På søndag rammer vi det endelige klimaks på brostenssæsonen, når Paris-Roubaix afvikles. Løbet er legendarisk på sin egen måde, da de berygtede pavéer ikke bruges i andre løb, og som tv-seer fascineres man, når de veltrimmede rytter buldrer over det ujævne terræn. Måske får man endda lyst til selv at prøve at køre på sådan et underlag, og det kan virke uoverskueligt at finde gode brostensstykker i hjemlandet.
Men i modsætning til hvad du måske går og tror, så er der også gode muligheder for brostenskørsel herhjemme. Og flere af de danske brostensveje har en sværhedsgrad, der er fuldt på højde med strækninger, man finder i Belgien og Nordfrankrig. Det beretter hjemmesiden Danskebjerge.dk.
Som udgangspunkt er det nemt at finde sten at køre på. Enhver dansk provinsby med respekt for sig selv har et torv eller et handelsstrøg med såkaldte chaussésten. Chaussésten er terningformede og kan derfor anbringes tæt op ad hinanden. Det er ikke ligefrem behageligt at cykle hen over dem, men brosten à la forårsklassiker er der ikke tale om. "Rigtige" brosten derimod er af den toppede slags. Det vil sige, at de har en større eller mindre grad af uregelmæssighed. Det kan være i stenenes form eller i den afstand, der er mellem stenene.
Toppede brosten finder man flest af i historiske bymidter. I for eksempel Ebeltoft, Rønne og Møgeltønder er der flere hundrede meter brostensgader, som klart kan give en fornemmelse af Paris-Roubaix. Vær dog opmærksom, hvis du giver den gas hen over det puklede underlag. Dine medtrafikanter er næppe forberedt på Fabian Cancellara-wannabe'er i den slags fredelige kvarterer.
Den vanskeligste danske pavé overhovedet er middelaldervejen ud til Kalø Slotsruin (billedet, red.). Her er stenene så store og så uregelmæssigt placeret, at det overgår det værste, som profrytterne udsættes for i de nævnte endagsløb. Der skal sikkert en mountainbike med god affjedring til, hvis man skal nå levende fra den ene ende til den anden.
Hellingen er også tilgængelige
Hvad så med brostensstigninger? De såkaldte hellingen kendes fra Flandern Rundt, hvor kombinationen af stejlt terræn og dårlige brosten har gjort flere af bakkerne verdensberømt - trods deres beskedne længde.
Den muligvis stejleste danske brostensvej finder man i Haderslev. Vejen hedder Højgade, og den gennemsnitlige stigningsprocent er ti, men strækningen er under 100 meter lang.
Til Flandern Rundt-kategorien hører nok kun én dansk vej. Den hedder Dimen og ligger ved Aabenraa. 320 meter lang er den, og stigningsprocenten er 8,8 i snit. Dermed er Dimen sammenlignelig med Molenberg i Flandern Rundt. Ser man alene på karakteren af brostenene, er Dimen formentlig endnu mere udfordrende end Molenberg. I vådt vejr og med topfart som en John Degenkolb må den sønderjyske stigning være et sandt helvede.
Også for materiellet. Der er forhøjet risiko for skader på især hjulene, hvis du vover dig ud på brostensveje. For ikke at tale om faren for styrt. Selvpineri har sin pris, så pas på dig selv derude.
Du kan se flere eksempler på danske brostensveje hos Danskebjerge.dk.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger