Jagten på få gram eksisterer altid i i landevejscykling. Canyon har lavet en letvægter til bjergene. Ultimate CF Evo Disc har en vægt på under 6 kilo. Vi har testet en large model, som uden pedaler og eventuelt flaskeholdere og cykelcomputer vejer cirka 5,9 kilo - trods cyklen er med skivebremser.
Canyon Ultimate CF Evo Disc er klassens frække dreng. Du får en rigtig highend racecykel, hvor cyklen er optimeret vægtmæssigt. Cyklen bliver også benyttet at både Movistar og Katusha-Alpecin.
Lige til døren
Den cykel, vi har testet, kom i vanlig stil med fragtmanden. Det er jo ligesom Canyons koncept. Det er måske ikke så sexet at modtage en cykel til næsten 80.000 i en papkasse, men det er konceptet, og det er også årsagen til, at du får meget for pengene. Canyon springer forretningsleddet over.
Cyklen var pakket godt ind, og Canyon har opfundet deres egne "skumgummi-strips" til at fastgøre cyklen i kassen, og det virker rigtig godt.
Det tog under 10 minutter at samle cyklen. Baghjulet var endda sat på, så det var kun sadel, cockpit og forhjul, som skulle monteres. Værktøj følger med i kassen.
Forhåndsindtrykket - L E T!
Allerede klargøringen gav en fornemmelse af, at denne cykel er let.
Ultimate Evo Disc er bygget op omkring den 641 gram lette ramme. Smådele som ikke er inkluderet i dette, er f.eks. skruer. Forgaflen vejer kun 285 gram. Altså samlet 926 gram.
"Denne ekstraordinære lave vægt er gjort muligt ved at bruge et yderst avanceret layup, der kombinerer ultra high modulus (UHM) og ultra-high tension (UHT) carbonfibrer," lyder forklaringen fra Canyon.
CP20 Evocockpittet er endnu et produkt af Canyons carbon konstruktions ekspertise, der med en vægt på kun 270 gram er 15% lettere end CP10 aerocockpittet. Her skal man være opmærksom på, at frempinden på styret ikke kan skiftes, da styr og frempind er et stykke. Så den skal gerne sidde i nåleøjet, når man bestiller.
Efter flere justeringer med spacere, sadel frem og tilbage, så lykkedes det mig også at finde en rigtig god position på cyklen.
Skivebremser
Flere og flere racercykler går over til skivebremser - de professionelle cykelryttere bruger det også oftere og oftere i cykelløb, så det er fremtiden og udviklingen.
Fordelen med skivebremser i Danmark er måske ikke så stor, men denne cykel er også lavet til bjerge, og her kan bremseeffekten bare forbedres væsentligt. Skivebremser bremser bedre - især på våde veje, og reaktionstiden er bedre. Det skriver Deceunick-QuickSteps mekaniker, Rune Kristensen, også en del om i sine Vuelta-blogs på Feltet.dk.
Personligt er min erfaring ikke den store med skivebremser. Jeg har holdt fast i de traditionelle fælgbremser. Nu fik jeg dog en unik mulighed for at teste skivebremser, og det krævede lidt tilvænning. Ikke når jeg kørte alene, der gik det fint, men når jeg sad i et større felt, så skulle jeg næsten passe på med ikke at bremse for hårdt, så andre kørte ind i mig.
Enhver testers mareridt er selvfølgelig at styrte på en helt ny testcykel som denne her cykel til næsten 80.000 kroner.
RED eTap AXS 2x12 geargruppe
For en rigtig unik køreoplevelse er Ultimate CF Evo Disc også udstyret med en række topklasse komponenter. Heriblandt SRAMs seneste geargruppe: SRAM RED eTap AXS 2x12 geargruppe.
Det er også første gang, at jeg kører med den geargruppe, og det virker til, at SRAM i øjeblikket erobrer markedsandele med blandt andet denne geargruppe. Den kører rigtig godt. Forskellen på 11 og 12-speed var dog ikke særlig stor, men forskellen i skiftene blev mere bløde, da forskellen var meget lille.
Jeg mener, at man skal tænke sig rigtig godt om, når man vælger gearing til denne cykel. Den leveres som standard med 48/35t foran og 10/28t bagpå. Her vil jeg nok foretrække større variation især til bjergene, og bagskifteren kan tage helt op til 10-33t, så du kan altså få stor variation. Men nu er jeg også en tung fyr, så måske det er derfor, at jeg tænker således?
Valget er selvfølgelig dit.
Denne test af Canyons Ultimate CF Evo Disc er foretaget i Danmark, og derfor var standard gearingen selvfølgelig alt rigeligt til de danske landeveje.
Stiv - og ikke meget komfort
Cyklen virker ekstrem stiv trods sin lave vægt. En af årsagerne er måske også den 61 gram "tunge" Selle Italia C59 carbon sadel. Der er ikke meget overladt til fantasien, og der er intet komfort i den sadel, så når du kører på lidt ujævne veje og i høj fart ned af stigninger (vi har desværre ikke rigtig bjerge i Nordjylland), så er der ikke noget til at tage fra, så du får mange stød op igennem kroppen.
Selve justeringen er sadlen er ikke lavet specielt elegant, og det er faktisk decideret svært at komme til med et multiværktøj. Så få den justering gjort, før du skal på længere ture, det er træls at stå med ude på landevejen. Det måtte jeg i hvert fald konstatere.
Men hvis du ønsker en bjergcykel med komfort, så skal du nok overveje denne letvægter en ekstra gang. Men det koster selvfølgelig at skære vægten helt i bund, det er svært at få alting i en cykel. Lav vægt og komfort hænger sjældent sammen, og det gør det heller ikke med denne cykel.
Canyon har dog lavet en mere komfortable bladfjeder sadelpind, som er værd at overveje, hvis man ønsker ekstra komfort.
Efter 3-4 ture så lærer man dog hurtigt at se sig bedre for og undgå hullerne og måske man også godt kunne spare en halv bar i dæktrykket?
Øvrige komponenter
Canyons Ultimate CF Evo Disc leveres desuden med DT Swiss PRC 1100 Dicut db 24 hjul, som er lette og ruller godt. Svært at være utilfredse med disse. Rigtige bjerghjul.
120 gram Schmolke 1K carbon sadelpind, som spændes bag i rammen, hvor fælgbremsen normalt sidder. En lille bekymdring her er, at den skrue vil få masser af snavs og vand. Her oplyser Canyon, at der følger en gummiprop med, som man kan putte i hullet, så du slipper for at sadelskruen ruster.
Canyon har lavet en smuk finish ved forskifteren, hvor carbondelen er integreret i rammen. Det ser lækkert ud. Alt i alt en super fed highend bjergcykel. Det er svært at pege fingre af den del.
Ultimate CF Evo Disc kom på www.canyon.com i juli og sælges til 78.799 kroner.
SE OGSÅ VORES GENNEMGANG AF CYKLEN ØVERST I ARTIKLEN!
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger