06.03.2015 @ 09:16

Enkeltstart, Pastaparty og meget mere, der bliver virkelig gang i den til årets Grejsdalsløb. 

Meget er sket siden det første Grejsdalsløb blev skudt i gang tilbage i 1989. Som et resultat af den udvikling løbet har gennemgået, har der løbende været behov for justeringer, og løbet i 2015 er ingen undtagelse.

 

Igen i år får deltagerne i Grejsdalsløbet mulighed for at prøve kræfter med en 15 km. lang enkeltstart, dagen før selve løbet. Ruten er den samme rute som blev anvendt i Post Danmark Rundt i 1995, hvor Bjarne Riis med fantastisk kørsel vandt løbet.

 

Starten går i udkanten af byen og der køres på Ibæk Strandvej langs Vejle Fjords sydside. Efter ca. 4 km. drejes op af Ibækvej, der stiger de næste ca. 2 km. til Vejle Golfklub. Her skal rytterne til venstre 2 gange inden nedkørslen på Munkebjerg og tilbage til mål langs stranden.

 

Lørdag eftermiddag starter udlevering af startnumre. Udleveringen finder sted I DGI-Huset, hvor der også vil være udstilling fra vore samarbejdspartnere, og mulighed for at lave en god handel.

 

Lørdag aften afholdes det traditionelle pastaparty, ligeledes I DGI-huset. Menuen er sammensat I samarbejde med DGI-husets dygtige kokketeam, og godkendt af diætist, så der bliver givet den bedst mulige ernæringsmæssige forberedelse til søndagens strabadser.

Under pastapartyet vil triatleten Rasmus Henning holde et spændende indlæg om sport og ernæring, og sikkert også fortælle en enkelt anecdote eller to fra sin active karriere.

 

En af de mest synlige nyheder i 2015 er et nyt samarbejde med Gaiasport omkring levering af energiprodukter. Gaiasport er leverandør af en række forskellige energiprodukter, som GU Energy, Bonk Breaker og  Beet It sport og en lang række andre spændende produkter til aktive idrætsfolk.

 

Ruterne har fået et serviceeftersyn og et par kritiske passager er blevet gjort mere sikre, således at uhensigtsmæssige krydsninger kan undgås. Det gælder f.eks. ved Haraldskær i Vejle Ådal og sløjfen ved Refsgårde og Egtvedpigens Grav er vendt om, så forløbet er langt mere optimalt.

 

Banedanmark har gang i en større genopbygning af jernbanebroen for enden af Grejsdalen. Det har derfor været nødvendigt, midlertidigt, at lave en ruteomlægning, hvilket har givet et par nye bakker samt en ganske spændende nedkørsel i den første del af ruten. 35 kilometer ruten er lagt om, således den nu følger en del af de øvrige ruter, og depotet ved Fårup Sø er flyttet til Engum Skole. En anden markant fornyelse er flytningen af start- og målområdet samt udstillingsområdet.

 

Hidtil har Grejsdalsløbets start- og målområdet været på østsiden af DGI-huset, mellem DGI-huset, Vejle Center Hotel og Vejle Bibliotek. Dette flyttes i 2015 til vestsiden af DGI-huset hvor forholdende er mere optimale for deltagere og arrangører.  Flytningen af start- og målområdet åbner mulighed for at rykke Expo-området indendørs, således at udstillere får langt bedre forhold at præsentere sine produkter og deltagerne vil i ro og mag og uden hensyn til vejret kunne se de mange spændende nyheder.

 

Også forplejningen på depoter og i målområde er justeret, og alle deltagere bliver nu tilbudt, en ret varm mad, efter krydsning af målstregen. Det vil blive muligt at vælge mellem 2 forskellige retter, så de udpinte kroppe kan restituere bedst muligt.

 

Tilmeldingen til årets udgave af Grejsdalsløbet forløber planmæssigt, med et lille forspring til samme tidspunkt sidste år, hvorfor der forventes udsolgt lidt tidligere end i 2014.

 

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Tour de Romandie Féminin 2024 når sin afslutning på en kuperet 3. etape, der er på vippen til, om de regulære sprintere vil kunne komme frem til at spurte om sejren. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_3_etape_af_tour_de_romandie_fminin_2024/ Vi kunne også nævne VM i Australien, hvor han lå i en særdeles fordelagtig position og så bare - ligesom de øvrige udbrydere helt i front - gik helt i stå til sidst, fordi de kørte sygt taktisk. Han har i hvert fald af og til virket som om, at han har fået gummiben i afgørende situationer... I dag ærgrede han sig (kunne jeg se i pressen) over, at han ikke var gået med, da favoritterne rykkede over den næstsidste stigning. Der skete det, at Skjelmose kørte overdrevet forsigtigt, fordi han ikke stolede på sig selv. I stedet skulle han bruge en masse kræfter på et lukke hullet. Men han sagde bagefter, at han egentlig tror, at han godt kunne være gået med i rykket, men her fik han altså nok igen en form for "gummiben" og tog en forkert beslutning. Dog kom han med modstridende udmeldinger, for til Feltet.dk har han sagt, at han havde en dårlig dag og følte sig dårligt kørende. Så det kan jo være lidt både og. Ellers har han kørt fornuftigt og meget taktisk i Vuelta´en. Hans kørsel minder egentlig lidt om Fuglsang i de Grand Tour´s hvor han kørte for klassementet. Han tager ingen chancer og prøver bare at køre konservativt og hænge i. Jeg tænker f.eks. på den GIRO i 2019, hvor Fuglen blev nr. 6 (en relativt svagt besat Giro det år, hvor Tao Geoghegan Hart vandt). Efter at have kørt helt anonymt, men taktisk klogt og bare havde prøvet at hænge med hver dag. En Giro, hvor hans bedste etapeplacering blev en 4. plads. - Jeg mener dog, at Skjelmose er hurtigere end Fuglsang nogensinde har været eller var og derfor burde han i højere grad end Fuglen kunne gå med i de ryk, som vi ser fra favoritterne. Der var Fuglsang undskyldt, i og med han aldrig helt havde det ryk til at gå med og derfor blev nødt til at køre lidt konservativt og finde sit eget tempo. Men Skjelmose HAR jo tempoet i sig, mener jeg... Jeg lagde også mærke til, at Skjelmose før lørdagens etape skrev, at han var "bange" (for at kikse). Måske har han et problem med at leve op til pres, både fra sig selv og omgivelserne. Nu må vi se om han ender som nr. 5 eller 6. Men vinder han ungdomstrøjen og bliver nr. 5-6 stykker, har det været en absolut godkendt Vuelta af Skjelmose. Så må tiden vise, om han har det i sig, som der skal til for at kæmpe om podiet i en Grand Tour de kommende år. Eller om det er bedre, at han satser på mesterskabsløbene eller klassikerne, hvor han jo især i Ardennerne viste et stort potentiale i 2023. Jeg synes stadig, at han mangler lidt for at kunne køre med de allerbedste i en Grand Tour. Men han har vist sig mere holdbar end tidligere og har om ikke andet vist, at han godt kan køre en Top 5-10 stykker. Det kunne Fuglsang jo også, da han blev nr. 7 i Touren og nr. 6 i Giro´en som sine bedste klassementsresultater i Grand Tours. Spørgsmålet er, om Skjelmose nogensinde bliver god nok til at køre om mere end en Top 5-10 stykker i en Grand Tour. Hvis ikke risikerer han at ende som en Fuglsang, der satsede for meget på Grand Tours og først i en sen alder begyndte at indse, at hans virkelige force var endagsløbene... Når dette er sagt, så er han kun 23 år og jeg synes det er helt fair, at han de næste par år prøver at se, hvor langt han kan drive det i Grand Tours. Det ville jo også være ærgerligt, hvis han aldrig får prøvet sig af der. Men som jeg har skrevet før, tror jeg egentlig stadig, at han typemæssigt er mere en klassikerrytter eller en mesterskabsrytter. Men det må tiden vise. ;) Om ikke andet har han da nu vist, at han ikke er uden potentiale for at køre omkring Top 5 i en Grand Tour. Derfor er det nok også fair nok, hvis han igen næste år vil prøve sig af i enten Giro´en, Tour´en eller Vuelta´en. Blot håber jeg, at han ikke helt glemmer endagsløbene, som en vis Vingegaard jo har gjort!Tour of Britain 2024 afrundes med en flad etape, der køres i et vindblæst kystområde, hvorfor en regulær massespurt kan blive forpurret af sidevindsræs, der også kan ændre klassementet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_of_britain_2024/ takker - jeg er helt på bar bund med kassetter, så der er nok at sætte sig ind i. jeg troede vist, naivt nok, at det mest var “11 gear, det er den her fra Shimano, værsgo’”… hvilket det vel også er, med lidt ekstra oveni. At kunne bruge samme kæde ville være helt optimalt.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet