Vi har haft Canyon Grail:ON til test, og her kommer vores første indtryk af den nye elektriske udgave.
Grail:ON er bygget op om en carbon ramme, hvor batteriet er integreret i skrårøret, som det er normen for de fleste gode el-cykler; og batteriet er på 500 Wh. Som skulle give en rækkevidde på 120 km. Et så stort batteri tager sin at oplade, og en fuldopladning med den medfølgende lader tager da også 8 timer.
Batteriet driver et 4. generations Bosch Performance Line CX drevsystem, som med 4 forskellige programmer kan give dig præcis den hjælp, du synes er passende.
De 4 programmer er Eco, Tour, Sport og Turbo. Systemet måler hele tiden den effekt du yder, samt din kadance og hastighed og lægger så en procentdel oveni dine anstrengelser, Eco giver 60%, Tour 140%, Sport 240% og Turbo giver dig hele 340%; systemet yder maksimalt 85 Nm og slår fra ved 25 km/t. I praksis fader den motoren ud, så den slukker ved 27 km/t.
Hvis jeg skal prøve at sætte billeder på ovenstående procenter giver Eco programmet en hjælpende hånd i ryggen, Tour giver et mærkbart skub, Sport gør at du let kommer over de stejleste bakker og Turbo giver dig vinger.
Disse ekstra kræfter lægger et ekstra pres på de forskellige komponenter på cyklen, bl.a. hjulene. Derfor er Grail:ON udstyret med DT Swiss nye HG hjul-serie, som er beregnet til elcykler, hvor fælge, egre og nav er forstærket så, de kan holde til den ekstra belastning fra motor og den ekstra vægt fra motor og batteri.
I forhold til den normale Grail, har Canyon forlænget kædestræberne med 15 mm, og i alt er afstanden mellem akslerne øget med 20 mm, og for at kompensere for den længere akselafstand har Canyon udstyret Grail:ON med kortere frempind og bredere styr, så styringen ikke bliver for langsom. Med et øget stack/reach forhold får man en mere oprejst position, og dette kombineret med den øgede akselafstand, giver det Grail:ON en meget stabil kørsel.
Grail:ON er udstyret med et enkelt klinge setup med en FSA 44 tands klinge forrest. De 3 billigste modeller er udstyret med Shimanos GRX 1x11 setup, og den dyreste model (som vi har til test) er udstyret med SRAM eTap AXS 1x12 setup.
Komfort er et af nøglepunkterne for Grail:ON, og har arvet mange af komfortelementerne fra den normale Grail. Det kontroversielle Double Decker styr er et definerende element for Grail:ON med dets specielle udformning med flex zonen på toppen. Derudover kører cyklen på 50 mm dæk, modsat den normale Grail, som kører på 40 mm dæk. Til sidst skal nævnes VCLS sadelpinden, som med dens bladfjeder konstruktion kan flexe mere end en normal sadelpind.
For at gøre Grail:ON mere alsidig har Canyon udstyret den med monteringshuller for skærme, og Canyon har også udviklet et sæt skærme der passer til Grail:ON.
First ride
Canyon har lånt os topudgaven af Grail:ON, som er udstyret med SRAM Force eTap AXS gear, en 10-36 kassette og et sæt DT Swiss HGC 1400 Spline carbon hjul, og cyklen har en vægt på 15,9 kg.
Det er tydeligt, at Grail:ON er fokuseret på en stabil og komfortabel kørsel på en ujævnt (endda meget ujævnt) underlag.
Med den øgede vægt fra batteri og motor, der giver et lavt tyngdepunkt, de større dæk og den længere akselafstand, opfører Grail:ON sig markant mere forudsigeligt og stabilt på ujævnt underlag, og særligt på nedkørsler, er det tydeligt at mærke den ændrede geometri, sammenlignet med den normale Grail.
Normalt vil man holde sige til grusveje på en gravelcykel, men jeg har udfordret cyklen ved at give den en tur på MTB sporet i Store dyrehave ved Hillerød, hvilket den klarede overraskende godt.
Med de store Schwalbe G-One Bite dæk, som kun er en smule mindre end et regulært MTB dæk, den korte frempind og brede styr, styrer den rigtig sikkert gennem svingene på MTB sporet, og de rødder der er på sporet, havde den ikke problemer med på grund af de store dæk, som man kunne køre med et lavt dæktryk.
Med mine 77 kg, fandt jeg et sweet spot omkring 2 bar. Dette passede fint til grus, singletrack og asfalt.
På grusvejene er Grail:ON i sit es, hvor den, på trods af de store dæk har en forholdsvis lav rullemodstand, holder den god hastighed, godt assisteret af motoren, og med en udpræget komfort.
På asfalt fungerer Grail:ON også ganske udmærket, så længe du ikke forventer at skulle slå dine personlige rekorder på dine favorit segmenter. Med den øgede vægt, de store dæk og modstand fra motoren kræver det nogle seriøse stænger at holde den over 35 km/t på de flade stykker, så set i det lys kan Grail:ON godt bruges til seriøs træning.
Som sagt er Grail:ON fokuseret på komfort på ujævnt underlag, hvilket den til fulde lever op til. Min vurdering er, at komforten primært kommer fra de store dæk, der giver mulighed for et lavt dæktryk. Der er ingen tvivl om at det specielle styr også dæmper en masse små vibrationer, men kun når du holder på den øverste flade del. Og samtidig tager sadelpinden toppen af slagene der bliver transmitteret til din bagdel.
Uanset hvor stor effekt de enkelte elementer har er svært at sige, men der er ingen tvivl om, at de tilsammen udgør en særdeles effektiv kombination. At køre på el-cykel tilføjer en ny dimension til din oplevelse.
Kører du for eksempel MTB, kan du ligge og tage de samme nedkørsler flere gange, fordi du lettere kan tage opkørslerne uden at blive træt. Når vi taler om motor på din gravel cykel, kunne det være, at du kan køre længere i et ujævnt terræn uden at være helt smadret. Hvor meget du skal yde, er helt op til dig selv, tro mig; du kan sagtens være godt brugt efter en tur på en cykel med motor.
Min oplevelse af at køre på Grail:ON er at du har en højere fart på bakkerne og lavere fart på de flade stykker. Men med Grail:ON handler det ikke om at sætte en højere gennemsnitshastighed end sidste gang, men om at komme på eventyr; at tage den grusvej man er kørt forbi så mange gange på raceren; at snuppe et stykke singletrack på vej hjem fra arbejde eller hvad man nu synes er sjovt.
Der er ingen tvivl om at en Grail:ON er et virkeligt alsidig cykel, der giver dig mulighed for at køre nogle steder, man ikke kommer normalt, og i hvert fald giver mulighed for at forcere nogle strækninger på en måde du ikke har prøvet før.
Nu er rækkeviddeangst et kendt begreb, når vi snakker el-biler, og det samme kunne gøre sig gældende på en el-cykel. Men på Grail:ON skal man bevæge sig ud på nogle seriøse eventyr inden man når det punkt, hvor man nærmer sig et tomt batteri. Jeg kørte en tur primært på grusveje og lidt singletrack og asfalt, med systemet sat konstant på Tour indstillingen.
Da jeg kom hjem efter 75 km, havde jeg stadig cirka 30 % tilbage på batteriet. Så 100-110 km på Tour indstillingen er ikke urealistisk, og sætter du den i Eco vil jeg tro at 140 km er inden for rækkevidde.
Konklusion
Canyon har med den nye Grail:ON skabt en cykel, der ikke er fokuseret på at jagte Strava segmenter, men som giver dig en frihed til at køre steder, du aldrig havde tænkt på eller længere ture end du egentlige har kondition til.
Med en motor til at assistere dig på bakkerne eller de tekniske passager og en udbredt komfortabel og stabil kørsel, er Grail:ON en fornøjelse at tage på eventyr på. Som pendlercykel er den ganske velegnet, hvor man sagtens kunne pendle 15-20 km hver vej uden at være gennemsvedt, når man kommer frem. Og så kan man jo lige snuppe et par sjove omveje hjemad.
Se flere billeder af cyklen på Velomio.coms Facebookside - Husk at give et LIKE.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger