08.10.2020 @ 08:00

Ny cykelcomputer fra Garmin, der leverer sublim navigation og tilbyder brugeren unikke træningsprogrammer.

Fakta

Producent: Garmin
Model: Garmin Edge 1030 Plus

Vægt: 124 gram
Features:
- 3.5” farve og touch display

-Kort og navigation med popularitetsruter og automatisk ruteforslag

-Forslag til træningsprogrammer  

Vejledende udsalgspris: 4.999,- kroner


Introduktion

Garmin har i efterhånden mange år været kendt for at lancere nye modeller af deres kendte cykelcomputere.

 

Siden Garmin lancerede Edge 500 i samarbejde med det daværende cykelhold Team Garmin, har GPS-producenten leveret den ene nye model efter den anden.

 

Garmin Edge-serien er blevet de fleste cykelrytteres foretrukne cykelcomputer. I 2017 kom Garmin med deres hidtil største, bedste og dyreste cykelcomputer Edge 1030.

 

Her tre år efter er de nu klar med en kraftig opgradering af denne, nemlig den nye Garmin Edge 1030 Plus.

Vi har hos Feltet.dk haft mulighed for at teste den nye model, og kommer her med vores vurdering af Garmins nye top cykelcomputer.

 

 

Test

Garmin Edge 1030 Plus

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Som altid er det en fornøjelse, at få et Garmin produkt i hænderne. Selve installationen klares nemt via Garmin Connect appen fra telefonen, og indenfor 10 minutter har man sin nye cykelcomputer klar, hvor sensorerne fra pulsbæltet eller wattmåleren også er fundet.

 

Den nye Garmin Edge 1030 Plus har en 3,5” farveskærm som den forrige model, men det rundt om skærmen er nu blevet sort i stedet for hvidt. Ved første øjekast ligner 1030 Plus, da også meget den tidligere model.

 

Men indmaden er blevet kraftigt forbedret. Touch-skærmen er blevet forbedret. Garmin skriver selv, at den er blevet dobbelt så følsom som den tidligere model, og er nu på højde med Edge 830-modellen.

 

Har man skiftet den gamle model ud med en ny Garmin, har man mulighed for at få overført de datasider fra den gamle model til den nye, det samme med sensorer fra wattmålere eller pulsmålere, dette sker via Garmin Connect. 

 

Hvis man tidligere har kørt med en af Garmins andre modeller, er der ikke skete meget i forhold til brugerfladen.

 

Det er stadig en rigtig god oplevelse at navigere rundt. På den nye enhed er software selvfølgelig blevet opdateret, men stadig nem at betjene.

 

Garmin 1030 Plus betjenes hovedsagligt via touch, men den har dog en analog Start/Stop-knap samt en traditionel ’Omgang’-knap (Lap på engelsk). Derudover har den en tænd/sluk knap på siden.

 

Den karakteristiske konfigurering af datafelterne er den samme som tidligere, og her man virkelig mulighed for at personliggøre sine datafelter. Touchskærmen fungerer rigtig godt, og denne tester oplevede ikke problemer med denne.  

 

Garmin har tidligere været kendt for, at deres enheder skulle lades ofte, men den nye model kan holde op til 24 timer, så der kan gå lang tid i mellem man skal lade den.

 

Er 24 timers strøm ikke nok, er Garmin Edge 1030 Plus også kompatibel med den nye Garmin batteripakke, der er et ekstern batteri du kan montere på din cykel, sammen med Garmin cykelcomputeren. Denne har vi også fået mulighed for at teste.

 

 

Navigation og struktureret træning

Den første tur jeg skulle ud på med den nye 1030 Plus var en tur, hvor jeg lod Garmin bestemme, hvor jeg skulle hen.

 

Dette er ikke en ny funktion, det havde den tidligere model også, men jeg var meget imponeret af navigations-delen på den nye model.

 

Den store skærm gør naturligvis, at det er nemt at se kortet, men selvom man ikke har kortet fremme så navigerer den stadig efter den rute man har valgt.

 

Den er blevet kraftigt forbedret med sving-for-sving-navigation og navigations advarsler, der informere rytteren om kraftige sving forude.

 

Ruteberegner delen er også blevet kraftigt forbedret, således at hele oplevelsen med navigationsdelen fungerer hurtigt og mere dynamisk end tidligere modeller denne tester har prøvet.

 

Hvis man ikke har behov for navigationsdelen, kan man i stedet benytte sig af den nye smarte træningsfunktion. Hvis man kan godt kan lide at gå op i watt og puls, så er denne funktion den rette.

 

Det fungerer sådan, at man kan lave struktureret træningsprogrammer på sin Garmin enhed, så man hver gang man tænder enheden får mulighed for at vælge en bestemt type træning.

 

Dette fungerer rigtig godt og er en rigtig smart funktion. Vil man ikke køre den træning som enheden foreslår, er det muligt at trykke nej til dette.

 

Når man taler om struktureret træning, kan man ikke komme udenom træningen på hometrainer, der i disse tider - specielt med træningsplatformen Zwift - er blomstret helt vildt.


Garmin overtog sidste år Tacx, der er kendt for at lave nogle af markedets bedste og smarteste hometrainere. Med den overtagelse har Garmin også fokuseret mere på den del via deres nyeste cykelcomputere, deriblandt Edge 1030-Plus.

 

De har opdateret software og firmware, så det nu er muligt at kontrollere og interagere bedre med sin hometrainer. Dette gælder ikke blot for Tacx hometrainere, men alle hometrainere der har ANT+FE-C protokollen. 

 

 

Tilkoblingsmuligheder

Når man har overstået ens træning, kan Garmin Edge 1030 Plus kobles til Wi-Fi i hjemmet. Ligeså snart enheden fanger netværket overfører den træningsfilen til Garmin Connect, der så fører det videre til Strava, Trainingpeaks eller andre apps man har koblet den op til.

 

Det fungerer lynhurtigt, og er også hurtigere end den normale bluetooth-overførsel. Man har selvfølelig også mulighed for at overføre data via USB-kablet gennem programmet Garmin Express. 

 

På Garmin Connect har man mulighed for at kigge nærmere på ens træning, hvis man har lyst til det.

 

 

Garmin batteripakke

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Sammen med enheden har vi også testet en ekstern batteripakke, som forlænger tiden mellem opladningerne.

 

Med den nye Garmin eksterne batterienhed, er det muligt at køre med Garmin Edge 1030 Plus i 24 timer mere, således man har mulighed for at køre 48 timer uden en opladning Det eksterne batteri passer på Garmins front mount-modeller.

 

I bunden af enheden er der placeret en micro-USB-port og en almindelig USB-port, således man faktisk har mulighed for at lade sin telefon undervejs på cykelturen, dette er virkelig smart.

 

Garmin batteripakke henvender sig helt sikkert til det segment af ryttere, der tager deres cykler på ferie med oppakning og det hele. Her kan batteripakken helt sikkert komme i brug.

 

Prisen er lige omkring 1000,- kroner og det er måske meget for en powerbank, her kan man helt sikkert finde andre alternativer der er billigere. Men har man erhvervet sig 1030 Plus, ville dette også være en god investering, hvis man har for vane at køre rigtig lange ture. 

 



Konklusion

Garmin leverer endnu engang et rigtig godt produkt. Den store skærm, gør det let at se alle sine træningssider og brugerfladen er rigtig nem at navigere rundt i.

 

Disse funktioner var dog også rigtig gode ved den tidligere model. Det der dog helt klart skiller sig ud, er den måde man kan strukturere sin træning via programmer, som Garmin laver i forhold til ens niveau. Dette er et stort plus.

 

Prisen for den nye Garmin er 4.999,- og det er klart i den høje ende af skalaen. Men til prisen får man også en sublim cykelcomputer der kan alt det du har brug for, men også kan rigtig meget som mange ikke har brug for. D

 

erfor skal man nok gøre op med sig selv, om man har brug for alle funktioner.

 

Alt i alt har Garmin endnu engang lavet et rigtig godt produkt, der både henvender sig til motionisten og til den professionelle rytter  

 



Sådan har vi testet: Produktet er blevet testet udendørs i den lunefulde danske sommer, med både regn og sol, men også indendørs på hometrainer.

 

Stillet til rådighed af: Garmin Danmark

TESTRAPPORT

Brand: Garmin

 

Hvad er produktet lavet til?

1030 Plus henvender sig til ryttere på alle niveauer. Batteripakken er til de ryttere der cykler rigtig langt.

 

Hvad er produktets hovedformål?

At måle fart på cyklen og navigere via GPS.  Batteripakken, at være strømforsyning på de lange ture til ens Garmin og telefon  

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

3.5” skærm, mulighed for navigation og træningsprogrammer.


Batteripakken, mulighed for at lade sin telefon

 

Bedøm konstruktion / udførelse

Rigtig god kvalitet og flot design.

 

Bedøm produktets ydeevne

Super ydeevne klarer alle funktioner rigtig godt.

 

Bedøm vægt

Produktet vejer 124 gram og det virker ikke tungt. Batteripakken vejer 132 gram og sammen med 1030 plus bliver det lidt af en klods på frempinden.

 

Bedøm ’Value-for-money’

4.999,- er meget for en cykelcomputer, men vi synes stadig at man får meget for pengene.

 

Batteripakken, som tidligere nævnt er 1000 kroner måske for meget for en powerbank, men man får også et produkt der passer perfekt til din Garmin cykelcomputer. 

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Den store skærm, navigationsdelen og de strukturerede træningsprogrammer.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Nej.

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Prisen er i den højde ende. Men Garmin har endnu engang lavet et produkt, andre producenter vil skæve over til. 

 

Konklusion

Nød du at benytte produktet?

 

Ja. Det var en fornøjelse at køre med Garmin Edge 1030 Plus. Det skyldes i sær de mange fede features.

Batteripakken. Rigtig godt produkt, hvis man nyder at cykle lange ture, hvor man ikke har mulighed for at få ladet sin enheder op.

 

Om testeren:

Alder: 31
Højde: 173
Vægt: 73

Jeg har cyklet i: ni år 
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, Gravel og E-cykling.  

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet