Såkaldte højresvingsulykker, hvor en lastbil drejer til højre og rammer en cyklist, er ikke så hyppige, men til gengæld er der stor risiko for slemme skader, når uheldet sker. De seneste års ombygning af vejkryds, fornyede krav til lastbilernes spejle og masser af kampagner rettet mod både cyklister og chauffører har betydet, at antallet af dræbte cyklister i højresvingsulykker er faldet fra cirka 10 årligt til 1-5 årligt ifølge Rådet for Sikker Trafik.
Nu kommer Vejdirektoratet i samarbejde med Rigspolitiet og Trafikstyrelsen med endnu et tiltag for at dæmme op for ulykkerne. Rundt om i landet bliver der skabt 57 cykelbokse i et stort forsøg, som forhåbentlig øger sikkerheden for cyklisterne i lyskryds.
En cykelboks er et areal foran motorkøretøjernes stoplinje, hvor cyklerne kan placere sig, når der er rødt. Dermed bliver cyklisterne mere synlige, og det giver dem et forspring, når der bliver grønt, så de kan komme sikkert gennem krydset, inden motortrafikken kører forbi.
"Cykelboksene har den store fordel, at de både gør det hurtigere og sikrere at komme frem på cykel. Jeg tror derfor hurtigt, de danske cyklister vil vænne sig til at placere sig i boksene, når de får muligheden," siger direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam i en pressemeddelelse.
13 kommuner skal have cykelbokse
Boksene findes allerede nu på Frederiksberg og i Aalborg, og det skal efterhånden udbredes til hele Danmark, så der efterfølgende kan komme en evaluering af cykelboksenes effekt. Hjørring, Horsens, Kolding, København, Odense, Randers, Skanderborg, Svendborg, Tårnby, Vejle og Aarhus kommune har alle fået tildelt midler fra puljen til at skabe cykelbokse.
"Jeg er overbevist om, at dette tiltag er et effektivt middel til at undgå de forfærdelige højresvingsulykker. Både biler og lastbiler får meget bedre mulighed for at se cyklisterne, når de holder foran, og cyklisterne får mulighed for at komme ”fri” af den øvrige trafik, inden der bliver grønt. Men vi har brug for mere præcis viden om effekten - og det får vi nu, hvilket er meget positivt," lyder det fra Klaus Bondam.
Illustrationer af, hvordan man skal benytte cykelboksene kan ses herunder.
Rådet for Sikker Trafik har fem gode råd til at undgå højresvingsulykker i almindelige kryds:
1. Sæt farten ned, når du nærmer dig og passerer et kryds.
2. Hold øje med lastbiler, især ved siden af eller bag ved dig.
3. Kør først frem, når du har sikret dig, at lastbilen holder stille.
4. Hvis du ikke er sikker på, at lastbilen holder tilbage for dig, så stop og vent, til den er kørt om hjørnet, før du cykler videre.
5. Koncentrér dig om trafikken - tal ikke i mobil og hør ikke musik, når du cykler.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger