Kommenteringen starter godt 16 minutter inde i videoen.
LØBET KAN OGSÅ SES PÅ FELTET.DK´S FACEBOOK-SIDE HER!
SE FLERE LIVESTREAMS FREMOVER PÅ FELTET.DKS YOUTUBE-KANAL - ABONNER NU!
I aften klokken 20.15 indledes Uno-X Cup powered by DCU og Feltet.dk - Danmarks nye store e-sportsserie på Zwift.
Tirsdagens løb bliver det første af i alt otte, som køres over de kommende tirsdage indtil finaleaftenen den 23. juni.
I løbet af serien kommer rytterne igennem seks forskellige verdener i Zwifts univers, og således vil ruterne variere kraftigt fra gang til gang.
Deltagerne vil her ikke blot kæmpe om etapesejre, men også den samlede triumf, som vil blive afgjort af et pointsystem. Tidsforskelle i de enkelte afdelinger har dermed ingen betydning for klassementet.
Løbsserien vil have flere løb i løbet, da fire styrkebaserede kategorier (og en klasse forbeholdt kvinder) vil give alle deltagere chancen for at komme først over målstregen og finde vej til toppen af resultatlisten, som hver uge publiceres på Feltet.dk for samtlige løbsklasser.
For at blive registreret i resultatlisten skal du opfylde visse kriterier, og dem kan du finde i reglerne herunder.
For alle kategorier vil det være muligt at stille sig op på startstregen 30 minutter før start, og de forreste pladser uddeles efter først til mølle-princippet, så det kan være en god idé at være tidligt på den.
Vi dækker naturligvis løbet tæt med livestream, kommentering, referat, resultater og højdepunkter.
Ligesom seriens øvrige løb vil aftenens 1. afdeling blive livestreamet her på Feltet.dk samt på vores Facebook-profil og Youtube-kanal fra klokken 20.00.
Løbet vil desuden også kunne ses på DCU´s Facebook-side og DCU e-cyklings Facebook-side.
Til at kommentere begivenhederne har vi Feltet.dk-ejer Jesper Johannesen, den tidligere firedobbelte verdensmester på bane Alex Rasmussen og Zwift-ekspert Klaus Møller.
Referat og resultater vil offentliggøres her på Feltet.dk i de kommende dage. Præcist som ved Feltet.dk Race Series er det Feltet.dk´s målsætning at dække serien bredt og ikke blot skrive referat af A-klassens løb.
Feltet.dk modtager gerne videooptagelser af løbene i de forskellige klasser. Disse kan sendes til Frese@feltet.dk.
Gør dig helt klar til Zwift-ræs med Alex Rasmussens bedste løbstips.
Ruten
Serien indledes på en af Zwifts mest traditionelle ruter - én omgang af Figure 8 i Watopia.
Åbningsafdelingen af Uno-X Cup byder dermed på i alt 30,0 kilometer.
Starten går i Downtown, hvorfra rytterne ledes ned ad den flade Ocean Boulevard og ind i undervandstunellen, der slutter med en meget lille bakke (200 m á 3 %).
Herfra er det ud på gruset og videre op ad en svagt stigende vej tilbage til selve øen. Her drejer man ikke til venstre mod den italienske landsby, men fortsætter lige ud i den modsatte retning af den ”normale”.
Kort efter, 7,3 kilometer inde i løbet, tager rytterne så fat på løbets primære bakke, som skal passeres fra begge sider.
Officielt er bakken opmålt til 2,4 km á 2,0 %, men toppen nås reelt efter 900 meter, hvorefter stigningen kun er meget svagt stigende frem til KOM-banneret, som passeres efter 9,7 kilometer.
Bakken er 2-3 % i bunden og bliver herfra blot værre, indtil vejens hældning når 10 % efter 400 meter. Det fortsætter med at stige med mere end 5 % over de følgende 300 meter, før bakken flader ud og derfra aldrig bliver stejlere end 4 %.
Efter nedkørslen på godt én kilometer er rytterne tilbage i Downtown, hvor målstregen passeres i den modsatte retning af opløbet.
En svagt stigende vej (600 m á 2 %) fører ud af målbyen og ud til de klassiske Esses, som er en serie af retningsskift og små op- og nedkørsler.
Sektionen ender med en hurtig nedkørsel og derefter passage af spurtbanneret efter 14,2 kilometer.
Rytterne fortsætter igennem den italienske landsby og drejer dernæst til højre mod undervandstunellen og Ocean Boulevard, nu i modsat retning af tidligere.
Ved enden af Ocean Boulevard drejes til venstre mod et af løbets absolutte nøglepunkter - Watopia KOM (900 m á 5 %, maks 11 %), som i forhold til tidligere nu køres i modsat retning.
Bakken indledes efter 21,7 kilometers kørsel og er mere konsekvent stigende end fra modsatte side. Stigningen ligger konstant på omkring 7 % kun afbrudt af et meget kort fladt stykke midtvejs.
Toppen nås reelt efter 750 meter, eftersom de sidste 150 officielle af slagsen er stort set flade frem til KOM-banneret, som rundes efter 22,6 kilometer og dermed 7,4 kilometer fra mål.
Fra toppen går det kun svagt nedad med 1-2 % i den følgende kilometer, inden rytterne så rammer den reelle nedkørsel med godt seks kilometer igen.
Herfra resterer kun de mindre bakker op mod den italienske landsby og kort efter i The Esses. Den første af disse rammes med 4,3 kilometer igen og er på 400 m á 2,6 %, inklusiv et fladt stykke på midten.
Dernæst går det primært nedad gennem landsbyen og under spurtbanneret, som rytterne kører under med 2,6 kilometer til mål.
200 meter senere følger rytterne så vejen til højre og ind på The Esses´ første bakke, som også er sektionens sværeste med sine 225 meter á 5 %.
Fra toppen går det hurtigt nedad, hvorefter yderligere 3-5 små knolde venter før den sidste kilometer.
Denne er svagt faldende til 300 meter-mærket, hvorfra vejen er flad til målstregen.
Løbet byder på i alt 254 højdemeter, og du finder rutens højdeprofil lige her.
Løbet forventes at tage mellem 37 og 39 minutter for A-rytterne.
Indlagte spurter:
9,7 km: KOM banner på toppen af Zwift KOM
14,2 km: Spurtbanner
22,6 km: KOM banner på toppen af Zwift KOM
27,4 KM: Spurtbanner
Hvor vigtigt er det at kende ruten på Zwift?
Alex Rasmussens dom
Efter den flade start ned ad Boulevarden undervurderer folk måske bakken ud af tunellen. Kører man stærkt op ad den og holder på henover det efterfølende grusstykke, vil vi se den første lille splittelse.
Det efterfølgende let stigende stykke er irriterende, da det ikke tillader rytteren rigtigt at restituere. Derefter gælder det om at tage luft ind, inden man rammer det stejle stykke på bakken. For mange vil målet her være ren overlevelse, og omkring halvdelen af feltet vil nok blive sat inden toppen.
Toprytterne vil nemlig holde kæden stram hele vejen til KOM-banneret, da der er point at score på toppen. Dernæst venter en lynhurtig nedkørsel og et fladt stykke, hvor man kan restituere.
The Esses vil til gengæld bliver kørt hårdt, eftersom der venter en spurt kort efter. Team PO Auto kunne godt finde på at holde kæden stram gennem The Esses, så man skal være opmærksom på eventuelle splittelser.
Efter spurten vil tingene falde til ro frem mod anden passage af bakken, denne gang fra den stejle side. Det vil blive det afgørende moment, og der vil blive kørt all out til toppen, hvor der så vil blive gjort status. Jeg vil skyde på, at der kun vil være 30-35 mand tilbage på dette tidspunkt.
Derefter skal man vurdere, om man vil gå efter pointene i den sidste spurt et par kilometer fra mål eller gå efter de 35 point på stregen. Man skal passe på med at køre all out i den indlagte spurt, da man rammer en bakke lige efter.
Spurten er hurtig, hvilket betyder, at man kan ligge i 15.-20. position med 200 meter igen og stadig vinde. Jeg så for nyligt James Phillips (den britiske mester, red.) komme fra 20. position og vinde i præcis den afslutning.
Reglerne
- For at få sit resultat godkendt skal ens Zwift- og Zwiftpower-profiler være sammenkoblet (se guide her), pulsbælte bæres og powermeter (og ikke zPower) anvendes. Du skal desuden være medlem af DCU e-cykling.
- Kører man i en lavere kategori, end ens Zwiftpower-profil viser, bliver ens resultat ikke godkendt. Det samme risikeres, hvis man bryder ens kategoris grænser for watt pr. kilo.
- Enkeltstartscykler er ikke tilladte.
- Powerups vil ikke være til rådighed.
- Der køres med separate starter, men alle kategorier kører samme rute og distance.
- Kvinder må gerne deltage i andre klasser end E.
- Løbets uofficielle resultater vil kunne ses på Zwiftpower.com, mens de officielle resultater vil blive offentliggjort her på Feltet.dk senest tre dage efter løbet.
- Tjek efterfølgende altid dit resultat på Zwiftpower.com for at sikre, at du fortsat kører i den rette kategori.
Hvorfor har DCU oprettet et DCU e-cyklingsmedlemskab? Læs om det her.
Kategorierne (inddelt i 60 minutters power, FTP)
A-klassen: 4,00 < W/kg Løbsstart: 20.15
B-klassen: 3,20-3,99 W/kg Løbsstart: 20.16
C-klassen: 2,50-3,19 W/kg Løbsstart: 20.17
D-klassen: < 2,49 W/kg Løbsstart: 20.18
E-klassen: Kvinder Løbsstart: 20.19
Ved løb af under en times varighed må ens bedste 20 minutters power undervejs højest være 105 % af den øvre watt-grænse for ens specifikke kategori. Dette skyldes antagelsen om, at FTP udgør 95 % af ens 20 minutters power.
Det vil sige, at eksempelvis B-rytterne højest må ligge på 4,21 watt/kg i 20 minutter. Når gennemsnittet af en rytters tre bedste 20-minutterspræstationer overstiger dette tal, vil rytteren rykkes op i A-klassen og dermed ikke længere kunne fremgå af resultatlisten i B-løb.
I tilfældet af ekstraordinære præstationer eller resultater forbeholder løbsarrangørerne sig ret til at bede om dokumentation i form af en ti minutters livetest (via videoopkald) af rytterens udstyr.
LÆS ALT OM RESULTATVALIDERING LIGE HER.
Pointsystemet
Det samlede klassement vil for samtlige kategorier blive baseret på et pointsystem.
Etapevinderen i hver kategori vil modtage 35 point, nummer to 30, nummer tre 28, nummer fire 27 og så fremdeles ned til 30. pladsen, som får to point. Alle øvrige gennemførende ryttere får et enkelt point.
Er der færre end 30 ryttere i en kategori, vil den dårligst placerede rytter modtage to point, den næstdårligste tre point og så videre.
Undervejs vil der være point til de fem bedst placerede ryttere ved hvert sprint- og KOM-banner. Førstepladsen modtager fem point, andenpladsen fire og så videre. Det er de første ryttere over stregen, som får spurtpointene. Hurtigste segmenttid alene betyder dermed ingenting.
Bemærk, at der ved 1. afdeling er fire indlagte spurter, og placeringen af disse er angivet i rutebeskrivelsen.
Løbsserien vil også inkludere en holdkonkurrence, hvor pointene til hvert mandskabs tre bedst scorende ryttere ved den enkelte afdeling vil tælle i den samlede stilling.
Er du ikke med på et hold endnu, kan du let tilmelde dig et eller oprette et selv under ”Teams” på Zwiftpower.com.
Det er hver rytters og holds 6 bedste løb (målt udelukkende på point) af de 8 afdelinger, som vil tælle med i det samlede klassement. Dette gælder både det individuelle klassement og holdklassementet.
Rykker man som rytter op i kategori undervejs i serien, vil man ikke få sine point med over i sin nye kategori.
Ovenstående pointsystem og regler gælder for samtlige klasser.
Styr på det praktiske? Vi har rådene parat.
Favoritterne
Herunder følger den foreløbige startlistes højest rangerede ryttere på Zwiftpower.com-ranglisten samt udvalgte navne. Favoritlisten vil blive opdateret, efterhånden som flere ryttere tilmelder sig op mod løbet.
9. Johan Gren | Team SZ | |||||
10. Nicklas Pedersen | Team PO Auto | |||||
27. Haavard Gjeldnes | Vikings | |||||
52. Brage Bergeng | Vikings | |||||
92. Martin Mortensen | DBR | |||||
105. Simon Nielsen | Fusion ECT | |||||
109. Anders Foldager | Lidderkals Cycling | |||||
133. Jeppe Falk | Fusion ECT | |||||
145. Jesper Attermann | Fusion ECT | |||||
146. Dennis Lock | Fusion ECT | |||||
150. Thomas Maaløe | Fusion ECT | |||||
153. Kjetil Farup | Vikings | |||||
164. Mads Rahbek | Team PO Auto og BHS - PL Beton Bornholm | |||||
169. Qinyin Zhou | Team Cryo-Gen | |||||
170. Anders Moustgaard | Team PO Auto | |||||
187. Jonas Abrahamsen | Uno-X Norwegian Development Team | |||||
189. Jeppe Tolbøll | Fusion ECT | |||||
228. Emil Toudal | Team PO Auto og BHS - PL Beton Bornholm | |||||
272. Martin Hammer Larsen | Team PO Auto | |||||
284. Gary Muller | ||||||
318. Kristian Sobota | Team PO Auto | |||||
319. Christian Moxon | BRT | |||||
321. Jesper Andreasen | Team PO Auto | |||||
360. Frederik Muff | Team PO Auto og BHS - PL Beton Bornholm |
Andre spændende navne inkluderer:
Mathias Bregnhøj | Team PO Auto og BHS - PL Beton Bornholm | ||||||
Bekim Christensen | Triatlet og tidligere Team CSC | ||||||
Marcus Sander Hansen | Team PO Auto og BHS - PL Beton Bornholm | ||||||
Benjamin Hertz | Team PO Auto og BHS - PL Beton Bornholm | ||||||
Morten Hulgaard | Uno-X Norwegian Development Team | ||||||
Thomas Rald Kaspersen | Team PO Auto og BHS - PL Beton Bornholm | ||||||
Mathias Matz | Team PO Auto og BHS - PL Beton Bornholm | ||||||
Gustav Heby Pedersen | Fusion Development og ungdomseuropamester i MTB | ||||||
Jacques Jan Van Rensburg | Tidligere Team Dimension Data | ||||||
Torkil Vehye | Fusion Development og Riwal Readynez | ||||||
Syver Wærsted | Uno-X Norwegian Development Team |
OPDATERING 1:
Følgende ryttere har nu også meldt sig til løbet:
Mattias Lundqvist (nr. 51 på ZP og fra Team SZ), Jon Addison (nr. 196 på ZP og fra DigDeepCoaching) og Lasse Hansen (nr. 314 på ZP og fra DBR).
OPDATERING 2:
Dan Berthelsen (nr. 130 på ZP og fra DBR) og Staffan Hopstadius (nr. 447 på ZP og fra Team SZ).
OPDATERING 3:
Vidar Mehl (nr. 40 på ZP, norsk mester og fra Kalas eSRT), Martin Goikoetxea Conde (nr. 283 på ZP og fra BBP EUS) og Erik Resell (Uno-X Norwegian Development Team).
OPDATERING 4:
Yannick Martinez (tidligere Team Europcar og Delko Marseille), Anders Frisk (nr. 249 på ZP og fra Team SZ) og Søren Bay (nr. 109 på ZP, dansk mester 2018 og fra Fusion ECT).
OPDATERING 5:
Øivind Lukkedal (Nr. 478 på ZP og fra Joker), Tomas Cuevas (Nr. 475 på ZP og fra Team ZF), Marvyn Loiseaux (Nr. 325 på ZP og fra H Pyrenees) og George Moore (Nr. 357 på ZP og fra DigDeepCoaching).
I alt har 785 ryttere tilmeldt sig løbet tirsdag aften.
De er fordelt på 204 i A-klassen, 262 i B-klassen, 195 i C-klassen, 56 i D-klassen og 68 i E-klassen.
Uno-X Cup er lavet i samarbejde med Feltet.dk og Danmarks Cykle Union samt sponsorerne Elite, Zakobo, SIS og Amaton
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger