte.
Andre udviklingstendenser
At finde den rette balance er altså, hvad udviklingsfolkene, hos såvel Ridley som hos konkurrenterne, er beskæftigede med. Men det handler, som med andet udstyr, hele tiden om at skubbe til udviklingen. Fordi det kræves af atleterne, og fordi der skal nye varetyper på markedet. Derfor var Ridley de første til at introducere en cross ramme i carbon og også til at integrere saddelpinden. Det sidste, er man dog igen gået væk fra.
”Der skal tages mange hensyn på cross cykel. Kablerne, bremserne og ’luften’ mellem hjul og rørene, så mudder ikke sætter sig fast og kommer i vejen. Også geometrien sætter sine begrænsninger. For eksempel vil for meget slope ikke fungere, da det besværliggør, når cyklen skal kastes over skulderen og bæres, som man jo skal i cykel cross.”
Toon Wils fortalte desuden Feltet.dk, at udviklingstendenserne rammer andre dele end bremserne. Noget andet af det, som længe har kendetegnet cross cyklen, den løftede krankboks, er også under forandring, da kravet fra de professionelle ryttere om stivere og mere stabile cykler medfører, at kranken gradvis kravler nedad og allerede nu sidder lavere på cyklerne end tidligere.
Endelig kunne Ridley-medarbejderen bekræfte, hvad vi nok alle har opdaget, at skivebremserne er kommet for at blive og for alvor er noget, også Ridley satser på. Men helt ligetil er det faktisk ikke, medgav han, for blandt andet når rytterne kører i sand og dyb midder, hvad cross ryttere på professionelt niveau ofte gør, foretrækker de stadig de klassiske cantileverbremser.
Og som i mange andre tilfælde vil der altid være nogle, som reagerer negativt på fremskridtet, eksempelvis når de klassiske cantileverbremser langsomt må lade livet.
Lidt mere om udstyret
Hvad andre dele af cross cyklen angår, giver det nærmest sig selv, at der anvendes særlige dæk til cykel cross, og at disse fås med forskelligt dækmønster, som det kendes fra MTB, så ethvert terræn og vejrlig kan besejres. Fra MTB'en hentes også sko og pedaler, da der i klassisk cykel cross løbes med cyklen, hvorved der også hyppigt skal klikkes ind og ud af pedalerne (anderledes selvfølgelig, hvis cyklen bruges som vinterracer eller pendlercykel).
Til gengæld vælger de fleste at holde sig til en landevejssaddel, da cross cyklen geometri som nævnt er lig racerens, og siddepositionen dermed også ligner. Også greb, gearskiftere og hjul hentes fra landevejsraceren, og med særligt hjulene skal man være opmærksom på, at man har fat i nogle, som kan tåle den ofte hårdhændede behandling, om end både aluminium, carbon, lav- og højprofil, clincher og tubular kan anvendes og bliver brugt.
Sidst men ikke mindst, vælger mange et lidt bredere styr til cross cyklen end på landevejsraceren for at få bedre styreevne i det ofte teknisk krævende og svært fremkommelige terræn.
Artiklen er en opdateret version af den, som første gang blev bragt på Feltet.dk den 24. december 2012.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger