Lørdag den 8. oktober er Simon Andreassen klar til at indtage Rebild Bakker og Rold Skov for andet år i træk, når jagten på 450 MTB-ryttere blæses i gang. Det gør han på sin Specialized S-Works Epic. Cyklen er custom designet efter Simons behov, vejer kun 9,9 kilo og har et splinter nyt-designet gearsæt fra SRAM i modellen Eagle. Vi fangede Simon, som gennemgik cyklen, han skal køre på til Rævejagten.
Sram Eagle © Carsten Snejbjerg
Let og stift hjulsæt
Fælgene er Rovan 29 tommer karbon, som er Specializeds topmodel. Dette giver cyklen et let og stift hjulsæt. Enkelte ryttere kører på 27,5 tommers fælge, men der er ingen, som kører på 26 tommer mere. Et større hjulsæt giver en større kontaktflade med underlaget, hvilket øger stabiliteten i cyklen, når den kører over ujævnheder.
Specialized S-Works Epic © Carsten Snejbjerg
Dækket er 100% gummi, og 0,1 tomme bredere end det jeg kørte på til Red Bull Rævejagt sidste år. Det gør luftkammeret i dækket større, så du kan have et lavere dæktryk med samme følelse i dækket. Fordækkets mønster er mere groft end bagdækkets. Fordækket har kantknopper, så der er mere greb, når jeg ligger mig ned i sving. På bagdækket sidder mønsteret tættere og er ikke nær så groft, så det ruller så godt som muligt. Det er kun, hvis det er super mudret, at bagdækkets mønster skal være groft.
Fordæk © Carsten Snejbjerg
Bagdæk © Carsten Snejbjerg
Jeg kører med 160 skiver, som er de letteste og mindste skiver, man kan køre med. Hvis man er en tung rytter, vil jeg anbefale større skiver, så man bremser bedre.
Forgaffel © Carsten Snejbjerg
Fully
S-Works Epic er en full suspension cykel med en bagdæmper og en støddæmper på forgaflen. Rock Shox er producenten på forgaflens støddæmper, og er det, man kalder en up-side down dæmper - en teknik man har stjålet fra motocross. På den måde er der så lidt vægt som muligt, der bevæger sig op og ned, samtidig med at cyklen bliver stivere i sving, nedkørsler osv. Bagdæmperen er af mærket FOX og er ligesom forgaflen designet til at være intelligent. Det betyder, at støddæmperne først åbner ved ujævnheder. På landevej er de stive, så du ikke kan mærke, at der er affjedring i cyklen.
Frempind © Carsten Snejbjerg
Der er ikke stor forskel på frempinden fra sidste års model, men den falder dog 4 grader mere, så den i år er -21 grader. Det gør cyklen mere aggressiv, så jeg sidder en smule mere aerodynamisk på cyklen. Det betyder ikke det store, men jeg føler, jeg sidder bedre på cyklen.
Chainguide © Carsten Snejbjerg
Jeg vælger at køre med en 15 grams chainguide, som jeg i princippet kan undvære. Men en chainguide kan være essentiel for et løb og kan stensikkert gøre en forskel. For taber du kæden under et løb, kan det være slut. Så de 15 gram kan være guld værd.
Tør du stadig, at du kan køre fra Simon Andreassen? Hvis du får et forspring? Du kan stadigvæk nå at teste dine evner i mod OL-deltageren. Køb dit startnummer til Red Bull Rævejagt.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger