02.10.2020 @ 12:09

Til trods for briefing om potentielle ulve på besøg langs ruten og Covid-19 restriktioner blev Holstebro Gravel 2020 en succes for vores skribent, der her fortæller om det han kalder: Gravel i sin reneste form.

Det er fredag aften og cyklen er vasket, smurt og pakket i bilen. I morgen går turen nemlig til Holstebro, hvor jeg skal deltage i Holstebro Gravel 2020.

 

Det er tredje år i træk, at min tidligere konkurrent - helt tilbage fra drenge klasserne - Martin Gasberg samt Leif Lundstrøm fra DGI vestjylland afholder Holstebro Gravel. Et grusvejsløb på 80 kilometer, der køres på en afmærket rute, så i modsætning til mange andre Gravel Events bliver det ikke nødvendigt, at køre efter en gpx fil. 

 

Martin, Leif og deres frivillige hjælpere har ude på ruten stillet 150 pile, så det er nemt at finde vej. 

 

 

Lørdag den 26. september går starten klokken 10.00, så jeg kører hjemmefra lørdag morgen klokken 8.20 og triller mod Vestjylland. 

 

Jeg er ikke langt fra Holstebro by, da min GPS guider mig til venstre, ind ad en mindre vej, hvor der er lagt betonplader med cirka 50 meters afstand. Det er et militært øvelsesområde jeg befinder mig i og det står klart, at en mindre øvelsesbase danner rammen om løbet. 

 

På selve basen holder et par gamle udtjente kampvogne, der sikkert bliver brugt flittigt, når soldaterne skal trænes til kamp. 

 

 

Jeg pakker mit grej ud og gør mig klar til starten. Jeg henter mit startnummer med tidtagningschip og får mig en god snak om vind og vejr inden vi sendes afsted.

 

Det kan tydeligt mærkes, at alle gør deres bedste for, at leve op til de seneste Covid-19 restriktioner om at holde afstand. 

 

Netop på grund af Covid-19 er alle deltagere også opdelt i 3 heats, som starter med cirka 15 minutters interval. Jeg er i heat 1 sammen med alle dem, der også gerne vil give den noget gas. 

 

Inden starten får vi en grundig briefing omkring rutens forløb. Vi bliver fortalt, at der er reporteret om ulve angreb dagen inden, ikke langt fra dele af ruten, og vi skal derfor være opmærksomme undervejs. 

 

De eneste vilde dyr jeg så, var dog kun et par store krondyr, der hurtigt fik travlt med at komme væk, da vi kom susende derudaf. 

 

 

Vi triller afsted som planlagt, og tempoet bliver hurtigt skruet i vejret. Efter 5-6 kilometer sidder vi fire mand tilbage i frontgruppen. 

 

Eftersom det er længe siden jeg selv har kørt "cykelløb", så kribler det i benene. Jeg laver 4-5 stærke og lange forceringer i træk og efter 20 kilometer sidder vi to mand tilbage i front. Min kammerat Rasmus Højsgaard og mig selv. Vi holder kæden godt stram resten af vejen og selv om de andre er langt bagefter, bliver der ikke snakket så meget. 

LÆS OGSÅ: Tjek vores nye gravelsektion på feltet.dk/gravel

 

Vi skiftes begge to til, at tage nogle lange føringer. Og da vi kommer tilbage til målområdet har vi en tid på 2 timer og 19 minutter på de 80 grusbelagte kilometer. 

 

 

Efter målstregen kommer Martin Gasberg hen til os, og fortæller, at vores tid er ny løbsrekord. 

 

Mit konkurrence gen er stadig intakt og for en gammel væddeløbshest som mig, er det altid fedt at køre stærkt, men også rigtigt fedt, at kunne nyde det. For selvom pulsen er høj og kæden er stram, har det stadig en stor betydning for mig, at cykle i nogle flotte og inspirerende omgivelser. Og netop dette syntes jeg at Holstebro Gravel leverer.

 

 

Ruten er ret flad, og grusvejene er brede og velholdte. Vi kørte både igennem åbne heder, tætte skove og markveje, hvor kreaturerne stod og betragtede os bag deres indhegning. 

 

Ruten og løbsopsætningen minder mig meget om de amerikanske Gravelløb. Mange af deres løb foregår ofte på store brede "Farmer Roads" belagt med grus, masser af "Rolling Hills" og meget få kilometer på asfalteret vej.

 

Noget af det bedste jeg ved, når jeg kører Gravel i Danmark er, at terrænet varierer så ufatteligt meget alt efter hvor man befinder sig i landet - med andre ord det bliver aldrig kedeligt. 

 

 

Holstebro Gravel tilbyder noget for alle. Det er en fantastisk rute for nybegyndere og ryttere der måske ikke er i deres bedste form. 

 

Samtidig er det også en fantastisk rute for dem der gerne vil køre stærkt. Hele ruten er afmærket, gpx fil er ikke nødvendigt, der er ingen tekniske passager. 

 

Det er så at sige Gravel i sin reneste form. 

 

Tak til hele teamet bag arrangementet. Jeg glæder mig til, at opleve den smukke rute og stemningen omkring løbet igen i 2021 - men helst uden COVID-19 restriktioner.


SE VIDEOEN I TOPPEN AF ARTIKLEN, HVOR MATTI BRESCHEL OG JEG VARMER OP TIL GIRO D'ITALIA

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet