København-Aarhus er et traditionsrigt løb, og det genopstår nu i et “nyt” format, hvor løbet igen er tilbage i folden hos løbsarrangør Mogens Gamst.
“Jeg startede Danmarks længste motionscykelløb fra Smilets by Aarhus til Dronningens København,” erindrer løbsarrangør Mogens Gamst.
Løbet er altså i mange år blev kørt, som Aarhus-København, men har Mogens Gamst fået en ny ide.
“Jeg fik ideen om at køre løbet modsat tilbage i oktober. Vi skulle køre løbet på samme rute, som den første udgave af løbet tilbage i 1989.”
“Det blev en udfordring at lægge samme rute, men nu modsat. Alle kender det sikkert. Nu har man kørt den samme rute i mange år, men hvis du kører den modsat, ser verden helt anderledes ud,” tilføjer arrangøren.
Den rigtige rute - men uden broen
I 2017 fik det daværende Århus-København en mavepuster, da den daværende arrangør Jens Veggerby ikke fik lov til at cykle over Storebæltsbroen. Noget der vakte stor harme hos motionister indenfor både løb og cykling, men når Tour de France-feltet i 2021 kommer tilbage, så kan broen godt spærres af.
"Nu er København-Aarhus eller Aarhus-København jo ikke Tour de France. Det undrer mig egentlig, at fordi man er Jens Veggerby, så får man lov til at cykle over broen. Da vi arrangerede løbet, før Jens Veggerby tog over, fik vi aldrig lov til at cykle over broen, trods mange konstruktive forslag," tilføjer Mogens Gamst.
Han mener dog, at han har fundet den ideelle løsning for cykelmotionisterne, så løbet kan genopstå.
“Jeg tror, vi har ramt rigtigt med ruten - og især den sidste passage på Sjælland, hvor vi kører og kigger ud over Storebælt og broen er en oplevelse.”
“Mange veje er lagt om, men vi har ramt tæt på ‘drømmen’ om at køre samme rute modsat. Vi har desværre ikke fået lov til at cykle på broen, og vi har derfor sænket deltagerantallet til max 2.200 deltagere. Det tager kortere tid at cykle fra København til Korsør, end fra Aarhus til Nyborg, og for at undgå for massivt pres på busser og lastbiler, ”nøjes” vi med dette deltagerantal,” tilføjer løbsarrangøren.
Passagen er tidligere brugt, og det har fungeret rigtigt godt, påpeger Mogens Gamst: “Alle får en lille pause, inden man sætter i gang på den anden side af Storebælt.
Blød start i Ballerup
Depoterne bliver de samme som tilbage til 1989, dog dropper arrangørerne Sorø-depotet, da alle skal nå at komme over Bæltet inden klokken 11.30.
Løbet starter samlet under ledelse af racemarshalls med en ‘blød’ start klokken 5.00 fra Ballerup. De første otte kilometer bliver neutraliseret i bedste Tour de France stil.
“Vi vil se, om alle kan nå at komme til mål inden klokken 24, men vi har forståelse for at nogle måske ikke når det til den tid - og dem vil vi søge at hjælpe, så alle kommer i mål.”
Målet bliver på den legendariske Aarhus Cykelbane, hvor arrangørerne, og dem der står for cyklebanen, vil tage festligt imod alle.
“Der er gået nogle år, siden vi startede løbet op i 1989, men vi er klar til udfordringen. København-Aarhus arrangeres i samarbejde med Jyllands Posten. Jeg tror på et spændende og anderledes København-Aarhus lørdag den 10. august, hvor alle vil få udleveret en flot cykeltrøje og t-shirt.”
“Vi glæder os til at se alle på startstregen og i målet på den smukke Aarhus Cyklebane,” smiler Mogens Gamst, som glæder sig til løbet.
Vil du læse mere om København-Aarhus, så kan du se mere på www.koebenhavn-aarhus.dk. Tilmeld dig før den 15. juni, så er prisen kun 695 kroner.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger