Motionsfeltet.dk's vurdering:
Stillet til rådighed af:
Cannondale Danmark
Fakta:
Producent: Cannondale
Fås i størrelserne: S, M, L, og XL
Fås i farven: Grøn
Vægt: 11,6 kg.
Vejledende pris: Kr. 55.900,-
Udstyr:
Ramme: Full BallisTec Carbon 120 mm, Carbon Link, PF30, Flat Mount Brake, Zero Pivot stays, 1.5 Si headtube
Dæmper: RockShox Monarch DebonAir XX
Forgaffel: Lefty 2.0 Carbon, 120mm, XLR Isolated Damper Technology with Trail+ tune and X-Loc Full Sprint remote, 50mm offset
Skiftegreb: SRAM X01, 11-speed
Bagskifter: SRAM XX1
Kassette: XG1180, 10-42, 11-speed
Kranksæt: Cannondale HollowGram SiSL2, BB30, 30 tands SpideRing
Bremser: SRAM Guide RSC med 180/180 mm skiver
Styr: Cannondale C1 riser, carbon
Frempind: Cannondale C1, 6061 Alloy
Sadel: Fabric Scoop Shallow Race Ti rails
Sadelpind: RockShox Reverb Stealth dropper
Hjul: CZero Carbon, Tubeless Ready
Dæk: Schwalbe Nobby Nic EVO/Rocket Ron
Indledning
Cannondale Habit er en helt nyudviklet full suspension MTB, som er henvendt til rytteren som elsker at udfordre sig selv på de tekniske spor, men som også vil have en effektiv XC MTB.
Cyklen fremstår med sin skrigende grønne farve, den kompakte ramme, det brede styr og spektakulære forgaffel, som en maskine, der bare skriger på at blive kørt hårdt på sporet.
Rammen er designet med 120 milimeter vandring på bagdæmperen, og både forreste og bagerste rammedel (bagstellet) er udført i Cannondales Full Ballistec Carbon. Ofte ser man at bagstellet er udført i aluminium. Årsagen til at Cannondale har valgt at udføre denne del i kulfiber, er for at kunne udnytte kulfiberens evne til at udbøje. Derved kan de undvære det roterende led ved bagakslen i bagerste stel.
Dette skulle resultere i en meget stiv og kontrolleret bagende, hvor den absolut største forskel på denne og Cannondales ellers meget anvendte og roste aluminiums bagstel, med den såkaldte tube shaping-teknologi (det der er på de billigere MTB-modeller end denne og også er at finde på deres nye CaaD12 landevejscykel), skulle være carbonens lavere vægt.
For at spare vægt er vippearmen, der forbinder bagerste stel med dæmperen, også udført i kulfiber.
Forgaflen er kulfiberudgaven af den enbenede Lefty forgaffel med 120 milimeter vandring. Den er udstyret med rebound justering og med en lockout, der kontrolleres fra en remote på styret. Selvsamme lockout låser også bagdæmperen. Når lockout’en er aktiveret, låser forgaflen 100%, og opfører sig nærmest som en fast forgaffel. Bagerste dæmper låser ikke fuldstændigt, men strammes betragteligt op.
Bagdæmperen er Rockshox topklasse dæmper Monarch XX med DebonAir opgradering. DebonAir opgraderingen øger dæmperens følsomhed, samtidig med, at den bliver bedre til at kontrollere dæmpningen.
Drivlinien er en kombination af SRAM’s 1x11 setup og Cannondale’s eget kranksæt med en 30 tands klinge af narrow wide typen. Klingen er med direct mount montering, hvilket vil sige, at den ikke monteres med 4 bolte, men sidder direkte monteret på krankens aksel.
Selve skiftes varetages af en XX1 bagskifter, som aktiveres af et X01 skiftegreb.
Bremserne er, som næsten alle andre komponenter på denne MTB, taget fra den øverste hylde af fabrikanternes udbud. Det er SRAM’s Guide RSC med 180 milimeter skiver både foran og bagved. Bremsekaliberne er udstyret med 4 stempler, og håndtagene er Matchmaker kompatible, således at man minimerer antallet af bespændinger på styret. Derudover kan man justere både afstand til grebet og afstand mellem bremseklodser og skiven. Disse bremser kan dermed indstilles præcist efter rytterens håndstørrelse og hvor aggressivt rytteren ønsker at bremse.
Hjulene er Cannondale’s egne carbon udgave af et sæt 27,5 ” tubeless ready hjul. Med en vægt på cirka 1600 gram er de lette at accelerere op i fart, og med en indvendig bredde på 23 milimeter kan du også montere dæk i en fornuftig bredde, uden det går ud over dækkets stabilitet i svingene.
Prikken over i’et på denne topklasse MTB er saddelpinden. En Rockshox Reverb Stealth justerbar saddelpind med intern kabelføring (også kaldet en dropper post). Den bliver man hurtigt afhængig af på de tekniske spor. Et tryk på remoten på styret, når du sidder på sadlen, får saddelpinden til at glide i bund, og straks har du meget mere bevægelighed, og dermed mere sikkerhed, når det bliver rigtigt svært. Skal du have sadlen tilbage til topposition, rejser du dig i pedalerne, trykker på remoten, og sadlen rejser sig igen.
Test
Hvordan kører alt denne topklasse teknologi så?
Tja, det afhænger selvfølgelig af hvilket terræn man frekventerer. Er man typen der udelukkende kører på brede grusveje, er man nok bedre tjent med en 29” hardtail.
Men, men, men… bare du nærmer dig noget, der ligner et snoet teknisk spor, er denne MTB i en klasse for sig.
Man skal lige vænne sig til synet af den etbenede forgaffel, og man kan ikke fortænke nogen i at være skeptiske angående forgaflens stivhed.
Det er lige indtil man tager det første sving. Hold da op, hvor er den gaffel bare præcis i styringen. På den første tur på et meget mudret spor i Hareskoven, med meget lidt greb i underlaget, havde denne tester hele tiden en rigtig god fornemmelse af kontrol over cyklen, selv når man har presset cyklen til grænsen af dækkenes evne til at stå fast.
Samtidig glatter den underlagets ujævnheder fint ud, og sammen med den stive og velkontrollerede bagende sikrer den et glimrende kompromis af komfort, maksimalt greb og præcis styring. Den relativt lave kronrørsvinkel på 68 grader giver en sikker styring uden nervøsitet og de korte kædestræbere på 429 milimeter bevirker, at cyklen er let at tvinge rundt i de snævre sving på sporet.
Man kan diskutere om de 120 milimeter dæmpning for og bag, er for meget til danske forhold, og om det blot bidrager til en øget vægt og mindre effektivitet, men det er bestemt ikke denne testers indtryk. For det første er vægten blot 11,6 kilo. Det er ikke meget for en 120 milimeter full-suspension MTB. For det andet findes der masser af spor i Danmark, som indeholder svære tekniske udfordringer, hvor 120 milimeter dæmpning ikke er for meget.
Dækmonteringen bagerst er Schwalbe’s Rocket Ron med lave knopper på midten og mere aggressive knopper på siderne, hvilket giver en lav rullemodstand, når det går ligeud og godt med greb i svingene. Forrest giver Nobby Nic masser af greb i dansk efterårs føre, med dets grove knopper på både midte og sider.
Drivlinien med SRAM’s 1x11 komponenter er utroligt effektiv, med sine præcise og hurtige skift. Når man, som denne tester, ikke har prøvet at køre med dette system før, kræver det lidt tilvænning. Selve skiftegrebene kræver en meget lille bevægelse for at aktivere bagskifteren, og indtil man har vænnet sig til dette, vil man uvægerligt komme til af skifte 2 gear ad gangen. Efter lidt tilvænning opleves skiftene meget hurtige, og det er let at ramme det rigtige gear.
Med et 1x11 system er der større spring mellem gearene, men de 11 tandhjul på kassetten er meget velvalgte og på intet tidspunkt oplevede jeg, at der manglede et gear. Dog er er gearområdet mindre end ved et setup med flere klinger.
Så afhængigt af, hvor stærk man er, og hvilken klinge man sætter foran, vil man kunne opleve at løbe tør for gear enten i toppen eller i bunden. Cannondale’en var med dens 30 tands klinge og 10-42 kassette et fint kompromis for denne tester. Jeg kunne kravle op af alle de sædvanlige stigninger, men omkring 43-44 km/t kunne benene ikke følge med mere.
Det er en befriende oplevelse, at man ikke skal bekymre sig om, hvilken klinge man nu sidder på foran. Du skal kun koncentrere dig om én skifter. Ulempen kan være, at du kan ikke lige smide den ned på den lille klinge, hvis du bliver overrasket over terrænet. Men med 2 hurtige tryk på skifteren, kan man lynhurtig sende kæden fra det mindste tandhjul til det største på kassetten. Derudover er bagskifteren så stærk, at du kan skifte, selv med pres på pedalerne (til en vis grænse).
Uden en forskifter kunne man frygte, at man tabte kæden, når det går vildt for sig. Men med denne type narrow wide klinge bliver kæden holdt i et jerngreb. Denne tester har ikke tabt kæden en eneste gang i testperioden.
Når man kører på en cykel, der indgyder så meget selvtillid på sporet, at man tør presse den mere end man plejer, skal man også kunne bremse. Det er ikke noget problem med SRAM Guide RSC. Der er virkelig bid i dem, med et klart og tydeligt bremsepunkt og en bremsekraft, der er nem at kontrollere.
Cannondale’s egne CZero Carbon hjul gør ikke meget væsen af sig. Dette er ment positivt. De er relativt lette, 1600 gram, ruller let og er rimeligt stive. Disse faktorer sikrer sammen med den stive forgaffel en præcis styring, og når man har brug for at slå sine træningskammerater i bakkespurten, hjælper den lave vægt til en hurtig acceleration.
Til sidst skal Rockshox Reverb have et par ord med på vejen. Når man er vant til at køre med en fast saddelpind, er det en øjenåbner at køre med en dropper post. Når man lærer at bruge den de rigtige steder, giver den rytteren helt nye muligheder for at udfordre sig selv på sporet. Med sadlen væk fra dit bevægelsesrum, har du bedre muligheder for at håndtere de svære tekniske passager. Ulempen er en øget vægt og endnu en slange, der skal bleedes.
Konklusion
Med topklasse komponenter og med en ramme helt i carbon med en geometri, der gør det nemt at presse cyklen på sporet, har Cannondale ramt plet med denne MTB.
Hvis du som MTB rytter har fokus på at udfordre dine evner på tekniske svære spor, på en cykel der indgyder masser af selvtillid til sin rytter, og har du råd til det, er Cannondale Habit Carbon 1 et seriøst bud på din næste cykel. Cyklen brillerer virkelig på sporet og kan sagtens bruges til XC kørsel.
Hvis du synes, at det er for mange penge, kan Habit’en fås i billigere udgaver i aluminium fra cirka. 15.000 kroner og helt op til Black Inc modellen til cirka kr. 88.000 kroner.
Sådan har vi testet
Cyklen er blevet testet over en periode på 6 uger i Bidstrup skoven på Midtsjælland, samt Hareskovens spor, på ture op til 3 timers varighed. Den har været udsat for både tørt og meget vådt og mudret føre.
Kort om mærket
Cannondale er et amerikansk firma, som blev etableret tilbage i året 1971. Mærket startede med at producere cykeltrailere, som i 1983 blev suppleret med en touring cykel. Herefter er det gået stærkt, og mærket er mest kendt for sine revolutionerende aluminiumscykler, men senere også carbon cykler som både spænder fra touring, MTB og racercykler samt udstyr og tøj.
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger