Har man hørt om Python Pro-cykler, skyldes det med stor sandsynlighed, at CULT Energy Vital Water har kørt på cyklerne gennem de seneste successæsoner. Men faktisk har også andre hold i toppen af dansk landevejscykling kørt på mærkets cykler, og det lægger tilmed navn til Næstved BC’s juniorhold, Team Pythonpro.com.
Således er det ingen underdrivelse at hævde, at Python Pro er et af de cykelmærker, og i hvert fald det danske cykelmærke, som klarer sig bedst på den hjemlige scene. Til trods for, at det i det store billede er et miniputmærke; at der årligt blot sælges et sted mellem 500 og 1.000 Python Pro-cykler til det stigende antal danske cykelryttere.
Hos Python Pro ApS, selskabet bag mærket, er man naturligvis interesserede i at sælge flere cykler, det giver sig selv. Men hvordan?
I takt med, at flere og flere danskere fatter interesse for cykelsporten, stiger også salget af cykler, som indkøbes uden for landets grænser. Ganske enkelt fordi mange cykler bliver for dyre, når flere led skal ind over. De fleste af cyklerne (rammerne) produceres relativt billigt i Asien, navnlig på få, store fabrikker i Taiwan, og stadigt flere forhandles direkte, via udenlandske webshops.
Her er det, at Leif Nielsen, stifter af Python Pro og ejer af selskabet bag, ser muligheden for at slå flere fluer med ét smæk. Han er klar til at tilpasse sig den nye, globaliserede verden, som han selv siger - klar til, som cykeldistributør, at ændre salgsstrategi. Til fordel for mærkets egne salgstal, forhåbentlig, men også for både forbrugere og forhandlere i Danmark.
Kurven, skal knækkes; den for danskernes stigende nethandel på udenlandske webshops.
Dansk til udenlandske priser
Strategien er simpel, forklarer han til Feltet.dk: Fremover kan kunderne via pythonpro.dk købe cykler til samme pris, som cykler på samme niveau kan købes til i webshops uden for Danmark. Til gengæld får man mulighed for lokal service og garanti hos autoriserede Python-partnere rundt omkring i landet.
Minimeres den prisdifference, som har betydet, at danskerne ser stort på service og garanti, kan de måske vindes over, lyder rationalet.
”Vi har et stykke tid gået og spekuleret over, hvordan vi kunne ændre på dette, således at cyklerne købes i Danmark i stedet for i udlandet. Vi mener nu, at vi har fundet den rigtige løsning,” siger Leif Nielsen. ”De kunder, som på nuværende tidspunkt køber i udlandet, får leveret en færdigsamlet cykel i en kasse, som stort set kun skal have foretaget lidt småjusteringer af gear og eventuelt dreje styret på plads. Det er altså kunder, som er selvhjulpne.”
Python Pros ejer, Leif Nielsen, ved præsentationen af den nye RF-C502i Team Edition.
”De kunder vil vi nu have fat i med vores nye ’kasse cykel’-koncept. En kasse cykel svarer til den, man kan købe i udlandet. Den leveres 100 % færdigsamlet i en kasse på kundens adresse, men kunden skal selv justere.”
”Der medfølger ingen service, og kan man ikke finde ud af at justere og cyklen, må man gå til sin lokale cykelhandler og betale ham for det. Det vil sige fuldstændig samme scenario, som når cyklen bestilles via en udenlandsk webshop,” fortsætter han beskrivelsen af den nye salgsstrategi og lover samtidig, at ’kasse cyklerne’ ”naturligvis prissættes meget aggressivt, så de matcher de udenlandske priser”.
Dansk vinkel på tysk koncept
Dermed minder konceptet også om et par tyske mærker, som på få år er blevet særdeles populære hertillands, gennem netsalg direkte fra Tyskland og med en dansk kontaktperson. Men Leif Nielsen og Python Pro vil gå skridtet længere. Når nu muligheden rent faktisk er der. Som han har udtalt andetsteds: Han vil flytte ”grænsehandlen hjem til Danmark”.
”Det nye er, at kunden i forbindelse med bestillingen, via en drop-down menu, vælger hvilken autoriseret Python Partner, der skal stå for garantien. Kunden får så kvittering/faktura igennem den valgte Python Partner og opnår derved lokal garanti til udenlandsk pris,” fortæller han og understreger, at denne model også giver de danske partnere fordele, idet de automatisk afregnes, når en kunde bestiller cykel og vælger deres butik.
”Det betyder, at vores partnere tjener penge på en cykel, som kunden ellers havde købt i udlandet,” siger Leif Nielsen og henviser til, at Python Partneren også kan se frem til, mod betaling fra kunden, at skulle yde service. Bagved ligger et dilemma, som mange cykelbutikker og danske cykelryttere er stødt på: lokal service af cykler, som tydeligvis er købt billigt i udlandet og i nogle tilfælde slet ikke forhandles i Danmark. Det er ikke alle lige vilde med, men undgås altså her.
Leif Nielsen kalder det ikke underligt for en ”ren win-win situation”, hvor der for kunden er både lave priser og dansk garanti at vinde, men for både kunder og forhandlere. Kunden får lave priser og dansk garanti. Forhandleren får salg og mulig indtjening via service, en ’krog’ i køberen samt forpligtelsen at tilbyde kunden svar på garantispørgsmål.
Den ændrede strategi er dog bredere endnu. Som kunde kan man, når cyklen bestilles, og såfremt man ikke vælger ’kasse cyklen’, vælge mellem to serviceniveauer, forklarer Leif Nielsen - det helt skrabede og så det, hvor man netop føler behov for, at en fagmand, den lokale, autoriserede partner, giver en hånd med til justering og service. ”Så har man brug for fuld cykelhandler service og tilpasning af cyklens styr, frempind, pedalarme også videre, så vælger man det”.
Ved bestilling vælger kunden, hvilken Python Partner der skal stå for garantien.
Partnere overalt i landet
Dermed er der i realiteten tre prismuligheder: ’Kasse pris’, ’Python Partner pris’ samt ’Cykel handler pris’. Skal det fungere i praksis, kræves selvfølgelig end del partnere.
”Det er vores mål at have partnere over hele Danmark,” føjer han til, men fastlår også, at det skal være rentabelt for partnerne, og at de derfor ikke må ligge for genografisk tæt på hinanden. Minimum 25 kilometer skal der være imellem dem, forklarer Python Pro-stifteren og bedyrer, at han ikke er ”sippet” - ”alle, som har et CVR-nr. inden for cykelbranchen, kan blive Python Partner, ingen er for lille og ingen er for stor.”
”Vi har kun to krav: Det ene er, at Python Partneren har to Python cykler udstillet, så kunderne kan komme og se dem før bestilling. Det andet og meget vigtige krav er, at Python Partneren har erfaring med salg og vejledning, samt med montering og servicering af cykler,” siger han og understreger vigtigheden af netop dette. Skal konceptet fungere, skal køberen kunne bero sig på det: at den kræsne forbruger får en service, der matcher.
”Vi lægger stor vægt på, at kunden skal føle sig tryg efter købet, med visheden om, at der er en lokal Python Partner, som altid er klar til at hjælpe,” siger Leif Nielsen, som samtidig slår fast, at mærket i øvrigt vil være ligeså synligt som tidligere, det vi sige gennem sponsorering af cykelhold samt blandt andet gennem sponsorsamarbejde med TV2.
Om konceptet får held med, på sigt, at ændre i danskernes vaner indkøb af nye cykler, må tiden vise. Det kræver sandsynligvis også, at andre distributører følger trop med ændrede strategier. På kort sigt håber og tror man hos Python Pro ApS, at konceptet vil give et øget salg, forhåbentlig allerede i 2015. Senere kan salget måske mangedobles.
Skulle det føre til, at man løber tør for cykler, som altså fragtes direkte fra Taiwan via Python Pro og til køberen, men som kun produceres i en på forhånd aftalt mængde, betegner Leif Nielsen som et ”luksusproblem”.
Python Pros ’kasse cykel’-koncept er allerede søsat, se mere her.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger