09.07.2012 @ 09:30

Efter to middelhårde bjergetaper, skal klassementsrytterne for alvor på arbejde på dagens enkeltstart. Enkeltstarten køres over 41,5 km. med start i Arc-et Senans og mål i Besancon - for en af favoritterne, Cadel Evans, bliver det på BMC's seneste 'tidsmaskine'.

 

Enkeltstarter ofte er specialisternes legeplads, men det er også en disciplin, der sætter store krav til udstyret. Alle sekunder tæller og i kampen mod uret, kan selv de små detaljer have afgørende betydning. Feltet har set nærmere på en af favoritternes redskab - nemlig Cadel Evans' TimeMachine TM01 fra BMC.


Cyklen blev første gang præsenteret for et år siden og fik hurtigt succes, da Cadel Evans kørte den til sejr i den sidste enkeltstart i Touren. Dette resulterede som bekendt i en samlet sejr, og australierens første mulighed for at betræde den øverste podieplads i verdens største cykelløb.
 

Højteknologisk legetøj

Cyklen er et sandt kunststykke i aerodynamik, integration af komponenter samt justerbarhed. Kanter på stellet, som udsættes for vind, er lavet til at skabe en smule turbulens. Selv om dette umiddelbart lyder negativt, så optimerer det faktisk luftflowet. Det er i øvrigt samme teknologi, som gør sig gældende i golfbolde, og som er skyld i alle de små huller i dennes overflade. Rørformerne i rammen er lavet så de fordrer den aerodynamiske profil, samtidig med at de maksimerer stellets stivhed.
 

For aerodynamikkens skyld, er de fleste komponenter integrerede på cyklen: Bremser er fuldt integrerede i rammen på henholdsvis forgaffel og kædestræber. Kabelføringen er næsten udelukkende indvendig, og batteriet fra gruppen er gemt indeni saddelrøret, lige over krankboksen.


Cykel og rytter som enhed

Det højteknologiske fokus overføres til rytteren via BMC’s fittngsystem: Position 2 Perform - eller blot p2p. Dette system har fokus på at få rytteren i en position, hvor han kan yde mest muligt, uden at det går ud over aerodynamikken. Justerbarheden mellem saddel og styr, byder således på over 30 forskellige kombinationer på Timemachine-modellen. Dette betyder faktisk, at alle rytterne på BMC-holdet passer på blot to stelstørrelser - selvom cyklen rent faktisk findes i fire forskellige størrelser.
 

I en tid hvor producenterne laver en del triatlonspecifikke modeller, der ikke ligger under for UCI’s 3:1-regel, er det også værd at notere sig at, selvom TM01 ikke kommer i en specifik triatlonversion, så er den UCI-godkendte model det foretrukne våben for en del triatleter, da de mange indstillingsmuligheder giver optimale forudsætninger for at finde den helt rigtige position. Dette nød top-triatleten Andreas Raelert godt af, da han sidste sommer kørte verdens hidtil hurtigste Ironman, hvor han undervejs tilbagelagde de 180 km. på sin TM01 på blot 4 timer og 11 minutter. Det giver såmænd en gennemsnitsfart på 43 km/t.
 

Uanset om man er cykelrytter med hang til kampen mod uret, eller om man er triatlet, der vil forene fart og komfort, så er der ingen tvivl om at BMC’s Timemachine TM01 for mange er noget nær en drømmecykel.

Spændende bliver det at se, om cyklen kan hjælpe Cadel Evans til sejr ved dagens enkeltstart.   

 

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet