02.06.2015 @ 17:35

I weekenden afvikles Nordjylland Rundt og arrangørerne har flere nye og forbedringer tiltag til 2015 udgaven af løbet.

Lørdag den 6. juni vrimler det med cykelryttere fra Aalborg Kasserne. Tidligt fra morgenstunden - allerede klokken 6.00 lyder startskuddet til det første felt på 50 ryttere, som skal af sted på hele 305 km rundt i Nordjylland og ikke mindre en 2000 højdemeter skal forceres. Den (meget) tidlige start har arrangørerne nøje planlagt ud fra en ønske om at komme langt ud på ruten for skabe spredning i de mange felter inden lørdag formiddag trafikken tager til frem mod middag. Netop trafik er noget, at det der på dele af ruten kan vente rytterne, da der samme dag holdes Hjallerup Marked. Heldigvis for trafikafviklingen ligger ingen af de fem ruter på 25, 75, 130, 190 og 305 km igennem Hjallerup, men ruterne krydser nogle af indfaldsvejene til Hjallerup.
 

For de to arrangerende cykelklubber Cykle Club Hjørring og Aalborg Cykle-Ring er det afgørende, at netop planlægning og koordinering er i fokus for at undgå trafikale konflikter. Cykelrytterne opfordres til at vise hensyn i trafikken og sende bilisterne et venligt smil og omvendt håber cykelfolket på at bilisterne også viser tålmodighed og nedsætter hastigheden, når de møder de cyklende. 


Hvad er det så arrangørerne påtænker af nye tiltag?

Der skabes endnu mere stemning og service ved depoterne forklarer Per Bundgaard fra CC Hjørring til Motionsfeltet.dk

"Dette kommer af, at vi har modtaget rigtig mange positive tilbagemeldinger i forhold til den nuværende service i depoterne. Og mange fremhæver stemningen og servicen i Dronninglund-depotet. Det er ganske enkelt et super fedt sted - en “oase i ørknen”, som en 2014-deltagerne skrev som feedback på sidste års løb. Dronninglund-depotet er forbilledet for et godt depot langs ruten," forklarer Per Bundgaard. 
 

"Der arbejdes også på at forbedre energi-udleveringen, der er for meget spild, og vi vil gerne sørge for, at rytterne oplever at den udleverede energi og forplejning er passende - uden at vi bagefter skal smide frugt og halve energibarer væk. Et andet tiltag i år er, at løbet startes en time før på 305 km-ruten, det er for at få rytterne af sted, inden der kommer for megen sommertrafik - og at de sidste ryttere på ruten kommer i mål, inden det bliver mørkt. Den maksimale tid for de 305 km er fastsat til 15 timer. Herefter samles eventuelle ryttere op af løbets ”fejeblad”-bilen, der kører bag ved rytterne med en ”kost” og ”fejer” ryttere op."
 

2015-udgaven byder, som i 2014 på “den nye” 190 km rute. Her deltog over 250 deltagere - og et kvalitetsløft vil kunne opleves i depotet i Østervrå. Med endnu bedre forplejning og gode toiletforhold, men ellers bevares alt det gode ved denne flotte rute, som blandt andet snor sig rundt om den Jyske Ås. Der er ingen tvivl om at denne distance passer mange rytteres ønsker og behov for distance. Sidste år deltog en stor gruppe af ryttere fra Bjæverskov, der netop gennemførte distancen, og de har givet mange gode tilbagemeldinger fra den nye 190 km rute. Ryttererne fra Bjæverskov har også meldt deres deltagelse i dette års Nordjylland Rundt og benytter også lejligheden til et weekendophold her i Nordjylland," tilføjer Per Bundgaard. 

 

Nordjylland Rundt tilbyder 5 ruter 305 km, 190 km, 130 km, 75 km og endelig den familievenlige 25 km-ruter rundt om Hammer Bakker.

Læs mere om Nordjylland Rundt og tilmeld dig på www.nordjyllandrundt.dk

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Vi kunne også nævne VM i Australien, hvor han lå i en særdeles fordelagtig position og så bare - ligesom de øvrige udbrydere helt i front - gik helt i stå til sidst, fordi de kørte sygt taktisk. Han har i hvert fald af og til virket som om, at han har fået gummiben i afgørende situationer... I dag ærgrede han sig (kunne jeg se i pressen) over, at han ikke var gået med, da favoritterne rykkede over den næstsidste stigning. Der skete det, at Skjelmose kørte overdrevet forsigtigt, fordi han ikke stolede på sig selv. I stedet skulle han bruge en masse kræfter på et lukke hullet. Men han sagde bagefter, at han egentlig tror, at han godt kunne være gået med i rykket, men her fik han altså nok igen en form for "gummiben" og tog en forkert beslutning. Dog kom han med modstridende udmeldinger, for til Feltet.dk har han sagt, at han havde en dårlig dag og følte sig dårligt kørende. Så det kan jo være lidt både og. Ellers har han kørt fornuftigt og meget taktisk i Vuelta´en. Hans kørsel minder egentlig lidt om Fuglsang i de Grand Tour´s hvor han kørte for klassementet. Han tager ingen chancer og prøver bare at køre konservativt og hænge i. Jeg tænker f.eks. på den GIRO i 2019, hvor Fuglen blev nr. 6 (en relativt svagt besat Giro det år, hvor Tao Geoghegan Hart vandt). Efter at have kørt helt anonymt, men taktisk klogt og bare havde prøvet at hænge med hver dag. En Giro, hvor hans bedste etapeplacering blev en 4. plads. - Jeg mener dog, at Skjelmose er hurtigere end Fuglsang nogensinde har været eller var og derfor burde han i højere grad end Fuglen kunne gå med i de ryk, som vi ser fra favoritterne. Der var Fuglsang undskyldt, i og med han aldrig helt havde det ryk til at gå med og derfor blev nødt til at køre lidt konservativt og finde sit eget tempo. Men Skjelmose HAR jo tempoet i sig, mener jeg... Jeg lagde også mærke til, at Skjelmose før lørdagens etape skrev, at han var "bange" (for at kikse). Måske har han et problem med at leve op til pres, både fra sig selv og omgivelserne. Nu må vi se om han ender som nr. 5 eller 6. Men vinder han ungdomstrøjen og bliver nr. 5-6 stykker, har det været en absolut godkendt Vuelta af Skjelmose. Så må tiden vise, om han har det i sig, som der skal til for at kæmpe om podiet i en Grand Tour de kommende år. Eller om det er bedre, at han satser på mesterskabsløbene eller klassikerne, hvor han jo især i Ardennerne viste et stort potentiale i 2023. Jeg synes stadig, at han mangler lidt for at kunne køre med de allerbedste i en Grand Tour. Men han har vist sig mere holdbar end tidligere og har om ikke andet vist, at han godt kan køre en Top 5-10 stykker. Det kunne Fuglsang jo også, da han blev nr. 7 i Touren og nr. 6 i Giro´en som sine bedste klassementsresultater i Grand Tours. Spørgsmålet er, om Skjelmose nogensinde bliver god nok til at køre om mere end en Top 5-10 stykker i en Grand Tour. Hvis ikke risikerer han at ende som en Fuglsang, der satsede for meget på Grand Tours og først i en sen alder begyndte at indse, at hans virkelige force var endagsløbene... Når dette er sagt, så er han kun 23 år og jeg synes det er helt fair, at han de næste par år prøver at se, hvor langt han kan drive det i Grand Tours. Det ville jo også være ærgerligt, hvis han aldrig får prøvet sig af der. Men som jeg har skrevet før, tror jeg egentlig stadig, at han typemæssigt er mere en klassikerrytter eller en mesterskabsrytter. Men det må tiden vise. ;) Om ikke andet har han da nu vist, at han ikke er uden potentiale for at køre omkring Top 5 i en Grand Tour. Derfor er det nok også fair nok, hvis han igen næste år vil prøve sig af i enten Giro´en, Tour´en eller Vuelta´en. Blot håber jeg, at han ikke helt glemmer endagsløbene, som en vis Vingegaard jo har gjort!Tour of Britain 2024 afrundes med en flad etape, der køres i et vindblæst kystområde, hvorfor en regulær massespurt kan blive forpurret af sidevindsræs, der også kan ændre klassementet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_of_britain_2024/ takker - jeg er helt på bar bund med kassetter, så der er nok at sætte sig ind i. jeg troede vist, naivt nok, at det mest var “11 gear, det er den her fra Shimano, værsgo’”… hvilket det vel også er, med lidt ekstra oveni. At kunne bruge samme kæde ville være helt optimalt. Det kuperede, italienske endagsløb GP Industria & Artigianato har i et forsøg på at tiltrække større navne indtaget en ny plads i september måned, men kun tre WorldTour-hold er til start. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_gp_industria_amp_artigianato_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet