Gravel disciplinen har for længst etableret sig som en disciplin, som har fået tag i de danske motionister og naturligvis også hos os på Feltet. dk Gravel giver en anden form for frihed og langt flere muligheder for at vælge det terræn, du vil køre i. Om du så gør det på en gravelcykel eller du bruger din racercykel med lidt bredere dæk, er helt op til dig selv.
Her på Feltet.dk har vi fået lov til at teste en Principia gravelcykel i løbet af de næste 6 måneder, og det giver nogle helt andre perspektiver for at teste udstyr, når man har det i så lang tid; man ser, hvordan slid påvirker køreoplevelsen, hvilke komponenter er særlig sårbare, man kan teste forskelligt gravel-specifikt udstyr på cyklen osv.
Pricipia Gravel Carbon
Er baseret på en carbon ramme med gravel-specifik geometri. Hvad betyder det så? Det er svært at sige præcist, da hver producent har deres egen tilgang til, hvad en gravel specifik geometri er. Men lad mig tage udgangspunkt i en sammenligning mellem Pricipia's landevejsracer og den gravelcykel, som vi har lånt.
Reach er cirka det samme for de to modeller, men stack er 5 cm højere på gravelcyklen. Kronrørsvinklen er næsten to grader mindre for gravelcyklen, krankboksen sidder en cm lavere og kædestagene er 2,5 cm længere.
Alle disse ændringer bevirker, at du får en cykel, hvor du sidder mere oprejst med et bedre overblik, den kører mere stabilt, da akselafstanden er væsentlig længere og tyngdepunktet er lavere.
Dette var den meget korte version, men det giver et meget godt billede af, hvordan en gravelcykel er at køre på i sammenligning med en racercykel.
Som det bør være på en gravel ramme, er den udstyret med masser af monteringspunkter til flaskeholdere og tasker, hvis man ønsker at bruge den til bikepacking eller længere ture.
Der er skruehuller til montering af en taske oven på overrøret og på siden af forgaflen, naturligvis til to flaskeholdere inden for rammen samt til en flaskeholder i bunden af skrårøret. Desuden er der huller til montering af skærme.
Vores testcykel er udstyret en affjedret forgaffel af mærket HiRide. Det er en forgaffel med 20 mm affjedring indbygget i stilken og vandringen er hydraulisk dæmpet - og med en drejeknob kan man låse affjedringen. Stivheden er baseret på en fjeder, der ligger inden i stilken, og der findes tre forskellige hårdheder samt tre forskellige preload skiver, som man kan kombinere med de forskellige fjedre.
Derved burde man kunne finde en kombination, der passer til ens vægt.
Drivlinien er sammensat af komponenter fra Shimano’s gravel serie, GRX. Vi har fået den i et 1x11 gears setup - med en Di2 bagskifter og altså en enkelt klinge foran. Bremserne er naturligvis skivebremser og også fra GRX-serien.
Hjulene af mærket Lite, det er ikke et mærke, som jeg har hørt om før. De er desværre ikke tubeless ready, hvilket er et must for gravel-cyklen, men jeg vil se, om jeg med mine bikehacking-skills kan få de monterede dæk, Panaracer Gravelking SK, sat op tubeless alligevel.
Hvordan skal jeg teste?
Jeg skal først og fremmest køre en masse ture - gerne lange, så jeg kan mærke, hvordan cyklen er at sidde på over mange timer, derudover skal jeg også køre nogle bikepacking ture, så jeg ser, hvordan cyklen er at håndtere, når der er bagage på cyklen. Det er også min intention at komme til at køre et gravelløb eller to.
Derudover skal cyklen fungere som testbænk for eventuelt gravel specifikt udstyr, som vi får til test her på Feltet.dk. Det kan være hjul, dæk, tasker eller andet.
Jeg håber, du vil følge med i de kommende seks månder.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger