”Vi kommer fra Minnesota, og der ligger der sne rundt regnet halvdelen af året. Så på et tidspunkt tænkte vi, at vi enten skulle blive ved med at køre et stykke, når vi ville ud i sporet, eller vi måtte lave en cykel, en anderledes mountainbike, som kunne bruges, når der lå sne, hvor vi boede.”
Forklaringen kommer fra Peter Redin, brand manager hos Surly Bikes. Feltet.dk får den på årets Eurobike messe, hvor de midaldrende og generelt ganske tatoverede og meget afslappede mænd sidder og ’chiller’ i deres stand. Året er 2014, men det, Peter Redin fortæller om, foregik i 2004, da de passionerede mountainbikere havde fået nok af de snedækkede, midtamerikanske vintre.
Mærket Surly eksisterede allerede, og så fødte de altså ’fatbiken’, i hvert fald i kommerciel forstand. Foreløbere for fatbiken havde allerede set dagens lys, og der var gang i at udvikle på cykler med brede dæk andre flere steder i USA. Surly tog også fat og startede med at lave fælge og dæk og siden en ramme, der passede til hjulene.
Primært altså til at kunne køre i sne, men hurtigt opdagede de, at MTB’en med de næsten absurd brede dæk faktisk var helt sjov at køre på hele året, uanset årstid. Og de arbejdede videre med konceptet. I 2005 lancerede de Pugsley-modellen på markedet.
En trend tager form
Andre mærker hoppede efterhånden med på vognen, og da Feltet.dk var på Eurobike i både 2011 og 2012 faldt vi lidt i staver over de få, men trods alt stigende antal modeller, vi så. Sidste år var der så mange, at vi kunne samle billeder nok til at lave et galleri på vores Facebook-side, kaldet ”Fede drenge”, en slags ’bobler’ til Trendbarometeret.
Vi - og med os andre cykeljournalister - havde dog ikke forventet at se, hvad vi så på årets Eurobike messe: Fatbikes over det hele. Lige fra flere af branchsen helt store og kendte producenter, over de eksempelvis asiatiske, mere ukendte mærker, som selvsagt også hopper med på sådan en bølge, og til nichemærker - som Surly Bikes.
”Det generer os ikke, vi synes faktisk, det er ret cool, at der nu er så mange fatbikes - jo mere opmærksomhed, der kommer på dem, jo flere sælger vi jo også selv,” siger Peter Redin. ”Vi har jo ingen ambitioner om at blive kæmpe store, så hvis andre mærker kan udbrede konceptet endnu mere, er det kun godt,” fortsætter han og tilføjer, at de jo selv gør det på deres måde.
Surlys fatbikes er eksempelvis af stål og ser ret klassiske ud, modsat mange andre mærkers versioner. Og der er bestemt heller ingen elmotorer på, hvilket nogle mærker også er begyndt at eksperimentere med. Men også Surley udvikler fortsat på konceptet; i år har de lanceret den seneste model, Ice Cream Truck, hvor de leget yderligere med geometrien for at gøre den endnu mere anvendelig på de tekniske spor, fortæller Peter Redin.
En fatbike er qua sine brede dæk i stand til at køre med ekstremt lavt dæktræk, hvilken gør den meget alsidig at køre på, i den forstand at den nærmest flyder over såvel sne som andre af naturens forhindringer. Den glider nemt gennem landskabet og giver med sit gode greb i underlaget en god mulighed for at lege med sin teknik. På ingen måde skabt til ræs, men til at fyre den af, på den ’fede måde’.
Står det til cykel- og tilbehørsproducenterne prøver mange flere at hoppe om bord og få glæde af de muligheder, en fatbike giver.
Hos Feltet.dk var der ingen tvivl: Fatbikes var - og er - årets stærkeste tendens, og vi placerer derfor den alternative cykel øverst på vores Trendbarometer 2014. Og vi venter spændt på at se, om tendensen også får greb i danskerne - vi har trods alt både et terræn og en vinter, hvor den giver mening.
Trendbarometeret 2014:
1. Fatbikes
2. Damecykling
6. Retro
7. Skinsuits
8. MTB med elmotorer (E-mountainbikes)
10. Cykel cross
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger