03.06.2024 @ 10:23

En nordjysk virksomhed bliver verdens første sportstøj-mærke med egen vindtunnel, det meddeler de i en pressemeddelelse mandag.

Fusion, det danske high performance sportsmærke, kendt for at udfordre grænserne for innovation, har i dag annonceret en banebrydende udvikling i sin stræben efter det ypperste.

 

I løbet af de seneste år har Fusion ihærdigt arbejdet på at etablere sin egen vindtunnel på sit hovedkvarter i Svenstrup lige syd for Aalborg, det kommer nu til at ske, skriver Fusion i en pressemeddelelse. 

 

"Denne topmoderne facilitet vil muliggøre, at vi dykker dybere ned i produkttestning og -udvikling end nogensinde før. Dermed accelereres innovationsprocessen kraftigt for vores kunder, atleter og partnere," skriver Fusion i pressemeddelelsen.

 

 

Traditionelt set har Fusion anvendt lejede vindtunnelfaciliteter rundt om i Europa til at teste og forfine produkterne, det skal være slut nu.

 

"Imidlertid giver en dedikeret vindtunnel på stedet, ved siden af vores systue, os mulighed for konstant at teste og eksperimentere med nye design. Denne direkte integration mellem testning og udvikling vil markant fremskynde vores produktinnovationscyklusser. Så vidt vi er bekendt, vil Fusion være det første sportstøj-mærke globalt, der bygger og finansierer en intern vindtunnel, hvilket gør den tilgængelig for daglig testning og metervare-udvikling."


For virkelig at bryde barrierer og ikke blot validere "sikre løsninger" kræves omfattende test. Dette betyder udførelse af mange flere runs end det er muligt, når man lejer en vindtunnel et par dage ad gangen.

 

 

Leje af eksterne vindtunneller begrænser typisk test til fem sikre prototype løsninger, efterfulgt af retur til tegnebrættet for rettelser. Den kommende interne vindtunnel eliminerer disse begrænsninger og muliggør kontinuerlig, dybdegående eksperimentering - hver eneste dag.

 

Disse vindtunneltests vil selvfølgelig blive udført i samarbejde med udendørs- og baneprøver for at sikre en omfattende produktvurdering under forskellige forhold. 

 

Historien bag vindtunnelen

Produktionen af vindtunnellen udføres af tyske Mario Batarow, den anerkendte ingeniør bag den velrenommerede vindtunnel ved Eindhoven University of Technology, blandt andet brugt af Visma Lease a Bike.

 

Produktionen af den fysiske vindtunnel har været i gang i Tyskland, og Fusion er glade for at meddele, at de første tre lastbiler er ankommet til vores hovedkvarter. Den massive "unboxing" er dermed i gang.

 

Her ses et billede af "Airflow"

 

Instrumenteringen vil blive leveret af Simon Smart. Partnerskabet med engelske Simon Smart om at levere testsektionen og analyseudstyret understreger yderligere Fusion's engagement i det ypperste. Efter en karriere i Formel 1 grundlagde Simon Smart sin virksomhed Drag2Zero, den første kommercielle vindtunneltestservice for cykelindustrien i 2007.

 

Siden da har Simon Smart brugt de sidste 17 år på at anvende vindtunneller til at udvikle produkter for mærker som ENVE, Scott, Giant, CeramicSpeed, Endura og Drag2Zero. Med en stor erfaring inden for vindtunnelteknik er han meget velvalgt som partner på den nye Fusion-vindtunnel og dermed også stå for at udvikle instrumenteringen og testsektionen.


"Alle mine tidligere projekter har krævet tilpasning af eksisterende vindtunneller til produktudvikling, hvilket uundgåeligt fører til nogle kompromiser. Der er sket meget inden for cykelaerodynamik de sidste 15 år, og mange produkter er begyndt at konvergere nu," forklarer Simon Smart om samarbejdet og tilføjer:

 

Her ankommer de første dele til vindtunnelen

 

"For at tage det til næste niveau vil mærker have brug for meget mere vindtunnel tid og muligheden for at udvikle deres egne interne værktøjer og testprotokoller."

 

"Det har været en fantastisk mulighed at starte med helt blankt papir og udvikle en vindtunnel specifikt til Fusion fra bunden. Når Mario er færdig med at installere airflowsdelen, er vi meget spændte på at starte kommissioneringsfasen og udvikle et værktøj, der kan tage aerodynamik til næste niveau og levere banebrydende produkter til Fusion."

 

Mario Batarow står for produktionen af vindtunnelen. "Det har været en helt unik og spændende udfordring at bygge en vindtunnel skræddersyet til Fusion's specifikke behov. Potentialet for daglig, intern testning vil revolutionere deres udviklingsproces og sætte nye standarder i branchen."

 

Hos Fusion er man både stolt og glæder sig til at udvikle nye produkter. 


"At have vores egne interne vindtunnel markerer et betydeligt skridt for Fusion. Det udtrykker vores dedikation til kontinuerlig forbedring og vores uendelige stræben efter de højeste præstationer. Det er en betydelig investering, men en der vil give enorme fordele for vores produktudvikling og vores atleter," forklarer medstifter af Fusion - Per Nissen.

 

3D tegning af byggeriet oppefra

 

Johannes Rom Dahl, produktudvikler med speciale i aerodynamisk hos Fusion, fremhæver fordelene for atleter:

 

"Denne vindtunnel giver os mulighed for at finjustere vores udstyr i realtid og sikre, at vores atleter har det absolut bedste udstyr. Indsamlingen af data fra hyppige, detaljerede test vil være uvurderlig og tillade os at presse ydelsesgrænserne og foretage data-drevne forbedringer med en hidtil uset præcision."

 

Troels Vest Jensen fra Fusion's marketingteam slutter af med at sige: "Denne udvikling vil markant øge interessen for vores brand på globalt plan. Vores slogan, 'Almost Unfair,' afspejler vores forpligtelse til at skabe så innovative produkter, at vores atleter starter med en 1-0 føring allerede fra startstregen. Den interne vindtunnel inkarnerer denne ethos."

 

Christian Moberg: Uvurderlig
Fusion er ikke kun anerkendt for sin innovative tilgang, men også for sin imponerende track-record inden for konkurrencesport. Med speciale i triatlon, cykling og løb har mærket været en del af rejsen med verdensmestre, indehaver talrige rekorder og opnår konsekvent de hurtigste bike-splits.

 

Fusion er også den officielle leverandør af performance-tøj til det danske talentudviklingsteam, Coloquick Cycling, hvor Jonas Vingegaard var en del af, før han kom til Visma Lease a Bike og blev dobbelt Tour de France-vinder.

 

ColoQuick i Fusion-tøjet / Foto: Toke Hage
 

"FUSIONs investering i deres egen vindtunnel er en gamechanger for udviklingen af unge talenter. Den kæmpe viden, vores ryttere opnår ved at blive inddraget i vindtunneltests allerede tidligt i deres karriere, er uvurderlig," forklarer sportsdirektør hos Coloquick, Christian Moberg. 

 

"Det giver dem en dybere forståelse af aerodynamik og præstationsoptimering, som normalt kun er tilgængelig for de allerbedste i verden. For et hold som Coloquick betyder det, at vi på vores niveau får adgang til muligheder, der ellers kun er til stede i drømme.” 

 

Vindtunnelen vil blive et dagligt værktøj for Fusion's R&D-afdeling og vil være tilgængelig for Fusion atleter og partnerteams, hvilket giver dem kontinuerlige muligheder for præstationsforbedring og innovation. Fusion forventer de første reelle tests kan begynde at køre i starten af efteråret. 

 

 

Fotos: Fusion og Toke Hage.

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

VUELTA-SPILLET STARTER KL. 17.30 - TILMELD DIG NU!
Deltag i årets Vuelta a España managerspil, som starter lørdag den 17. august 2024 klokken 16.30 med en 12 km enkeltstart. Spillet slutter søndag den 8. september 2024.
Vuelta a España: Ruten, etaper og etapeprofiler
Vuelta a España 2024 har flade enkeltstarter som både åbning og afslutning, men derimellem er der næsten intet fladt terræn i en rute, der lefler for klatrere og afskrækker sprintere.
Cykeldrømmen på Mallorca: Efterårssol, frihed og din nye carbon-racer
Når de danske efterårsregnbyger truer med at dræbe cykelglæden, hvorfor så ikke flygte til Mallorcas flotte bjerge og solrige strande og forvandle drømmen om den perfekte cykelferie til virkelighed? Python Pro ApS præsenterer et unikt tilbud, som ikke kun lader dig nyde en uforglemmelig cykeltur, men også giver dig chancen for at tage din drømmecykel med hjem til en uhørt pris.
Uno-X får ny dansk tøjsponsor
Uno-X Mobility har fra den kommende sæson fået ny dansk tøjsponsor. 
Test: Cannondale Scalpel 1 Lefty
Den nyeste version af Cannondales Scalpel er en rendyrket fartmaskine, der er eminent på de stejle stigninger og nu endnu mere effektiv på de tekniske nedkørsler end tidligere modeller. Cyklen kommer med 120 mm. affjedring foran og bagpå, er blevet mere ”slack” med en kronrørsvinkel på 66,6 rader og øget akselafstand, men bibeholder en racegeometri, hvorved cyklen følger de moderne forskrifter for XC-mountainbikes.
Udskiftning i landsholdet før PostNord Danmark Rundt
En udtagelse til Vuelta a Espana og et brækket kraveben betyder udskiftning på det danske landshold i Danmarks største etapeløb.
Her er overblikket over alt cykling ved OL
OL er i gang. Feltet.dk har samlet overblikket over alle cykeldisciplinerne, så du ved, hvornår du skal følge med.
Dansk stortalent bliver europamester
Ved europamesterskaberne i mountainbike i Sverige er der stor dansk succes.
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Næsten 65% af Feltet.dk's læsere rejser med deres cykel, og måske hører du til de heldige, der har prøvet at cykle rundt i bjergene på en solskinsdag?
På ét punkt er Danmark historisk dårlige - på et andet er vi blandt eliten
Gårsdagens resultater er de dårligste siden 1988, men sammenligner man nationernes gennemsnitsresultater er Danmark stadig blandt de bedste.
Det så du ikke på TV: Video viser Koretzky oversatsede
Det franske cykelpublikum havde travlt med at pege fingre af Tom Pidcock ved OL i mountainbike, men var Victor Koretzky selv skyld i, at Tom Pidcock kom tilbage og tog guldmedaljen. 
MTB-legenden i tårer efter OL
En ting gjorde Nino Schurter speciel ked af det efter mountainbikeløbet.
Highlights: Se Pidcocks store comeback
Tom Pidcock blev i dag olympisk mester i mountainbike, trods en kritisk punktering og en kontroversiel afslutning, som bestemt ikke behagede det franske hjemmebanepublikum.
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i år?
Bliver det endelig til en dansk OL-medalje i mountainbike i år?
Produktnyt: Nye aerohjul fra DT Swiss
DT Swiss har genopfundet deres højtydende ARC-hjul og gjort disse endnu bedre og hurtigere, skriver producenten i en pressemeddelelse. 

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Vi kunne også nævne VM i Australien, hvor han lå i en særdeles fordelagtig position og så bare - ligesom de øvrige udbrydere helt i front - gik helt i stå til sidst, fordi de kørte sygt taktisk. Han har i hvert fald af og til virket som om, at han har fået gummiben i afgørende situationer... I dag ærgrede han sig (kunne jeg se i pressen) over, at han ikke var gået med, da favoritterne rykkede over den næstsidste stigning. Der skete det, at Skjelmose kørte overdrevet forsigtigt, fordi han ikke stolede på sig selv. I stedet skulle han bruge en masse kræfter på et lukke hullet. Men han sagde bagefter, at han egentlig tror, at han godt kunne være gået med i rykket, men her fik han altså nok igen en form for "gummiben" og tog en forkert beslutning. Dog kom han med modstridende udmeldinger, for til Feltet.dk har han sagt, at han havde en dårlig dag og følte sig dårligt kørende. Så det kan jo være lidt både og. Ellers har han kørt fornuftigt og meget taktisk i Vuelta´en. Hans kørsel minder egentlig lidt om Fuglsang i de Grand Tour´s hvor han kørte for klassementet. Han tager ingen chancer og prøver bare at køre konservativt og hænge i. Jeg tænker f.eks. på den GIRO i 2019, hvor Fuglen blev nr. 6 (en relativt svagt besat Giro det år, hvor Tao Geoghegan Hart vandt). Efter at have kørt helt anonymt, men taktisk klogt og bare havde prøvet at hænge med hver dag. En Giro, hvor hans bedste etapeplacering blev en 4. plads. - Jeg mener dog, at Skjelmose er hurtigere end Fuglsang nogensinde har været eller var og derfor burde han i højere grad end Fuglen kunne gå med i de ryk, som vi ser fra favoritterne. Der var Fuglsang undskyldt, i og med han aldrig helt havde det ryk til at gå med og derfor blev nødt til at køre lidt konservativt og finde sit eget tempo. Men Skjelmose HAR jo tempoet i sig, mener jeg... Jeg lagde også mærke til, at Skjelmose før lørdagens etape skrev, at han var "bange" (for at kikse). Måske har han et problem med at leve op til pres, både fra sig selv og omgivelserne. Nu må vi se om han ender som nr. 5 eller 6. Men vinder han ungdomstrøjen og bliver nr. 5-6 stykker, har det været en absolut godkendt Vuelta af Skjelmose. Så må tiden vise, om han har det i sig, som der skal til for at kæmpe om podiet i en Grand Tour de kommende år. Eller om det er bedre, at han satser på mesterskabsløbene eller klassikerne, hvor han jo især i Ardennerne viste et stort potentiale i 2023. Jeg synes stadig, at han mangler lidt for at kunne køre med de allerbedste i en Grand Tour. Men han har vist sig mere holdbar end tidligere og har om ikke andet vist, at han godt kan køre en Top 5-10 stykker. Det kunne Fuglsang jo også, da han blev nr. 7 i Touren og nr. 6 i Giro´en som sine bedste klassementsresultater i Grand Tours. Spørgsmålet er, om Skjelmose nogensinde bliver god nok til at køre om mere end en Top 5-10 stykker i en Grand Tour. Hvis ikke risikerer han at ende som en Fuglsang, der satsede for meget på Grand Tours og først i en sen alder begyndte at indse, at hans virkelige force var endagsløbene... Når dette er sagt, så er han kun 23 år og jeg synes det er helt fair, at han de næste par år prøver at se, hvor langt han kan drive det i Grand Tours. Det ville jo også være ærgerligt, hvis han aldrig får prøvet sig af der. Men som jeg har skrevet før, tror jeg egentlig stadig, at han typemæssigt er mere en klassikerrytter eller en mesterskabsrytter. Men det må tiden vise. ;) Om ikke andet har han da nu vist, at han ikke er uden potentiale for at køre omkring Top 5 i en Grand Tour. Derfor er det nok også fair nok, hvis han igen næste år vil prøve sig af i enten Giro´en, Tour´en eller Vuelta´en. Blot håber jeg, at han ikke helt glemmer endagsløbene, som en vis Vingegaard jo har gjort!Tour of Britain 2024 afrundes med en flad etape, der køres i et vindblæst kystområde, hvorfor en regulær massespurt kan blive forpurret af sidevindsræs, der også kan ændre klassementet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_of_britain_2024/ takker - jeg er helt på bar bund med kassetter, så der er nok at sætte sig ind i. jeg troede vist, naivt nok, at det mest var “11 gear, det er den her fra Shimano, værsgo’”… hvilket det vel også er, med lidt ekstra oveni. At kunne bruge samme kæde ville være helt optimalt. Det kuperede, italienske endagsløb GP Industria & Artigianato har i et forsøg på at tiltrække større navne indtaget en ny plads i september måned, men kun tre WorldTour-hold er til start. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_gp_industria_amp_artigianato_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet