Hvis du ikke ved præcis, hvilke reflekser der er lovpligtige på din cykel, så er du langt fra den eneste. Den årlige refleksundersøgelse foretaget af Codan og Børneulykkesfonden viser nemlig, at næsten hver femte cyklist ikke har den fjerneste anelse om, hvilke reflekser der lovmæssigt skal være monteret på cyklen.
Den ældre generation har generelt bedre styr på de lovpligtige reflekser, mens næsten hver tredje af de yngre cyklister mellem 15-34 år er i vildrede.
”En stor del af de unge cyklister kender ikke reglerne for cykelreflekser. Det peger på, at alle der arbejder med trafiksikkerhed skal blive bedre til at oplyse om reflekser og deres betydning for trafiksikkerheden,” siger Camilla Amstrup, der er privatdirektør hos Codan og bestyrelsesformand for Børneulykkesfonden.
Mere end hver tredje cykel i hovedstadsområdet er rent faktisk ulovlig
Næsten hver fjerde cyklist svarer, at de ikke har den lovpligtige hvide refleks foran på cyklen. Og det samme billede gør sig gældende for reflekserne i hjulene.
Særligt cyklerne i Region Hovedstaden mangler de lovpligtige reflekser. Samlet set har 34 pct. af cyklisterne i Region Hovedstaden ikke den lovpligtige hvide refleks monteret foran på cyklen, mens 40 pct. har ikke monteret den lovpligtige røde refleks bagpå.
”Det er bekymrende, at det netop er i hovedstadsområdet, vi ser de største mangler på cyklerne. I de store byer er der typisk meget trafik og aktivitet, og dermed risiko for at blive overset. Hvert fjerde cykeluheld sker i mørke, så der er god grund til at få styr på synligheden,” lyder vurderingen fra Camilla Amstrup.
Hellere cykelkurv end refleks
Til trods for at reflekser kan mindske risikoen for at blive påkørt i trafikken med 85 procent, så får de ikke den opmærksomhed de fortjener. Cyklisterne vil nemlig nødigst undvære deres cykelkurv, regnjakke eller pumpe fremfor en ekstra refleks på overtøjet.
Til gengæld står cykelhjelmen som nummer ét på listen over ting, som cyklisterne helst vil have med på turen: "Næsten halvdelen af de danske cyklister vil helst have deres cykelhjelm med på turen, og det er meget positivt. Det tyder på, at cyklisterne generelt prioriterer trafiksikkerheden, men mangler viden om, hvor effektive reflekser rent faktisk er i forhold til at reducere risikoen for ulykker i trafikken,” siger Camilla Amstrup.
Det fremgår også af undersøgelsen, at mere end hver tredje bilist har overset en cyklist eller fodgænger, fordi de ikke bar reflekser eller lygter.
Data fra undersøgelsen
• 22 pct. af de danske cyklister svarer, at de ikke ved, hvilke reflekser der er lovpligtige
• Kun 13 pct. af de 50-64-årige cyklister ved ikke, hvilke reflekser der er lovpligtige på cyklen, mens det samme tal for de 15-34-årige er helt oppe på 27 pct.
• Undersøgelsen er gennemført for Codan og Børneulykkesfonden af Epinion. Undersøgelsen er baseret på i alt 1.004 gennemførte interview med repræsentativt udvalgte danskere i alderen 15 til 64 år i perioden 22.-27. september 2017.
Hvilke reflekser har du på din cykel (multiple choice for cyklister)
• 76 pct. bagpå (rød/katteøje)
• 74 pct. begge pedaler (gul)
• 68 pct. foran (hvid)
• 63 pct. hvert hjul så det kan ses fra siden (gul brik eller hvid stribe på dæk)
Det vil cyklisterne nødigst undvære på cykelturen
• 47 pct. cykelhjelm
• 15 pct. cykelkurv
• 8 pct. regnjakke
• 7 pct. cykelpumpe
• 4 pct. buksespænde
• 4 pct. løsthængende refleks (f.eks. monteret på overtøj)
Sådan er kravene til cyklernes reflekser og lys
• En rød refleks bagpå
• En hvid refleks foran
• Mindst én gul refleks i hvert hjul, der er synlig fra siden, eller en hvid refleksstribe på siden af dækket eller fælgen
• Mindst to gule reflekser, der bevæges under kørsel, og som er synlige bagfra (typisk pedalreflekser)
• Alle cykler skal desuden have lys på fra solnedgang til solopgang og i øvrigt i usigtbart vejr, for eksempel i tåge og tæt snevejr.
• En cykel med to hjul skal udstyres med mindst én forlygte og mindst én baglygte.
• En cykellygte skal være tydeligt synlig på mindst 300 meters afstand uden at virke blændende.
• Lygten skal desuden være synlig fra siden.
• En forlygte må gerne lyse gult, hvidt eller blåligt. Hvis den lyser gult, må den ikke blinke. Hvis den lyser hvidt eller blåt, må den gerne blinke.
• Hvis lygten blinker, skal den gøre det med mindst 120 blink i minuttet.
• Baglygten skal lyse rødt. En baglygte må også gerne blinke. Det skal i så fald ske med mindst 120 blink pr. minut.
Mangler du reflekser eller lygter, så find dine kommende produkter på Velomio.com.
Kilder: Codan og Cyklistforbundet.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger