02.04.2012 @ 10:00

29er er ikke længere et helt nyt begreb. Men er du (ligesom undertegnede) ved at ’kløjs’ i alle de mange begreber, der efterhånden florerer i denne verden, så læs med herunder.

 

I denne artikel vil vi forsøge at forklare og linke begrebet helt ned i detaljer så det, efter læsning,forhåbentligt er helt klart, hvad det er for noget med de der store hjul …

 

Artiklen her vil blive efterfulgt af en lignende artikel om full suspension MTB.

Hvad er 29”?

29” er betegnelsen for hjulets diameter. En ’gammeldags’ MTB kører med hjul på 26”. Diameteren med dæk på de to hjul er henholdsvis (cirka) 740mm og 665mm. Der er altså næsten 10 centimeters forskel på de to størrelser, hvilket meget tydeligt kan ses på billedet herover.

 

Hvorfor 29”?

Vi har stillet en række 29er ryttere dette spørgsmål, og herunder kan du læse deres svar. De vil stå ukommenterede som rytternes egne meninger og erfaringer:

  •  
  • ”Fart!”
  • ”Mere komfort, kontrol, moment, greb”
  • ”Jeg er 190 høj, og har som sådan altid været tilfreds med min 26” mtb og syntes, at den kørte fint. Nu har jeg så også en 29er, og når jeg skifter fra 29er til 26”, føler jeg, at cyklen går fuldstændig i stå. Hvis jeg kører et sted, hvor der er rødder over det hele, så kan jeg på min 29er rejse mig op og træde igennem, og så kører den lige henover det hele. Hvis jeg gør det samme på min 26”, så hver gang jeg rammer en rod eller et hul, føler jeg, at cyklen stopper eller kaster mig forover.”

 

Fordele:

- De fordele som et større hjul rent teoretisk giver er:

  • - Et større hjul vil give en ændret ’angrebsvinkel’ på forhindringer, hvilket vil gøre det nemmere at forcere dem
  • - Større hjul har sværere ved at tabe fart over de svære sektioner
  • - Når der er større hjul på en cykel, vil høje ryttere typisk have nemmere ved at få en cykel der har en ’normal’ geometri
  • - Mere luft i hjulene vil give en ’blødere’ oplevelse af forhindringerne

 

Ulemper:

Ulemperne vil teoretisk være:

  • - Der er mere masse i fælgen, længere egere, større dæk og større slanger. Dette vil naturligvis give et tungere hjul, der vil være sværere at accelerere og bremse
  • - Det store forhjul er sværere at dreje og vil derfor kræve mere kraft at håndtere på de teknisk svære sektioner
  • - For at afhjælpe dette monterer mange fabrikanter et bredere styr, og det er der bagdele ved i sig selv
  • - Det er stadig ikke alle fabrikanter, der laver alle gafler, dæk osv. i nævnte størrelse. Det er dog i så hastig fremgang, at dette ikke længere er et stort problem
  • - Lave ryttere kan få problemer med geometrien på en cykel med så store hjul

 

Testerens egne oplevelser med 29” (subjektiv bedømmelse)

Da dette var det første møde med 29” krævedes der selvsagt en hel del tilvænning.

 

Man lægger dog hurtigt mærke til, at kørslen føles mere ’smooth’. Det er ret tydeligt, at der er en meget lettere passage af forhindringer, på grund af de større hjul. Man føler et langt bedre greb i skoven, da man ikke oplever stødene på helt samme måde som på en 26”.

 

Passager med mange sving føltes lidt bøvlede at have med at gøre. Tit og ofte er de steder også relativt smalle, og det besværliggøres meget af det bredere styr, cyklen som regel er monteret med for at kompensere for den større hjuldiameter.

 

En 29” er rimeligt nem at håndtere, men man kan godt mærke, at man er lidt hæmmet af størrelsen på hjulet. Om det er denne testers teknik, der lader for meget tilbage at ønske, er svært at sige, men det var nu engang svært at håndtere cyklen på de sværeste steder.

 

Links, kildehenvisninger osv.

Tråd fra DMK

Artikel fra Wikipedia

Artikel fra "About Mountainbike"

Artikel fra "Mountainbike world" - læg mærke til skemaet midt på siden.

Meget dybdegående artikel fra bike198.com

EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet