Hvorfor blive sponsor for et WorldTour-hold?
Foto: LaPresse - Di Alberto / Ferrari / Paolone / Alpozzi
18.05.2018 @ 16:36

Der er kamp om sportssponsoraterne, og virksomhederne får utallige tilbud om sponsorater på alt fra udstyr til madvarer. Men hvorfor vælger virksomheder cykelsporten fremfor andre sponsorater? Hos Feltet.dk besluttede vi os for at undersøge dette.

Hvad skal der egentligt til for at drive et stort cykelhold økonomisk? Egentligt ikke meget mere end hvad en Superligaklub i fodbold har af budget. Et mindre hold som FDJ har i mange år kørt med et budget på cirka 50 millioner kroner. Det er altså nok til at være en fast del af de store cykelløb og komme med i cykelsportens diamant - Tour de France. 

Men hvorfor giver det mening at sponsorere et cykelhold fremfor et fodboldhold? I cykelsporten kan du f.eks. modsat fodbold få holdet opkaldt efter din virksomhed. Det har gulvfirmaet Quick-Step Floors f.eks. gjort i mange år, og hver gang verdens mest vindende cykelhold kører først over målstregen, så bliver virksomheden eksponeret, hvilket sponsorer ikke gør på samme måde, når Real Madrid vinder i fodbold. Her bliver sponsornavnet ikke nævnt. Dette faktum gør cykelsponsoraterne særligt attraktive for virksomhederne. 

Danmark er en sand cykelnation

At cykling er en folkesag i Danmark, kan der vist ikke være tvivl om. Faktisk cyklede danskerne hele 2,86 milliarder kilometer i 2017. Det svarer til et gennemsnit på 1,6 km om dagen for hver dansker. Hertil tog vi cyklen lidt over hver fjerde gang, når vi bevægede os mindre end fem kilometer fra A til B. 16% af gangene valgte vi cyklen fremfor et andet transportmiddel uanset længden af vores rejse. Det er imponerende tal, som, ifølge Vejdirektoratets rapport "Nøgletal om vejtransport" og Cycling Embassy of Denmarks "Facts about Cycling in Denmark" gør Danmark til Europas andenstørste cykelnation - kun overgået af Holland.
 

Og netop i disse tal ses en af grundende til den store interesse for sponsorater af cykelholdene. Danskernes opbakningen til cykling viser sig nemlig ligeledes i interessen for de professionelle cykelløb, og mange cykelfans sidder i øjeblikket klistret til skærmen for at se Giro d’Italia.


Her vil seerne kunne følge Quick-Step Floors og danske Michael Mørkøv. Storholdet bærer for fjerde sæson i træk det blå og gule logo fra dagligvarekæden Lidl på trøjerne.

Foto: Quick-Step Floors bærer for fjerde år i træk det velkendte Lidl-logo 

Sponsoratet er et eksempel på, at de professionelle cykelhold er attraktive for virksomhederne på flere niveauer - og ikke kun via holdnavnene: 


”Danmark er i den grad en cykelnation med en stærk tradition for at tage den tohjulede på arbejde, i skole eller for motionens skyld. Hertil har vi også nogle fantastisk professionelle ryttere, som gang på gang markerer sig i de store løb,” forklarer marketingchef for Lidl, Heidi Vittrup til Feltet.dk. Hun tilføjer:
 

”Disse stolte traditioner vil vi selvfølgelig gerne bakke op om i Lidl. Derfor er det helt naturligt for os at sponsorere et cykelhold som Quick-Step Floors.”

 

Sponsoratet følger Lidls strategi
Tiden hvor virksomhederne kommer med en pose penge og får et logo på tøjet er efterhånden mere og mere sjældent set. Der skal mere til, og sponsoraterne skal indgå i en større sammenhæng.

Flere og flere virksomheder arbejder med deres sponsorater, og det gør man også hos Lidl, hvor titlen af ”Official Fresh Food Partner” relaterer sig direkte til et af kædens vigtigste fokusområder, som er friskt frugt og grønt. Et fokus, som har resulteret i, at Lidl Bondovej i Odense og Lidl Thisted begge har vundet Landbrug & Fødevarers ”Frugt- og Grøntpris” i henholdsvis 2015 og 2017.


Foto: Quick-Step Floors og Michael Mørkøv har allerede markeret sig i året Giro d’Italia.

 

Dette er ikke gået ubemærket hen for Michael Mørkøv, som glæder sig over samarbejdet med Lidl: “Som alle cykelryttere har jeg et stærkt personligt fokus på træning, sundhed og ikke mindst kost. For at kunne præstere på højeste niveau, skal alt dette passe sammen, og her er maden selvfølgelig meget vigtig. Derfor er jeg glad for, at Lidl engagerer sig i cykelsporten som sponsor for mit hold, Quick-Step Floors. For uden mad og drikke duer helten ikke - uanset om man giver den gas på landevejen eller følger løbet fra hjemmefronten.”

 

Lidl er for fjerde sæson i træk Official Fresh Food Partner for Quick-Step Floors, og holdet bliver fulgt tæt af de mange cykelinteresserede Lidl-ansatte rundt omkring i landet.
 

”Frisk frugt og grønt er en mærkesag i Lidl, og det er derfor en ære at være Official Fresh Food Partner for Quick-Step Floors. Vi glæder os til at vise flaget endnu mere i Giroen og de kommende løb, og så krydser vi selvfølgelig fingre for Michael Mørkøv og de andre danske ryttere," smiler Heidi Vittrup. 
 

Du kan følge Quick-Step Floors og resten af feltet i årets Giro d’Italia helt frem til løbets afslutning i Rom den 27. maj. Indtil videre er det blevet til to etapesejre til italienske Elia Viviani efter stor hjælp fra Mørkøv.

Se Elia Viviani fortælle om sponsoratet med Lidl og QuickStep, som han skiftede til forud for denne sæson. 

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet