28.07.2012 @ 10:30

Italiensk design når det er bedst. Den tidligere topmodel, Colnago Flight TT, har fået en makeover og er nu blevet endnu mere lækker og aerodynamisk. Fartdjævlen prydede de franske landeveje under årets Tour de France.

Enkeltstart er en disciplin, hvor det ofte er få sekunder, der er afgørende for enten succes eller fiasko. Derfor er selv de mindste forbedringer utrolig vigtige i kampen mod uret. Rytterne bruger lang tid på at optimere positionen på cyklen, så de sidder så aerodynamisk som muligt, og det kan sparer dem de sekunder, der kan føre til sejr.

 

Naturligvis har cyklen også stor betydning for præstationen, og her er det de små detaljer, der kan gøre forskellen. Colnago K.Zero Time Trail er navnet på den cykel, der under Tour de France hjalp Pierre Rolland, Thomas Voeckler og de resterende ryttere fra Team Eurocar på enkeltstarten, og her er der tale om rendyrket nydelse.


Fokus på integration

Cykler man med 20 km/t og øger farten til 40 km/t, vil vindmodstanden være cirka fire gange så kraftig. Så det at have en aerodynamisk cykel, der bryder vinden, giver de bedste muligheder for at cykle rigtig hurtigt.

 

Det er derfor, at Colnago har valgt at have frempind og styr integreret, men hos det italienske cykelmærke har man optimeret aerodynamikken ved at ændre den traditionelle runde form til en aerodynamisk form ved både frempind og den del af styret, som spændes fast til frempinden. Integrationen gør, at man har fået designet et utroligt aerodynamisk styr, der samtidig er holdt nede i vægt. Det er dog stadig muligt at anvende en ’normal’ frempind og styr, hvis man ønsker det. For individuel tilpasning kan der foretages justering i både højden og længden, der overholder reglementet fra UCI.

 

Gear- og bremsekabler er ligeledes integreret, ligesom for- og bagbremse er fuldstændig integreret i henholdsvis forgaflen og rammen for at give en mere aerodynamisk enkeltstartscykel. Rundt om bagbremsen har man et cover, der giver et bedre luftflow.

 

Baggaflen er gjort 7 % stivere, og det betyder, at der er bedre energioverførsel fra rytter til baghjulet, som i sidste ende giver mere fart.  Den italienske enkeltstartcykel vil være konvertibel med både elektronisk- og mekanisk gear.

 

 

EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet