23.06.2020 @ 18:00

I dag præsenterer Specialized næste generation af deres ikoniske Epic-model.

Epic-modellen har været på markedet siden 2002 og nyeste version var altså kørt i stilling her til OL 2020. Til trods for udsættelsen af legene, så kan alverdens mountainbike-ryttere nu få glæde af den nye model alligevel.

 

Vi har helt eksklusivt fået lov at teste den nye Epic op til lanceringsdatoen. Læs med her for at få alle de vigtige opdateringer, samt vores indtryk.

 

 

Epic

Når man udvikler en MTB til brug på World Cup-scenen, handler det i høj grad om effektivitet:


Hvor mange af rytterens watt kan cyklen omsætte til fart, hvor hurtigt og sikkert kan de tekniske nedkørsler køres og hvor hurtigt kan den sprinte, når rytteren når til de sidste meter.

 

Ny ’hjerne’

Specialized har fra starten af Epic’ens levetid, den første udgave kom i 2002, udstyret den med deres automatiske lock-out system, ”Brain”.

 

Systemet fungerer på den måde, at der sidder en inertiventil på venstre side, mens der inden i Brain-enheden sidder et stempel, som støttes op med en fjeder.

 

Når rytteren kører over bump, vil stemplet skubbes ned, så olien nemt kan flyde igennem systemet og give affjedring. Det smarte ved systemet er, at det forbliver lukket selv om rytteren rejser sig i sadlen og accelererer, og derved presser ned på dæmper/forgaffel. Derved er det minimalt, hvad der går tabt af kræfter.

 

Følsomheden kan justeres, så man kan indstille, hvor meget den skal lukke af for rytterens input.


Gennem snart mange år er dette system blevet forfinet, og det har fået en yderligere opdatering på 2021-modellen. Med en ny tuning af systemet, kaldet ’Rx XC Tune’ er der yderligere mulighed for at justere systemet ind, så det passer til den enkeltes kørestil.

 

Med den nye ramme har Specialized integreret den bagerste Brain-ventil yderligere i den bagerste ramme, så den sidder bag ved akslen. Dette skulle øge ventilens følsomhed, samtidig med at det giver mulighed for at placere bremsekaliberen i samlingen mellem kæde- og sadelstræberne.

 

Denne nye placering af bremsekaliberen har givet mulighed for at indbygge mere flex i sadelstræberne til fordel for komforten. Selve ventilens layout er også ændret, så der er en kortere og mere direkte vej fra ventilens olieåbning til dæmperen.

 

Dette skulle give et bedre olieflow, en hurtigere respons og større ”udholdenhed”, så systemet kan blive ved med at yde, selv efter mange belastninger og sammentrækninger under et løb.

 

Specialized’s hold af testryttere, herunder deres World Cup ryttere, har i alt brugt 1850 timer på cyklen for at teste og fintune systemet og det har taget mere end to år at udvikle den nye cykel.

 

 

Lettere ramme

Nu vi taler om rammen: Ud over effektivitet er der et andet parameter, der er ganske afgørende, når vi taler XC World Cup-cykler. Rigtigt gættet; det er vægten.


Specialized har taget et kritisk kig på den eksisterende ramme og fundet besparelser på vægten, samtidig med at den bagerste ramme er blevet 15 % stivere.

 

Den forreste ramme, har de samme stivhedstal som den gamle ramme, for at bevare balancen mellem stivhed og komfort, men ved at forfine rørformer, produktionsmetoder, optimere carbonlayup, samt andre ting, er det lykkes at fjerne dyrebare gram fra rammen.

 

Fact11 Epic-rammen, som er standardrammen, vejer i størrelse large 1969 gram inklusive dæmper.


Fact12 rammen, som bærer den eftertragtede S-Works-titel, har tabt sig 100 gram i forhold til sidste års model, og vejer nu 1869 gram i large med dæmper.

 

Det er bestemt konkurrencedygtige tal og det er her værd at bemærke, at det er for en cykel i størrelse Large, hvor vægten ofte bliver opgivet for en medium.

 

 

Geometri

Med de stadig mere teknisk krævende ruter på World Cuppen, er MTB’ernes geometri også nødt til at tilpasse sig de mere krævende forhold.

 

I hvert fald hvis rytterne skal føle, at de har kontrollen og ikke som passagerer på en løbsk rodeotyr, når de svære nedkørsler skal forceres.


Dette gælder naturligvis ikke kun verdenseliten, men i høj grad de weekendkrigere, som er dem der køber produkterne.

 

Tilbage til geometrien; her har Specialized taget trenden med ”longer, lower and slacker” til sig.


Med en kronrørsvinkel på 67,5 grader, er den nye Epic hele 2 grader mere slack end den gamle. Det lyder ikke af meget, men det gør en verden til forskel. Det vender vi tilbage til.

 

Med en mere slack kronrørsvinkel, er det en god ide at montere kortere frempind for at bevare en hurtig og kontrollerbar styring, så derfor har Specialized monteret kortere frempind samtidig med, at de har forøget reach tilsvarende på rammen for at kompensere for den korte frempind.


På den Large jeg har haft til test, er der monteret en 70 millimeter frempind.

 

Desuden er krankboksen sænket med 9 millimeter med deraf lavere tyngdepunkt til følge.

 

Hvis man kigger på disse tal, skulle man ikke tro, at vi taler om en 100 millimeter full suspension XC-racer, men snarere en 130 millimeter full suspension trail-cykel.

 

Så Specialized har virkelig taget et stort skridt i forhold til en progressiv geometri i forhold til nogle af de andre producenter, der præsenterer nye XC-mountainbikes i år.

 

Da man udviklede Brain-systemet for 20 år siden, blev det udviklet i samarbejde med FOX Suspension, men den nye Epic benytter RockShox forgaffel og dæmper.

 

Den testede Epic Expert er udstyret med den nye RockShox SID Ultimate SL-forgaffel og en dæmper, der er udviklet i samarbejde med Rockshox. Begge naturligvis custom-tunet med den nye Brain Rx XC Tuning.


Dette samarbejde har resulteret i en dæmper, som er udviklet med fokus på at fungere perfekt sammen med det nye Brain-system.

 

Samtidig har man også haft et øje på holdbarheden af dæmperen, med en særlig overfladebehandling af skaftet, og ekstra holdbare føringer internt i dæmperen. Dette har resulteret i at serviceintervallerne er blevet væsentligt længere.

 

Til at kontrollere farten har den et sæt SRAM Level TL-bremser, og drivlinjen består af et SRAM GX-kranksæt, en Eagle 10-50 kassette, bagskifteren er en X01 Eagle som styres af et X01 skiftergreb.

 

Hjulene et sæt Roval Control carbon fælge bygget på et sæt DT Swiss 350 nav.

 

 

Epic Evo

For de ryttere der ikke nødvendigvis har podiet som deres primære mål, har Specialized også sendt en ny Evo udgave på markedet. Denne nye Evo benytter samme front ramme som Epic’en, men er udstyret med den nye 120 millimeter Rockshox SID, som ændrer kronrørsvinklen til 66,5 grader.


Bagerste ramme er en Evo-specifik ramme som giver Evo’en 110 millimeter vandring på baghjulet, og ved hjælp af en Flip-chip kan du ændre kronrørsvinklen til 67 grader og samtidig hæve krankboksen med 6 millimeter.

 

Til forskel fra Epic’en benytter Evo’en ikke Brain-systemet, men en manuel lockout.


Dæmperen er en SIDLuxe, som er en dæmper, der er udviklet sammen med Rockshox, og som på Epic’en er med en custom Rx XC Tune.

 

Evo’en kommer som standard med dropperpost og kraftigere dæk foran end Epic’en.


Epic’en kører på 29x2.3 Fast Trak dæk for og bag, hvor Evo’en kører med et 29x2.3 Ground Control foran og et Fast Trak bag.

 

Der er også blevet plads til to flaskeholdere indvendig i rammen, med undtagelse af rammen i størrelse Extra Small, hvor der kun er plads til én flaskeholder.

 

Nyt Roval Control SL hjulsæt

Samtidig med den nye Epic, lancerer Specialized også et nyt carbon-hjulsæt til XC.


Det nye hjulsæt har et hookless fælgdesign med en indvendig bredde på 29 millimeter, hvor fælgkanten er bredere end tidligere (4 millimeter) og flad på toppen. Dette skal reducere antallet af de punkteringer, hvor dækket kommer i klemme mellem fælg og underlag.

 

Derudover er det asymmetrisk opbygget, så alle egere har samme længde, hvilket giver en mere ensartet spænding med et mere holdbar hjul som følge heraf.

 

Navene er baseret på DT Swiss EXP Ratchet system og er udstyret med keramiske lejer, og så tager de alle de gængse kassetteformater, inklusiv Shimano Microspline.

 

S-Works modellerne af Epic og Evo er udstyret med dette hjulsæt som standard, og vægten er blot 1240 gram for et sæt, hvilket er 90 gram lettere end tidligere model.

 

 

First ride indtryk

Når jeg modtager en cykel til test, starter jeg altid med at flå slangerne ud og sætte den op tubeless.


I dag er gode fælge som regel ikke noget problem at sætte op, og det var det heller ikke med Roval Control-fælgene. Faktisk fik jeg dem til at sætte sig med det samme med en almindelig fodpumpe uden at skulle bruge kompressor eller booster-pumpe.

 

Derefter skruede jeg Brain-systemet helt ned til soft-siden, pumpede forgaflen op til det anbefalede tryk for min vægt og pumpede dæmperne op til de havde de 13 millimeter (27%) sag, som det var beskrevet i de medfølgende papirer fra Specialized.

 

Herefter justerede jeg rebound’en som jeg gerne ville have det; ikke for hurtigt så man bliver ”skudt” af; og heller ikke for langsomt så forgaffel/dæmper ikke kan nå at komme tilbage til udgangspunktet, inden det næste ”hit” kommer.


Herefter begyndte jeg at skrue op for Brain-systemet. I starten lidt for blødt, men efter de første små bakker, hvor jeg rejse mig i pedalerne og den stadig vuggede i affjedringen, justerede jeg den lidt mere, og efter et par ture fandt jeg et sweet-spot, hvor Epic’en forblev fast og effektiv, når jeg trådte an, men hvor den åbner op for forhindringer på sporet.

 

Det gode ved den nye Brain er, at selv når den er sat forholdsvis hårdt op, har den en smule vandring, så den kan tage nogle af alle de små hurtige rystelser, uden at skulle åbne ventilen. Dette giver god komfort, samtidig med, at den forbliver uhyre effektiv på stigningerne.

 

Hvis man sætter Brain’en meget hårdt op, hvilket jeg eksperimenterede lidt med, kunne man mærke et lille klik, hver gang den åbnede for olieflowet. Det er ikke en fejl, men vidner blot om en aktiv Brain, og det forsvandt faktisk da jeg fandt det føromtalte sweet spot.

 

Det er faktisk første gang, at jeg tester en Specialized, så jeg har ikke prøvet Brain-systemet før og har derfor ikke noget sammenligningsgrundlag i forhold til at vurdere den tidligere udgave at systemet. 

Men min ingeniørhjerne var ærlig talt lidt skeptisk med hensyn til, om ventilen kunne nå at åbne op og opsuge forhindringerne, når man rammer dem med høj fart. Men min skepsis blev gjort til skamme, for selv om jeg endte med at sætte systemet forholdsvis hårdt op, oplevede jeg ikke på noget tidspunkt at Brain’en ikke kunne følge med.


Så alt i alt har Specialized et unikt system, der sikrer at din mountainbike er sat maksimalt effektivt op under alle forhold.

 

Da jeg første gang svingede benet over den tilsendte test cykel, tænkte jeg: ”Wow, det forhjul er langt væk”!


Når man er vant til at køre på XC-cykler, som er væsentligt mere stejle end den nye Epic, virker det næsten som at sætte sig op på en Trail-bike. Slack kronrør og kort frempind på en XC mountainbike til race virker umiddelbart besynderligt, men når man er på sporet, virker det rigtigt godt.

 

Man kunne frygte, at den flade kronrørsvinkel giver en langsom styring i de snævre sving og at det ville være svært at bevare grebet på forhjulet på de stejle stigninger. Men det er absolut ikke tilfældet.

 

Jeg havde ingen problemer med at holde snuden i sporet opad. Et længere reach skubber dig fremad, og hjælper til at holde forhjulet i jorden. Og hvad angår de snævre sving, skal man lige justere sin kørestil lidt, hvis man er vant til en XC med mere ”gammeldags” geometri og lynhurtig styring. Men der går ikke mange sving, så har man vænnet sig til det.

 

Til gengæld får man alle fordelene ved en progressiv geometri, når det går nedad. For hold nu fast, hvor Epic’en kan håndtere svære tekniske nedkørsler på en måde, hvor rytteren føler sig i total kontrol, selv når det går hurtigere, end man er vant til.

 

Igennem de store hurtige berms er det udelukkende rytterens mod, der afgør, hvor hurtigt du kan blæse gennem svingene. I hvert fald, hvis man er en midaldrende motionist, med gennemsnitlige tekniske færdigheder som jeg er.

 

Denne MTB er nok udviklet til podie-jagt i World Cuppen, men den giver i den grad også weekendkrigerne tro på egne evner. Som et eksempel på dette, ville jeg på min tredje tur jeg se, hvor mange personlige rekorder, jeg kunne slå på en omgang på sporet i Rude skov.
25 segmenter satte jeg PR på!

 

Det kan så godt være, at jeg kunne have gjort det på andre high-end mountainbikes, men jeg kunne tydeligt se, at der hvor Epic’en gjorde en forskel, var på nedkørslerne, hvor jeg turde slippe bremserne mere, end jeg turde på min egen MTB (Niner RKT 9 RDO) som bestemt også er en hurtig cykel.

 

Hvad angår drivlinjen og bremserne er der ikke meget at sige: Det er gennemprøvet teknik og et setup, der bare fungerer.

 

Hjulene er et sæt Roval Control carbonhjul (ikke den nye SL-model), og med en god bredde kunne jeg køre med 1,4 bar foran og 1,5 bar bagpå uden nogen problemer, og den lave vægt gjorde, at de var meget lette at træde op i fart.

 

 

Konklusion


Har Specialized med den nye Epic leveret den perfekte XC-racer?

Det er svært at sige, da der findes mange virkeligt gode XC-mountainbikes i denne klasse, som hver har deres eget særkende, og som på hver deres måde har fordele og ulemper.

 

Men de bringer en konkurrent på banen, der leverer fremragende på en lang række punkter, og som har rykket ved grænserne for, hvordan er XC raket skal skrues sammen.

 

Og hvordan måler man succesen?

Er det hvor mange WC-sejre Annika Langvad og Simon Andreassen og de andre på holdet bringer med hjem i den nye komprimerede World Cup kalender? Eller er det hvor glade weekendkrigerne bliver for deres nye cykel? Den nye Epic kan i hvert fald begge dele.

Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet