Fusion, det danske high performance sportsmærke, kendt for at udfordre grænserne for innovation, har i dag annonceret en banebrydende udvikling i sin stræben efter det ypperste.
I løbet af de seneste år har Fusion ihærdigt arbejdet på at etablere sin egen vindtunnel på sit hovedkvarter i Svenstrup lige syd for Aalborg, det kommer nu til at ske, skriver Fusion i en pressemeddelelse.
"Denne topmoderne facilitet vil muliggøre, at vi dykker dybere ned i produkttestning og -udvikling end nogensinde før. Dermed accelereres innovationsprocessen kraftigt for vores kunder, atleter og partnere," skriver Fusion i pressemeddelelsen.
Traditionelt set har Fusion anvendt lejede vindtunnelfaciliteter rundt om i Europa til at teste og forfine produkterne, det skal være slut nu.
"Imidlertid giver en dedikeret vindtunnel på stedet, ved siden af vores systue, os mulighed for konstant at teste og eksperimentere med nye design. Denne direkte integration mellem testning og udvikling vil markant fremskynde vores produktinnovationscyklusser. Så vidt vi er bekendt, vil Fusion være det første sportstøj-mærke globalt, der bygger og finansierer en intern vindtunnel, hvilket gør den tilgængelig for daglig testning og metervare-udvikling."
For virkelig at bryde barrierer og ikke blot validere "sikre løsninger" kræves omfattende test. Dette betyder udførelse af mange flere runs end det er muligt, når man lejer en vindtunnel et par dage ad gangen.
Leje af eksterne vindtunneller begrænser typisk test til fem sikre prototype løsninger, efterfulgt af retur til tegnebrættet for rettelser. Den kommende interne vindtunnel eliminerer disse begrænsninger og muliggør kontinuerlig, dybdegående eksperimentering - hver eneste dag.
Disse vindtunneltests vil selvfølgelig blive udført i samarbejde med udendørs- og baneprøver for at sikre en omfattende produktvurdering under forskellige forhold.
Historien bag vindtunnelen
Produktionen af vindtunnellen udføres af tyske Mario Batarow, den anerkendte ingeniør bag den velrenommerede vindtunnel ved Eindhoven University of Technology, blandt andet brugt af Visma Lease a Bike.
Produktionen af den fysiske vindtunnel har været i gang i Tyskland, og Fusion er glade for at meddele, at de første tre lastbiler er ankommet til vores hovedkvarter. Den massive "unboxing" er dermed i gang.
Her ses et billede af "Airflow"
Instrumenteringen vil blive leveret af Simon Smart. Partnerskabet med engelske Simon Smart om at levere testsektionen og analyseudstyret understreger yderligere Fusion's engagement i det ypperste. Efter en karriere i Formel 1 grundlagde Simon Smart sin virksomhed Drag2Zero, den første kommercielle vindtunneltestservice for cykelindustrien i 2007.
Siden da har Simon Smart brugt de sidste 17 år på at anvende vindtunneller til at udvikle produkter for mærker som ENVE, Scott, Giant, CeramicSpeed, Endura og Drag2Zero. Med en stor erfaring inden for vindtunnelteknik er han meget velvalgt som partner på den nye Fusion-vindtunnel og dermed også stå for at udvikle instrumenteringen og testsektionen.
"Alle mine tidligere projekter har krævet tilpasning af eksisterende vindtunneller til produktudvikling, hvilket uundgåeligt fører til nogle kompromiser. Der er sket meget inden for cykelaerodynamik de sidste 15 år, og mange produkter er begyndt at konvergere nu," forklarer Simon Smart om samarbejdet og tilføjer:
Her ankommer de første dele til vindtunnelen
"For at tage det til næste niveau vil mærker have brug for meget mere vindtunnel tid og muligheden for at udvikle deres egne interne værktøjer og testprotokoller."
"Det har været en fantastisk mulighed at starte med helt blankt papir og udvikle en vindtunnel specifikt til Fusion fra bunden. Når Mario er færdig med at installere airflowsdelen, er vi meget spændte på at starte kommissioneringsfasen og udvikle et værktøj, der kan tage aerodynamik til næste niveau og levere banebrydende produkter til Fusion."
Mario Batarow står for produktionen af vindtunnelen. "Det har været en helt unik og spændende udfordring at bygge en vindtunnel skræddersyet til Fusion's specifikke behov. Potentialet for daglig, intern testning vil revolutionere deres udviklingsproces og sætte nye standarder i branchen."
Hos Fusion er man både stolt og glæder sig til at udvikle nye produkter.
"At have vores egne interne vindtunnel markerer et betydeligt skridt for Fusion. Det udtrykker vores dedikation til kontinuerlig forbedring og vores uendelige stræben efter de højeste præstationer. Det er en betydelig investering, men en der vil give enorme fordele for vores produktudvikling og vores atleter," forklarer medstifter af Fusion - Per Nissen.
3D tegning af byggeriet oppefra
Johannes Rom Dahl, produktudvikler med speciale i aerodynamisk hos Fusion, fremhæver fordelene for atleter:
"Denne vindtunnel giver os mulighed for at finjustere vores udstyr i realtid og sikre, at vores atleter har det absolut bedste udstyr. Indsamlingen af data fra hyppige, detaljerede test vil være uvurderlig og tillade os at presse ydelsesgrænserne og foretage data-drevne forbedringer med en hidtil uset præcision."
Troels Vest Jensen fra Fusion's marketingteam slutter af med at sige: "Denne udvikling vil markant øge interessen for vores brand på globalt plan. Vores slogan, 'Almost Unfair,' afspejler vores forpligtelse til at skabe så innovative produkter, at vores atleter starter med en 1-0 føring allerede fra startstregen. Den interne vindtunnel inkarnerer denne ethos."
Christian Moberg: Uvurderlig
Fusion er ikke kun anerkendt for sin innovative tilgang, men også for sin imponerende track-record inden for konkurrencesport. Med speciale i triatlon, cykling og løb har mærket været en del af rejsen med verdensmestre, indehaver talrige rekorder og opnår konsekvent de hurtigste bike-splits.
Fusion er også den officielle leverandør af performance-tøj til det danske talentudviklingsteam, Coloquick Cycling, hvor Jonas Vingegaard var en del af, før han kom til Visma Lease a Bike og blev dobbelt Tour de France-vinder.
ColoQuick i Fusion-tøjet / Foto: Toke Hage
"FUSIONs investering i deres egen vindtunnel er en gamechanger for udviklingen af unge talenter. Den kæmpe viden, vores ryttere opnår ved at blive inddraget i vindtunneltests allerede tidligt i deres karriere, er uvurderlig," forklarer sportsdirektør hos Coloquick, Christian Moberg.
"Det giver dem en dybere forståelse af aerodynamik og præstationsoptimering, som normalt kun er tilgængelig for de allerbedste i verden. For et hold som Coloquick betyder det, at vi på vores niveau får adgang til muligheder, der ellers kun er til stede i drømme.”
Vindtunnelen vil blive et dagligt værktøj for Fusion's R&D-afdeling og vil være tilgængelig for Fusion atleter og partnerteams, hvilket giver dem kontinuerlige muligheder for præstationsforbedring og innovation. Fusion forventer de første reelle tests kan begynde at køre i starten af efteråret.
Fotos: Fusion og Toke Hage.
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger