Falconi Lodovico havde en passion for flyindustrien og var overbevist om, at han kunne skabe de letteste rammer indenfor landevejscykling. Han blev i Italien kaldt ”il piccolo ingegnere”, som betyder ”den lille ingeniør."
Falconi formåede at udvikle de første cykelrammer i aluminium og anvendte en limet teknik fra netop flyindustrien.
Frem mod 1972 var Falconis talent allerede kendt og han havde allerede produceret de første rammer for forskellige cykelbrands. Så da Falconi skulle stifte sin egen virksomhed og dermed finde på et navn for denne. Tog han fat i det han trods alt elskede højere end cykling - nemlig hans børn.
Falconi havde to børn, Alberto og Annamaria, og tog de to første initialer fra deres navne, og dermed var virksomhedens navn fundet. ALAN var født og har lige siden lagt sjæl i alle deres produkter fra den lille fabrik i Padova.
ALAN satsede meget på professionel cykling og det er igennem disse sponsorater, at virksomheden udviklede sig helt enormt fra blot en enkelt fabrik i Padova til fem fabrikker i verden.
ALAN laver ikke "kun" landevejscykler. Her ses en af de ældre cross-modeller.
ALAN satsede både på landevejscykling og cross. Indenfor cross kæmpede de side om side med Guerciotti-brødrene og indenfor landevejscykling har man blandt andet sponsoreret Basso, Battaglin og andre store italienske ryttere.
Flere danskere også sponsoreret af ALAN
Det var en solrig men blæsende sommerdag i Montreal den 18. juli 1976. De fire musketerer: Verner Blaudzun, Gert Frank, Jørgen Emil Hansen og Jørn Lund gør sig klar til at køre 100 km holdkørsel ved de olympiske lege.
Jørn Lund og Jørgen Emil Hansen stillede op på ALAN cykler sponseret af Saxil. I anledning af ALAN’s 50 års jubilæum har vi interviewet Jørgen Emil Hansen.
Jørgen Emil Hansen havde tre år forinden vundet de nordiske mesterskaber individuelt. De danske musketerer var ikke på forhånd udråbt til favoritter og ej heller spået en medaljeplads. Danmark havde aldrig vundet medalje i 100 km holdløb ved OL før. Men danskerne overraskede og især Jørgen Emil Hansen gjorde en god figur som holdkaptajn.
Det lykkedes danskerne at vinde bronze ved OL i 100 km holdkørsel. Musketererne var ekstremt tæt på Polen, der vandt sølv. Det år vandt Danmark kun tre medaljer ved OL.
OL-bronzeholdet i 1976 / Foto: Summit Distributions ApS
Jørgen Emil Hansen kørte ALAN i årerne 1975-1978. Siden 1976 har Danmark kun formået at vinde medaljer to gange indenfor landevejscykling.
ALAN fortsatte med at producere cykelrammer af høj kvalitet, og i 1976 kulminerede det med, at ALAN sammen med japanske Toray, var de første i verden til at producere cykler i kulfiber.
Cykelbranchen udviklede sig hurtigt i 90’erne. Det var hårdt for det lille norditalienske cykelbrand. Flere og flere amerikanske og centraleuropæiske brands kom på markedet, med store asiatiske produktioner. MTB-markedet havde mere eller mindre overtaget amatørmarkedet indenfor skov og offroad cykling.
Samtidig med denne udvikling døde den gamle Falconi, og ALAN stod nu overfor et generationsskifte midt i en hård tid som cykelproducent. ALAN brandet blev reddet af sønnen Alberto. Stædig, tro mod sjælen og det fundament ALAN er bygget på.
Dansk cykelgrossist sælger mærket
I dag producerer ALAN kun 300 rammer om året og knap 50 komplette cykler. Man holder fast i farver, design og modelnavne fra mærkets velmagtsdage - en legendernes tid.
Alberto producerer alle cykler og rammer selv, alle rammer er håndlavet og håndlakeret. Rammer og cykler produceres i Padova, og der bliver den dag i dag kræset for finesserne.
ALAN markerer jubilæumet med en flot lakering på overrøret
Summit Distribution ApS har taget klenodiet til norden og sætter sin lid til at fortælle og distribuere den gode historie.
Ønsker du en cykel, der har historie på linje med Colnago, Battaglin og de andre gamle italienske mærker? Ønsker du en cykel, som ingen andre har?
Så er ALAN lige dig. Cyklerne er ikke prismæssigt på lav fod med de asiatisk producerede cykler, men du får en håndlavet cykel, hvor Alberto selv har haft fingrene i den og lagt den gamle Falconi families historie ned i rammen.
Cyklerne oser af italienske pangfarver og spinkle stel og har et stort program indenfor især gravel og landevejscykling.
ALAN 50 års jubilæumscykel, der findes i flere farver
I anledning af ALAN’s 50 års jubilæum, har Summit Distribution ApS hjemtaget et begrænset antal landevejscykler i jubilæumsdesign i 100% italiensk opsætning. Se modellen her
Ønsker du en ALAN, så kan du se mere på www.alanbike.dk og chatte med supporten. Vil du være forhandler, så send en mail til info@alanbike.dk.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger